וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרפאה: הכלב מסתובב רק לצד ימין. מה זה אומר?

ד"ר איל נחמיאס

16.4.2012 / 10:32

וגם: כלבה עם התקפי צמחונות, כלב עם שיניים שצומחים קדימה ולא למעלה, חתולה שפתאום התחילה לרייר ולהיראות חלשה וארנב דומע

הכלבה שלנו אוהבת לאכול צואה של חיות אחרות. בנוסף, לפעמים יש לה התקפי צמחונות: היא נכנסת לאטרף של אכילת צמחים (בעיקר שעורת השדה), ואז מקיאה. יש עצה?

כלב שחור שוכב נח. Diana Taliun, ShutterStock
דברי אלי בפרחים, כלבתי/ShutterStock, Diana Taliun

תשובה: אכילת צואה אינה דבר מומלץ, ואף מעלה את הסיכוי להידבק בתולעת הפארק ובמחלות שונות. אני מציע להתייעץ עם מאלף כיצד למנוע זאת. לצערי, ה"תיקון" אותו בעלים רבים מיישמים אינו מחנך את הכלב להפסיק את ההתנהגות הזו אלא אף מחזק אותה, זאת מהסיבה שהכלב בטוח כי הבעלים רוצים להתחרות איתו על ה"ממתק" הנהדר.

לגבי אכילת עשב, שעורת שדה וזרעי מלען (מלען הוא קוץ טורדני, שמקורו בצמח שיבולת השועל, הנפוץ בכל הארץ), אני מציע להיזהר מאוד. אלה מהווים ממש איום של חדירת גוף זר. לרוב ננעצים בכפות הרגליים ובתעלות האוזן של כלבים שעירים. במקרה שטיפלתי בו בעב זרעי מלען נדדו בגוף והגיעו אפילו לקרום הלב.

גשו לבדוק מה מציק לכלבתכם. ייתכן ומדובר בבעיה בוושט. לרוב מדובר בנגיעות בתולעת הפארק. דרך לאבחן זאת היא על ידי אנדוסקופיה או בדיקות צואה וצילומי רנטגן. חשוב לשלול מחלות כמו בעיות כבד או כליה, שגם הן סיבה להתנהגות כזו.

יש לי ג'ק ראסל בן חמש. לפני שנה שמתי לב שארבעת הניבים שלו ישרים לחלוטין (הם לא היו כך שהיה גור). האם משחק עם כדורים גדולים, אותם הוא מנסה לפנצ'ר במשך שעות, גרם נזק לשיניו? האם זה בכלל בעייתי?

כלב בבריכה על רקע מים כחולים ומחזיק כדור טניס בפה. nnette Shaff, ShutterStock
איך הכדור קשור לשיניים?/ShutterStock, nnette Shaff

תשובה: מבנה ניבי הכלב קשור לגנטיקה ולמבנה הלסת של הכלב. במידה והניבים מתאימים ללסת שמנגד ויש חפיפה טובה של המנשך, לא אמורה להיות בעיה ואין סיבה לדאגה.
יש לזכור כי ניבים של כלבים הינם שיניים מאוד ארוכות, ולמעשה אנו רואים רק כשליש מאורכן האמיתי. שני שליש נמצאים עמוק בלסת ומותאמים לציד ולקטילה של חיות אותן הכלב צד.

במקרה שתרצה חוות דעת של מומחה, אני מציע להיפגש עם ד"ר חני רצקין, מומחית בעיות שיניים בכלבים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

יש לי ארנב בן שנתיים שדומע בשתי העיניים כבר כחודש ימים. טיפות שקיבלנו לא עזרו. מה המלצתך?

ארנב, ארנבים. Eric Isselée, ShutterStock
כשאתה בוכה, אתה עדיין חמוד/ShutterStock, Eric Isselée

בארנבות יש לרוב דימוע ונזלת הקשורות לנגיעות בחיידקי פסטורלה. אפשר לבדוק זאת על ידי לקיחת תרבית למעבדה ומשטחי מגע מלחמית העין של הארנב. וטרינרים המכירים רפואת חיות אקזוטיות יידעו לבצע את הבדיקה ולהמליץ על טיפול מתאים.

יש לנו גורת ויסלה בת כחצי שנה. היא אוכלת ושותה כרגיל. מאז שאימצנו אותה יש לה סימני שעלת, והיא טופלה עשרה ימים באנטיביוטיקה ובתה עם דבש. השעלת נרגעה, אבל חוזרים הסימפטומים. אנו מודאגים. לעשות בדיקות דם? לתת לה סירופ שיעול?

כלב ויסלה שוחה. ShutterStock
הוויסלה שלנו משתעלת כמו זקנה/ShutterStock

תשובה: במקרה של שיעול חוזר ונשנה יש לשקול מספר אפשרויות נפוצות במיוחד בעונה הזו:
1. מחלת כלבלבת בשלביה הראשונים. מחלה זו עלולה לגרום למות הכלב, ויש לאבחן על פי בדיקות דם וסימנים נוספים. יש טיפול טוב בצורה של אנטי סרום.
2. בעיות לב. לעתים עלולות לגרום לשיעול, במיוחד אם יש הגדלה של הלב הלוחצת על קנה הנשימה.
3. בעיות אחרות הקשורות בקנה נשימה. במיוחד דלקת של קנה הנשימה על רקע אלרגי הנפוצה בכלבים. לבעיה זו יש טיפול תרופתי טוב.

בכל מקרה רצוי לבצע בדיקות הכוללות:
1. בדיקת דם ונוגדני כלבלבת.
2. צילומי חזה.
3. BAL - שאיבה של נוזל סטרילי לאבחון טפילים או חיידקים המזהמים את דרכי הנשימה. זו בדיקה הנערכת בהרדמה קצרה ואינה מזיקה לכלב. עשויה לשפוך אור על אפשרויות זיהומיות שונות.

יש לי חתולה בת חמש. לאחרונה היא מריירת מהפה. היא נראית במצב רוח טוב ולא נראית חלשה. מה זה יכול להיות?

אילוסטרציה. ShutterStock
החתולה חולה?/ShutterStock

תשובה: הריור מהפה לרוב מעיד על בעיית חניכיים או שיניים. בחתולים רבים קיימות בעיות שיניים, ובעליהם לא מודעים לכך. לצערנו חתולים עדין לא למדו לומר לנו "קח אותי לרופא שיניים".
לרוב מדובר בבעיית חניכיים באיזור השיניים הטוחנות, שם מתפתחת בעיה של התכייבות האמייל וחדירה לאיזור מוך השן ואף לשורש השן. התופעה קרויה CERVICAL LINE LESION או פס התכייבות באיזור כתר השן. לרוב יש צורך לעקור את השיניים, אך כמובן חשוב אבחון מסודר של וטרינר.

תופעה אחרת נפוצה בחתולים היא דלקת חניכיים או דלקת של חלל הפה שלא קשורה לשיניים כלל אלא על רקע בעיה של מערכת החיסון ורגישות יתר. סיבות נפוצות הן מעורבות של שני וירוסים - FIV (איידס חתולים) - הנפוץ בעיקר בזכרים החיים בחוץ, או קליצי - וירוס נפוץ בחתולים הגורם לדלקת חניכיים.

קיימות שיטות ריפוי רבות: הזרקות של אינטרפרונים שונים (אלפא או גאמא) סטרואידים ועוד. בכל מקרה, יש לבצע בדיקת חלל הפה יסודית על ידי וטרינר. בדיקת דם תסייע לשלול גם בעיות הקשורות בכיבים בפה כמו למשל כשל כלייתי. במקרה כזה הייתי עורך בדיקת דם, ולאחר שלילת בעיית כליות, מטשטש את החתול ומבצע בדיקה יסודית+צילומי שיניים.

יש לי פיטבול בן 5 חודשים. הוא סובל מחוסר יציבות, בעיית ראייה, מסתובב רק לצד ימין, ויש לו הטיה קלה בראש. אני מחפש דרכים לטיפול. חשוב לציין שהכלב מקבל כרגע טיפול בסטרואידים וויטמינים.

כלב פיטבול לבן. ShutterStock
מסתובב רק לצד ימין - מה זה אומר מבחינה פוליטית?/ShutterStock

תשובה: נשמע כי הכלב סובל מבעיה עצבית הקשורה באיזור המוח הקטן וקליפת המוח הגדול. קיימות תופעות כאלו הידועות בגזעים מסוימים במיוחד בגזע הבולמסטיף. תופעה הקרויה CERBELLAR DEGENERATION או
CEREBELLAR HYPOPLASIA. לצערי מדובר בתופעה נדירה שכמעט לא קיים לה פתרון.

בכל מקרה שווה לבצע בדיקה מקיפה הכוללת CT של המוח וכמובן בדיקת אוזניים יסודית. לעתים מדובר רק בבעיית אוזניים ודלקת בתעלות האוזן המגיעה לכדי פגיעה באוזן התיכונה והפנימית.

חשוב לשלול בין היתר את מחלת הכלבלבת. למחלה לעתים יש פתרון בצורת אנטי סרום או שיטה חדשה להזרקה לתעלת חוט השדרה.

אבחון מסודר חייב לכלול:
בדיקת דם מקיפה כולל נוגדנים לכלבלבת
צילומי רנטגן של הגולגולת ו-CT
רצוי על פי שיקול דעתו של הרופא לבצע ניקור ושאיבה של נוזל חוט השדרה לאבחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully