וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצבו של אובמה: אופטימיות וחשש

עוזי ברעם

15.4.2012 / 9:48

ושוב ביקרתי בניו יורק, שם נפגשתי עם ידידיי, אנשי תקשורת ופוליטיקאים בדימוס. רק לפני מחצית השנה הם כמעט הספידו את הנשיא אובמה, וגם עתה הם לא רואים את עתידו מובטח - ההימור הלא פרוע שלהם מעניק לו סיכוי של 60 אחוזים להמשיך בתפקידו אחרי הבחירות. נכון, רוב ידידיי הם יהודים ואוהדי המפלגה הדמוקרטית, אבל הם מפוכחים ומקושרים מאוד.

הניתוח שלהם נסב סביב מיקומו של אובמה בתודעה הציבורית וסביב ההתרחשויות במפלגה הרפובליקנית. כל סקרי דעת הקהל מורים שהנשיא אהוד על רובו של העם. גם אלה שאינם מתכוונים להצביע בעבורו חשים אהדה לאישיותו, לסוג הקשר שלו עם הציבור. הופעותיו הציבוריות אינן מבטיחות את בחירתו, אבל הן יוצרות מפלס אהדה. לכן דווקא קמפיין נגטיבי נגד אובמה יכול להעביר אליו בוחרים שאינם במעגלה של המפלגה הדמוקרטית. לטובתו עומדים גם סימנים כלכליים מעודדים: צמצום ממדי האבטלה, עלייה בהוצאה הפרטית וברכישת כלי רכב ויש גם התאוששות מסוימת בשוק הנדל"ן. הגורמים האלה מעניקים לו סיכוי סביר לתקופת כהונה נוספת.

לרומני חסרה הכריזמה

המפלגה הרפובליקנית, לדעתם, מתרחקת מהמרכז. אין בה דמויות כמו בוש האב, בוב דול או מקיין. הבלטת הנושא הדתי בנוסח האוונגליסטי נכונה לבוחרי הימין השמרני במרכז ארה"ב ובדרומה, אבל היא גם מרחיקה בוחרים לא מעטים, בעיקר נשים. העובדה שרומני יתמודד מול אובמה עוזרת לרפובליקנים במאבק על תמיכת המרכז. סנטורום או גינגריץ' היו יריבים קלים יותר לאובמה. רומני עדיין נתפס כאש ימין-מרכז בעל רקע ובעל ניסיון, אך חסרה לו הכריזמה וכוח הסחף שלהם זקוק מועמד הקורא תיגר על נשיא מכהן. ברוב הסקרים מוביל אובמה בפער של שישה אחוזים. מאוד ייתכן שהוועידה הרפובליקנית תעלה את מעמדו הציבורי של רומני, אם המפלגה אכן תתאחד סביבו. האהדה אליו ברצועת התנ"ך הידועה תלויה על בלימה, אבל האיבה לאובמה עשויה למשוך אותם לקלפי במעין ברירת מחדל.

גם לאובמה עוד נכונה ועידה שתעיד על תמיכת שיא בו, אחרי שרק לפני שנה חלק מהמועמדים הדמוקרטים לקונגרס ולסנאט לא רצו את שותפותו בקמפיין שלהם. עד נובמבר נותרו כמעט שמונה חודשים. בתקופה זו עלולה הכלכלה להשתנות בעקבות התפתחויות מדיניות, צבאיות או מקרו-כלכליות. מכאן שאין לקבוע עדיין עמדה נחרצת. אשר לנו, הנושא הישראלי זוכה לאהדת שתי המפלגות, אבל הוא לא יקבע את הצבעת היהודים בבחירות. התמיכה המסורתית במפלגה הדמוקרטית, יחד עם הסתייגותם מהנצרות השמרנית, שרירה וקיימת, אף שיש גם אישים יהודים בולטים התומכים במפלגה הרפובליקנית.

לסיכום, ידידיי עדיין מהמרים על אובמה כנשיא לקדנציה שנייה. שמעתי את דעתם ונותרתי ספקן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully