וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 50 שנה: תשוחזר פריצת "הנתיב המסוכן" לאוורסט

12.4.2012 / 11:34

בעוד שהרוב המכריע מבין 3,700 בני האדם שהצליחו לכבוש את ההר הגבוה בעולם בוחרים בנתיב הדרומי הקלאסי, קבוצה של אמריקאים ישחזרו את הטיפוס מהרכס המערבי הבוגדני

49 שנים לאחר שקבוצה של מטפסי הרים אמריקאים פרצו את הנתיב המערבי בטיפוס על ההר הגבוה בעולם – האוורסט שבשרשרת הרי ההימלאיה בנפאל, מתכננת קבוצה של מטפסים אמריקאים לשחזר את ההישג שהושלם במאי 1963. מדובר בנתיב שבו רוב המטפסים לא בוחרים, שכן הוא מסוכן יותר מהנתיב הדרומי דרכו העפילו לראשונה לפסגת האוורסט, בגובה 8,850 מטרים, סר אדמונד הילרי מניו זילנד והשרפה הנפאלי טנזניג נורגיי בשנת 1953. עד היום, לא ידוע מיהו האדם הראשון שדרך על פסגת ההר, זאת משום שכל אחד משני החלוצים סיפר שחברו הוא הראשון שצעד על הפסגה. במהלך השנים, מצאו למעלה מ-230 בני אדם את מותם בדרך לכיבוש הפסגה הגבוהה בעולם.

הר האוורסט. ShutterStock
פסגת האוורסט, בגובה 8,850 מטרים/ShutterStock

הקבוצה האמריקאית שהעפילה להר בשנת 63' התחלקה לשתי קבוצות: שניים מהם צעדו לאורך הצלע המערבית של ההר, ואילו שלושת המטפסים האחרים טיפסו במסלול שפרצו הילרי ונורגיי הידוע גם בשם "הרכס הדרומי". השנה, ייצאו שניים מבין תשעת המטפסים האמריקאים, בהובלת מטפס בשם קורי ריצ'רדס, דרך הרכס המערבי, בעוד שהאחרים יטפסו בנתיב הדרומי. קונארד אנקר, 49, אחד החברים בקבוצה, שמאחוריו שני טיפוסים מוצלחים לפסגת האוורסט, סיפר שאם תנאי מזג האוויר יהיו נוחים, שתי הקבוצות ינסו להיפגש על פסגת ההר, שעד היום הצליחו לכבוש לא פחות מ-3,700 מטפסים ב-5,600 ניסיונות.

אדמונד הילרי וטנזינג נורגי המטפסים הראשונים על הר האוורסט, אפריל 2012. AP
הכובשים הראשונים. נורגיי מימין, הילרי משמאל/AP

במקביל, קבוצה נוספת של ארבעה מטפסי הרים אמריקאים, בהובלת המטפב ג'יימס ריירי נורטון, תנסה להעפיל להר דרך הרכס המערבי, בו הטיפוס מורכב למדי. "שתי המשלחות ינסו לשחזר את מה שעשתה הקבוצה האמריקאית בשנת 63'", אמרה אליזבת הולי, המנהלת מעקב היסטורי אחרי הטיפוסים לאוורסט, ובוררת בלתי רשמית במחלוקות שפרצו במהלך השנים בנוגע לתיעוד הטיפוסים להר. הולי, 88, מחשיבה את הטיפוס בשנת 63' להישג השני בחשיבותו בטיפוסים על ההר רק להעפלה הראשונה של הילרי ונורגיי, שכן לדבריה נתיב הטיפוס מורכב, ומשתמשים בו לעתים רחוקות. "המטפסים יצלמו את עצמם עבור סרט שיושלם עד לציון 50 שנים לטיפוס בשנת 63'", סיפרה הולי.

לבד מקבוצות המטפסים שינסו לכבוש את הר מצדו המערבי, מתכוונים עוד מספר מטפסים אמריקאים לשבור שיאים שונים: דייב האן, 50, תושב עמק טאוס-סקי בניו מקסיקו ינסה להעפיל לאוורסט בפעם ה-16 דרך הרכס הדרומי הרגיל, ציינה הולי. האדם שמחזיק בשיא ההעפלות לפסגת האוורסט, אגב, הוא אפא שרפה מנפאל, שטיפס 21 פעמים להר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד המטפסים ינסה לשבור את שיא המהירות בטיפוס אל ראש ההר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין החודשים מרץ למאי, אז תנאי מזג האוויר נוחים לטיפוס, ינסה מטפס אחר לשבור שיא נוסף: צ'ד קלוג, תושב סיאטל בן 40 ינסה לשבור את שיא המהירות בטיפוס להר. השיא הנוכחי מוחזק גם הוא על ידי שרפה נפאלי שהשלים את הטיפוס, שאורך בדרך כלל מספר ימים בגלל קשיי התאקלמות לגובה הרב, בשמונה שעות ועשר דקות בלבד ממחנה הבסיס השוכן בגובה 5,300 מטרים ועד לפסגה, שלושה קילומטרים וחצי מעליו.

עוד על מטפסים שנגעו בשמיים:
שיא עולמי: טיפס על שבע פסגות העולם - עד גיל 15
נפאל: התיירים צפו באוורסט מהשמיים - ולא שבו
כבש את פסגת האוורסט ומת כמה שעות אחר כך
רק בן 13 וכבר הגיע לפסגת האוורסט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully