וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקוורטט יקרא לנתניהו ואבו מאזן: "המשיכו בדיאלוג"

טל שלו

11.4.2012 / 12:18

שרי החוץ של הקוורטט יוועדו בארה"ב וימסרו הצהרה לקראת פגישת נתניהו-פיאד בשבוע הבא. האיגרות שיעבירו המנהיגים לא יכללו כנראה בשורה מדינית אלא חזרה על העקרונות הידועים

הסוגיה הישראלית-פלסטינית תגיח היום (רביעי) ותעלה לסדר היום הבינלאומי, לנוכח פגישתם של שרי החוץ של הקוורטט, שיתכנסו בוושינגטון כדי לדון בניסיון לחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. בסיומה של הפגישה, צפויים המשתתפים - מזכירת המדינה המארחת הילרי קלינטון, מזכ"ל האו"ם באן קי מון, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון, ושליח הקוורטט למזרח התיכון טוני בלייר - למסור הצהרה משותפת. הם צפויים לקרוא לישראל ולרשות הפלסטינית להמשיך במאמצי הדיאלוג, שיתחדש בשבוע הבא בפגישתם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד.

בפגישה ראשונה של ראש הממשלה עם בכיר פלסטיני מאז שנועד עם יו"ר הרשות, אבו מאזן, בספטמבר 2010, צפויים נתניהו ופיאד להחליף אגרות. בשתי האגרות ככל הנראה לא תהיה בשורה מדינית, אלא חזרה על העקרונות המדיניים של שני הצדדים, בניסיון למצוא הסכמה על מתווה שיאפשר חזרה לשולחן המשא ומתן. נתניהו ימסור אגרת שבה הוא צפוי לחזור על נכונותה של ישראל לחידוש השיחות ללא תנאים מוקדמים, אך ידרוש הכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי וכן יחזור על סוגיית סידורי הביטחון הנדרשים בהסכם קבע עם הפלסטינים.

באגרת של אבו מאזן, אותה ימסור פיאד, צפוי יו"ר הרשות להטיל על ישראל את האחריות לקיפאון המדיני, ולמנות את הדרישות הפלסטיניות, שבראשן מדינה עצמאית המבוססת על גבולות 67' עם חילופי שטחים והפסקת הבנייה בהתנחלויות.

"בכוונתי לפנות גם לציבור בישראל ובעולם"

"זה לא יהיה רק מכתב", אמר אבו מאזן השבוע בפגישה עם בכירי יוזמת ז'נבה ברמאללה, "בכוונתי לפנות גם לציבור בישראל ובעולם ולהציג לו את העמדות הפלסטיניות בנוגע להסכם שלום עם ישראל". אבו מאזן הבהיר כי אם נתניהו לא ישיב לתוכן האגרת תוך חודש, הוא ישוב לפעול בזירה הבינלאומית ולקדם את שדרוג מעמדה של הרשות בעצרת הכללית של האו"ם. נוסח האגרת הפלסטינית היה אמור להיות חריף יותר, ולכלול גם איומים לפרק את הרשות הפלסטינית, אך בעקבות לחץ אמריקאי מותן המכתב.

בינתיים, ממשיכים הפלסטינים לפעול באו"ם, והרשות הפלסטינית פנתה השבוע למועצת הביטחון בבקשה לגנות את המשך הבנייה בהתנחלויות. במכתב ששלח שר החוץ של הרשות, ריאד אל מאלכי, לקראת פגישת הקוורטט למזכ"ל האו"ם ולמועצת הביטחון, קרא השר "לנקיטת צעדים דחופים להפעלת לחץ על הכוח הכובש הישראלי".

דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, ויקטוריה נולנד, התייחסה אתמול לפגישת הקוורטט בתדרוך היומי לכתבים, וסיפרה כי שליחי הקוורטט עמלו אתמול על ניסוח הצהרה משותפת - "שתקרא לצדדים לשוב לדיאלוג". מאז ינואר, אז נכנסה היוזמה הירדנית לחידוש המשא ומתן להקפאה, כמעט שלא התנהלו מגעים רשמיים בין נציגי ישראל והרשות למשא ומתן, עורך הדין יצחק מולכו וסאיב עריקאת, למעט פגישות הכנה בשבועות האחרונים לקראת החלפת האיגרות בין אבו מאזן ונתניהו. נולנד ציינה בדבריה כי היוזמה הירדנית היתה מאוד "יעילה וחיונית", והביעה תמיכה בחזרתם של הצדדים למתווה התיווך הירדני. עם זאת, היא הוסיפה כי הממשל האמריקאי סבור כי "ישנן דרכים נוספות שבהן הצדדים יכולים לחזור לדיונים, ואנו תומכים בכל אמצעי של התקרבות או מגעים שעשוי לסייע".

עוד בנושא
יו"ר הרשות: תשובה לדרישותיי תוך חודש - או שנחזור לאו"ם
אבו מאזן באגרת לנתניהו: בגללך לא נשאר לנו דבר
אבו מאזן: המו"מ בעמאן מול ישראל הסתיים בלי תוצאות

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully