וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינסטגרם בפייס: מכת בכורות

רועי כהן

11.4.2012 / 10:18

אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים, אבל כשמדובר ברשתות החברתיות נראה שכמה תמונות עם פילטרים מגניבים שוות מיליארד דולר. כידוע, חברת פייסבוק הודיעה על הרכישה הגדולה בתולדותיה וקנתה את אפליקציית שיתוף התמונות אינסטגרם, שהיא למעשה רשת חברתית בזכות עצמה עם 30 מיליון משתמשים.

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, הודיע בעצמו על ביצוע העיסקה בסטטוס שלו בפייסבוק, ובתוך דקות ההודעה גררה תגובות שליליות, בעיקר מצד משתמשי אינסטגרם. רבים מהם ביכו את העובדה שעד שהם מצאו רשת חברתית אינטימית ונישתית שמתאימה להם, היא כבר הופכת להיות "גדולה מדי" ו"תאגידית". אחרי הכל, אינסטגרם באמת נתפסה עד כה כרשת חברתית אקסקלוסיבית לבעלי אייפון בלבד (ומלפני כעשרה ימים גם לבעלי מכשירי אנדרואיד), שמציעה כמה פעולות פשוטות להחריד: צילום תמונות והעלאתן לרשת תוך שימוש באפקטים חביבים שהופכים את התמונות לישנות יותר או אפילו לנוסטלגיות. אבל אינסטגרם היתה בעיקר קהילה סגורה של כאלו שרצו לברוח מההמוניות, היפסטרים ודומיהם.

עיסקת פייסבוק-אינסטגרם הופכת את רשת התמונות החברתיות לסטארט אפ בעל ההצלחה המטאורית המהירה ביותר אי פעם, יותר מזו של פייסבוק, שכן החברה הצליחה להגיע לשווי של מיליארד דולר בתוך שנתיים מאז הקמתה. לשם השוואה, הערכת השווי של פייסבוק שנתיים לאחר שהוקמה עמדה על עשרות מיליוני דולרים בלבד, בזמן שהרשת היתה עדיין סגורה למשתמשי האוניברסיטאות בארה"ב בלבד.

למרות כל הסופרלטיבים, בסופו של דבר אינסטגרם היא בסך הכל אפליקציה פשוטה. האם היא באמת שווה כל כך הרבה כסף? בעמק הסיליקון נוהגים לומר שאם הסכום שולם, זה סימן שהמוצר שווה את זה, אבל תרשו לי לחלוק על הקביעה הזאת.

למעשה, מאז פריצתה של פייסבוק והזינוק בערכה של מניית אפל למימדים מפחידים, המשקיעים בתעשיית ההיי-טק האמריקנית לא מהססים לפזר סכומי כסף מגוחכים, והשיקול המנחה הוא אחד, ואחד בלבד: כולם מפחדים לפספס את הדבר הגדול הבא. אז הם קונים, ויהיה הסכום אשר יהיה. פתאום כל דו"חות האנליסטים והערכות השווי הריאליות נזרקים לפח. במקרה הגרוע של הפסדים או של חוסר הצלחה, תמיד אפשר למכור, גם במחיר הפסד, וכך להמשיך לנהל את העסקים עד האקזיט הגדול הבא.

מה שצריך להדאיג אותנו, המשתמשים הפשוטים, הוא לא המאזן הכספי של פייסבוק, אלא העובדה שבקצב הזה, הגיוון ברשת הולך ופוחת. המשוואה באינטרנט הופכת להיות דו-ראשית בזמן שגוגל נלחמת ראש בראש בפייסבוק על כמה שיותר מידע עלינו, ובדרך הן קונות כל דבר שזז. כך גוגל או פייסבוק תהיינה מעורבות בכל שירות שהרשת מציעה.

האם כך ייראה העתיד? האם לא נוכל ליהנות מהפינוקים האמיתיים באינטרנט בלי לכבול את עצמנו לפייסבוק או לגוגל? הרשת נעה לכיוון הזה.

ואי אפשר שלא לתהות שאם אינסטגרם, סטארט אפ בן 13 עובדים בסך הכל, נקנה במיליארד דולר, בכמה תירכש סוף סוף טוויטר? על ידי מי - כבר אפשר לנחש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully