וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן תנותק מהאינטרנט - מתיחה או מציאות?

בטהרן ייחסו ל"מתיחת 1 באפריל" דיווחים שנפוצו השבוע לפיהם החל מאוגוסט תעבור המדינה לרשת פנימית שתנותק מהעולם. מתיחה או לא, נראה שאירן אכן פועלת לנתק את תושביה מהרשת

האם אירן תשלים בקרוב את ניתוקם של 80 מיליון בני אדם מהאינטרנט? דיווח כזה אמנם הוכחש השבוע על ידי טהרן, אבל אין מדובר בדיווח מופרך לחלוטין. הרפובליקה האיסלמית כבר מקדמת זמן מה תוכנית להעביר את תושביה לרשת חלופית ו"בטוחה", וכנראה עדיין לא הוחלט אם הרשת הזו אכן תהווה בסופו של דבר תהווה תחליף מלא לרשת ה-World Wide Web העולמית.

סערת רשת זוטא התעוררה השבוע עם הדיווח באתר החדשות International Business Times, שציטט הודעה של משרד המידע והתקשורת האירני מהשבוע שעבר. על פי הודעת השר רזא תקיפור, החל מחודש אוגוסט הקרוב תכונן רשת "אינטרא-נט" פנימית באירן, שתחליף בפועל את רשת האינטרנט העולמית שתיחסם. כל זאת – במסגרת תוכניתה של אירן ליצור "אינטרנט נקי". "באוגוסט, כל ספקיות האינטרנט במדינה צריכות להציג רק את האינטרנט הלאומי", צוטט תקיפור בהודעה.

מהומות בטהרן. AP
בטהרן צפו בדאגה ברשת שמינפה את הפיכות בעולם הערבי. מהומות נגד השלטון בבירת אירן/AP

הדיווח נפוץ במהרה גם בבלוגים טכנולוגיים בעולם בתחילת השבוע, אך לא זכה לאימות נוסף, ולאחר מספר שעות פרסם משרד התקשורת האירני הודעת הבהרה מעט תמוהה. "איננו מאשרים את הדיווח הזה בשום אופן", נכתב בהודעת ההבהרה, בה הוסבר כי הודעה המקורית על ניתוק האינטרנט פורסמה למעשה ב-1 באפריל, ולא הייתה אלא מתיחה ותו לא. הדיווח השגוי, נטען, "משרת את התעמולה המערבית ומזין את התקשורת העוינת שלה במידע כוזב".

מתיחה או לא, משרד התקשורת האירני אכן מקדם כבר זמן מה בגלוי תוכנית להקים "רשת מידע לאומית" מסוג Intranet. היא תהיה רשת פנימית, דוגמת רשתות ארגוניות ורשתות ביטחוניות סגורות (צה"לנט, למשל), ותפעל במנותק מהרשת העולמית. היוזמה נחשפה לראשונה כבר במרץ 2011, אז צוטט תקיפור באומרו כי הרשת "מקדמת פשעים, חוסר אחדות, תוכן לא מוסרי ואתאיזם", וכי מטרת הממשל היא להפסיק את ההפקרות. מהדי ג'עפרי, ראש מדור הטכנולוגיה של מיליציית הבסיג' הנאמנה לשלטון, התבטא אז גם הוא בחריפות נגד הרשת, ואמר כי "מעצמות אימפריאליסטיות ומתנשאות מקדמות את האג'נדה שלהן דרך רשתות חברתיות".

כבר כיום חסומים מיליוני אתרים "לא איסלמיים"

לפי פרסומים קודמים באירן, אותה "רשת לאומית" אמורה להיכנס לפעולה במרץ 2013. טרם הובהר אם היא אמורה להיות תחליף מלא לרשת האינטרנט או לפעול לצדה – וזה בעצם היה החידוש העיקרי (מלבד הקדמת היעד לאוגוסט השנה) בהודעה האחרונה, שכאמור הוכחשה. לפי ההודעה הזו, היא אכן תהיה חסומה לשירותי אינטרנט פופולריים כמו גוגל, יאהו או הוטמייל, שיוחלפו באלטרנטיבות מקומיות דוגמת Iran Mail ו-Iran Search Engine. המייל האירני ידרוש מהמשתמשים להירשם עם השם והכתובת שלהם, ותיבת הדואר תפתח רק לאחר אימות הנתונים.

עוד נטען בדיווח שהוכחש כי נקודת החיבור היחידה של הרשת האירנית הפנימית לאינטרנט העולמית תהיה דרך "רשימה לבנה" של אתרים מאושרים, כשהממשל צפוי גם לנסות ולחסום את כל הדרכים הפופולריות לעקיפת החסימות שקיימות כיום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
תומכת של המועמד הרפורמי לנשיאות אירן מיר חוסיין מוסאווי. רויטרס
"באוגוסט, כל ספקיות האינטרנט במדינה יצטרכו להציג רק את האינטרנט הלאומי". האומנם? תומכת של מועמד רפורמי לנשיאות, במהלך ההפגנות ב-2009/רויטרס

אירן אינה ייחודית במלחמתה נגד האינטרנט. כמו בכל דיקטטורה, גם שלטון האייתוללות בטהרן רואה באינטרנט איום, וצופה בדאגה כיצד מינפה הרשת את המהפכות האחרונות בעולם הערבי. כבר כיום מטיל השלטון האירני מגבלות על גישה למיליוני אתרים המוגדרים "לא איסלמיים" – בהם אתרי רשתות חברתיות. אולם תושבי אירן עדיין גולשים באותה הרשת כמו שאר העולם, מה שמאפשר להם לנסות, וגם להצליח, לעקוף את החסימות.

אם יושלם המעבר של אירן מרשת האינטרנט אל רשת פנימית, היא תהיה אחת המדינות היחידות בעולם שלא מחוברות לאינטרנט. אפילו ממשלים מדכאי זכויות אדם דוגמת צפון קוריאה ומיאנמר לא ניתקו לחלוטין את מדינותיהם מהאינטרנט. אולם יש לזכור כי בניגוד למדינות ההן, בהן רק למיעוט קטן מהאוכלוסיה יש גישה לרשת, באירן האינטרנט פופולרי מאוד, וכבר שימש את מתנגדי המשטר בהפגנות ב-2009. אז, בדומה למה שקרה גם במצרים ובטוניסיה בזמן ההפיכות, כיבה המשטר את השאלטר של רשת האינטרנט באופן זמני, כדי לפגוע במורדים. גם בסוריה קיימת חסימת רשת מסיבית כיום - אך גם במקרים האלה לא נשקלת באופן פומבי האפשרות של כיבוי כללי של רשת האינטרנט ומעבר לרשת פנימית.

לקריאה נוספת:
האקרים ישראלים תקפו את אתר החדשות האירני
ביוני האחרון קבע האו"ם: ניתוק מהאינטרנט - הפרה של זכויות אדם

(עדכון אחרון: 18:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully