וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פציעת האברך בקייב: טרם נקבע אם הרקע אנטישמי

טל שלו

10.4.2012 / 0:09

משטרת אוקראינה טרם עצרה חשודים בפציעת אלכסנדר גונצ'רוב, שהוכה על ידי צעירים כשיצא מבית כנסת. הלילה הוא הוטס להמשך טיפול בישראל. "שלא יטאטאו את הנושא מתחת לשטיח"

מצבו של אלכסנדר (אהרן) גונצ'רוב, תלמיד הישיבה האוקראיני שנפצע אנושות במוצאי שבת, מוסיף להיות קריטי, והוא עדיין מונשם ומורדם במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים בקייב. המשטרה המקומית טרם עצרה חשודים באירוע, בו נפצע גונצ'רוב בן ה-25, הלומד בישיבת חב"ד בעיר.

למרות החשד בקהילה היהודית, לפיו חבורת גלוחי ראש ניאו-נאציים היא שתקפה את גונצ'רוב, טרם נתקבלו ממצאים המאפשרים לקבוע אם הרקע למעשה אכן היה אנטישמי או שמא פלילי. עם זאת, חברי הקהילה בקייב דורשים כי המשטרה תמצה את החקירה בתקיפות וביעילות, ותפרסם את סרטוני מצלמות האבטחה המתעדים את האירוע. הרב הראשי של אוקראינה, משה אסמן, ושגריר ישראל באוקראינה, ראובן דינר, אף צפויים להעביר מסר דומה לרשויות החוק בפגישה עם שר הפנים האוקראיני.

"אין לנו טענות למשטרה המקומית או לשלטונות החוק, אבל אנחנו דורשים שלא יטאטאו את הנושא מתחת לשטיח", אמר הרב יעקב זילברמן, מראשי הקהילה היהודית בקייב, בשיחה עם וואלה! חדשות. "דרושה כאן חקירה מקיפה ורצינית, ושהאחראים יועמדו לדין למען יראו וייראו. לא ייתכן שיהודי, שכל חטאו שהוא הולך עם כיפה בערב ליל הסדר, מותקף באכזריות כזו והתוקפים עדיין מסתובבים חופשי".

לאחר שהתקבל אישור מרופא, הוחלט להעביר את גונצ'רוב להמשך טיפול בישראל, זאת לנוכח פגיעת הראש החמורה ממנה הוא סובל. הוא הוטס באמצעות מטוס פרטי אשר יצא מקייב בשעה 1:00 הלילה, וצפוי לנחות בזמן הקרוב.

תלמיד ישיבה הותקף על ידי אלמונים בקייב. זק"א
"לא ייתכן שיהודי, שכל חטאו שהוא הולך עם כיפה בערב ליל הסדר, מותקף באכזריות כזו". גונ'צרוב, עדיין מאושפז/זק"א

גונצ'רוב, שנפצע קשה ביציאה מאירוע "ליל סדר שני" הנהוג בחו"ל באחד מבתי הכנסת הגדולים במרכז בירת אוקראינה, אושפז באחד מבתי החולים בעיר כשהוא סובל מפגיעת גולגולת חמורה, ומכות יבשות בחלקים נוספים בגופו. רק לאחר שלא חזר למעונות המגורים בישיבה בה הוא לומד, החלו אנשי הקהילה היהודית לחפש אותו, ואלה איתרו אותו כעבור 24 שעות.

בשנים האחרונות, החל האברך, שנולד להורים יהודיים אך לא עבר ברית מילה בשל מגבלות חוקיות באוקראינה, להתקרב לדת ונרשם ללימודים בישיבת הרב הראשי אסמן. לפני כשלושה שבועות, עבר גונצ'רוב ברית מילה, ובליל הסדר האחרון, יממה לפני התקיפה לכאורה, חגג יחד עם האברכים האחרים בישיבה את יום הולדתו.

ביטויים אנטישמיים בתפילות בקבר הרבי נחמן

העובדה המפתיעה, לאור התקרית, היא שבשנים האחרונות נרשמת דווקא ירידה בכמות התקריות האנטישמיות באוקראינה, שתושביה היהודים סבלו בעבר מפרעות, מפוגרומים ומאנטישמיות גואה שהגיעו לשיאן בשואה. עם זאת, ביטויי אנטישמיות מתעוררים באופן נקודתי, בעוצמות שונות, בעיקר סביב הביקורים ההמוניים של עשרות אלפי חסידי ברסלב בקבר הרבי נחמן, מייסד החסידות, בעיר אומן.

עם הסכמי הוויזות המיוחדים בין ישראל ואוקראינה שנחתמו בשנה שעברה, הולך וגדל מספר המגיעים להתפלל על הקבר, ולצד איומים מגורמי טרור, מעוררים החסידים בשנים האחרונות גם ביטויי שנאה, הנפת כרזות אנטישמיות והפגנות. רק לפני כשבועיים, התקבלו מאות חסידים שהגיעו להתפלל על הקבר לכבוד ראש חודש ניסן, שנחשב ליום הולדתו של הרב, בהפגנות סוערות. במקביל לדיווחי הקהילה היהודית בקייב על גלוחי ראש ניאו-נאצים, המאיימים בלילות על יהודי העיר, בחודש שעבר הושחתה אנדרטה בעיר לבוב לזכר קורבנות השואה בכתובות נאצה.

לדברי שליח הסוכנות היהודית בקייב, עידן פסחוביץ', ניכר מאמץ גדול של השלטונות ורשויות החוק באוקראינה להילחם בתופעת הפשע האנטישמי. "כמו בכל בירות אירופה, גם בקייב יש קבוצות ימין קיצוני ופעילים ניאו-נאציים ואנטישמיים. בשלוש שנות שליחותי, מעולם לא נתקלתי ביחס לא הוגן ומזלזל מהרשויות, ובכל פעם שפנינו לשלטונות ודיווחנו על חששות או חשדות לפרובוקציות או לפגיעות הן נענו ועזרו. בסך הכל, גם לרשויות זה לא טוב שיקרו אירועים כאלה בבירת אוקראינה", אומר פסחוביץ', שנזהר מלקבוע חד משמעית שאכן מדובר בפשע על רקע אנטישמי כל עוד לא יועלו ממצאים בחקירה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"גורמים קיצוניים ניזונים מהצלחתם של אחרים"

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, מזהה גם הוא מאמץ ניכר של שלטונות אוקראינה בנושא. "ביום יום יש ירידה בדיווחים על תקריות אנטישמיות באוקראינה", אמר אדלשטיין לוואלה! חדשות, "אבל זה עדיין קיים, ובבחירות האחרונות לנשיאות היו כמה מועמדים, אמנם שוליים, שדיברו בשפת האנטישמיות הישנה על היהודים ששולטים ומשתלטים. לא הייתי מגדיר את המצב באוקראינה כשונה מבמדינות רבות באירופה, שם יש גלוחי ראש קיצוניים וניאו-נאצים שמבצעים פשעי שנאה".

אדלשטיין, ששוחח ביממה האחרונה עם בכירי הקהילה באוקראינה ועם נשיא הקונגרס היהודי האירופי, משה קנטור, אינו מוצא קשר ישיר בין הפיגוע בטולוז לדקירה בקייב, אך סבור כי הצטברות האירועים בהחלט "מייצרת אווירה מתוחה ועשויה לעודד תופעות של 'קופי קט', ושל גורמים קיצוניים שניזונים מהצלחתם של אחרים".

לאחר החג, צפוי השר לקדם את גיבוש מודל החקיקה נגד אנטישמיות, עליה עובדים במשרד ההסברה יחד עם גורמים משפטיים בינלאומיים ומנהיגי יהדות אירופה, ולקדם קריאה למנהיגי אירופה לאמץ את החקיקה, שתאסור כל ביטוי לאנטישמיות או גזענות בחוק.

קייב: תלמיד ישיבה הוכה בידי אלמונים, מצבו קשה

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

(עדכון אחרון: 20:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully