וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: אספו תרומות לניצולי שואה - ושמרו הכסף

8.4.2012 / 16:20

מנהל העמותה וכמה מעובדיו נעצרו בחשד שהונו תורמים במליונים. על פי החשד, העמותה אספה תרומות כדי לקנות מזון לנזקקים, אך למעשה המוצרים מעולם לא הגיעו ליעדם

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

מנהל עמותת "חזון ישעיה" העוסקת בחלוקת מזון לנזקקים ולניצולי שואה, ושני עובדים נוספים בעמותה, נעצרו הבוקר (ראשון) בחשד לשורה ארוכה של עבירות, בהן קבלת דבר במרמה, הלבנת הון, גניבה בידי מורשה בהיקף של מאות מיליוני שקלים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף וסחיטה באיומים. החשד הוא כי העמותה אספה תרומות בארץ ובחו"ל כדי לקנות מזון עבור נזקקים, כאשר בפועל המזון נמכר לצורך קבלת רווח ולא הגיע מעולם לנזקקים.

בית משפט השלום בראשון לציון האריך אחר הצהריים בשלושה ימים את מעצרו של מנהל העמותה ובחמישה ימים את מעצרם של שני חשודים נוספים בפרשה. לצד זאת, בית המשפט דחה ביממה את פרסום שמם של החשודים, על מנת לאפשר לסנגוריהם לערער על הארכת מעצרם.

בין הקורבנות לכאורה של העמותה, הפועלת זה 13 שנים, נמצאת ועידת התביעות הישראלית, המטפלת בהעברת פיצויים מממשלת גרמניה לניצולי שואה. החקירה הסמויה, שהתנהלה מספר חודשים ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433, החלה בעקבות תלונה של ועדת התביעות ושל תורמים נוספים.

במהלך החקירה עלה החשד כי העמותה, והעומד בראשה, הציגו מצג שווא בפני תורמים בארץ ובעולם לגבי היקפי הסיוע שהם מעניקים לנזקקים, כאשר בפועל הכמות הייתה קטנה בהרבה. כמו כן, רשומות עשרות נקודות חלוקה פיקטיביות אשר לפי העמותה משמשות להעברת מזון.

החוקרים החרימו מסמכים, קבלות וחשבוניות

עוד עלה חשד כי בכסף שנאסף נקנות טונות של מוצרי מזון, בעיקר בשר ועופות, אשר אינם מגיעים לבתי תמחוי, אלא נמכרים על ידי העמותה בכסף לגורמים במגזר החרדי. חקירת יאח"ה הפכה גלויה הבוקר, עם מעצרו של מנהל העמותה ומספר בעלי תפקידים, עובדים ועובדים לשעבר בעמותה. במקביל, פשטו החוקרים על משרדי העמותה בירושלים והחרימו מסמכים, קבלות וחשבוניות. כעת יצטרך צוות החקירה להתחקות אחר הכסף אותו גנבה העמותה על פי החשד במרמה.

במהלך חקירתו במשרדי יאח"ה בלוד, חש מנהל העמותה, אזרח ארצות הברית, ברע. הוא שב לארץ לקראת ערב החג, ובעקבות מצבו הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. אחר הצהריים יובאו החשודים לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בראשון לציון. המשטרה תבקש להאריך את מעצרם בחמישה ימים. במקביל, ינסה צוות החקירה לאתר תורמים נוספים שנפלו לכאורה קטורבן למעשיהם של אנשי העמותה.

מרשות התאגידים במשרד המשפטים, אשר הייתה שותפה לחקירה הסמויה שהתנהלה בחודשים האחרונים, נמסר בתגובה כי מדובר בעמותה הנתמכת על ידי תורמים, רובם בחו"ל, אשר תרומותיהם הסתכמו בעשרות מיליוני שקלים לשנה. עוד נמסר כי בימים הקרובים, לאחר שיתבררו העובדות על היקף המעורבות של כל בעלי התפקידים בעמותה, תבחן רשות התאגידים את האופציות לגבי המשך הפעלת מתקני העמותה. "רשות התאגידים תעשה כל שביכולתה על מנת למנוע ככל הניתן פגיעה נוספת בנזקקים, ותבחן אם ישנה דרך להמשך חלוקת ארוחות בבתי התמחוי שהפעילה העמותה", נמסר.

באתר האינטרנט של עמותת "חזון ישעיה" נכתב כי היא "מובילה כיום את המאבק בעוני בישראל. בסיועם של צוותי מתנדבים, אנו מפעילים את הרשת היעילה ביותר בישראל של בתי תמחוי, קורסים להכשרה מקצועית, מרפאות לטיפול חינם בשיניים ומרכזי הפצה של מזון", והגולשים נקראים לתרום מכספם האישי. על מנהל העמותה נכתב כי "מאחר והוא מכיר בעצמו את התחושה של עוני ורעב, הוא עובד 18 שעות ביממה, ללא שכר כלשהו, כדי לספק את צרכיהם של עניים מרודים". עוד נכתב כי בשנת 2008 קיבל המנהל את "אות המתנדב" מראש עיריית ירושלים.

ראש רשות התאגידים ורשם העמותות במשרד המשפטים, עו"ד אלון בכר, אמר כי רובן המכריע של העמותות מתנהלות כדין ופועלות לטובת הציבור באופנים רבים. "אנו פועלים בנחישות לבער את העשבים השוטים הצומחים במגזר, וקוראים לציבור להמשיך ולהתריע בפנינו על כל חשד להתנהלות לקויה ובלתי חוקית של עמותות", ציין בכר. לדבריו, רשות התאגידים בודקת כל תלונה לגופה.

לקריאה נוספת
שיא השפל: פרצו בזמן הסדר וגנבו מזון לנזקקים
אישום: גנבו קפה מצה"ל בשווי עשרות אלפי שקלים
נחשפה רשת ענק של גנבי מזון שיועד לחיילי צה"ל

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully