וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל לליגה הערבית: פצו היהודים שאולצו לעזוב

טל שלו

4.4.2012 / 14:15

כ-850 אלף יהודים אולצו לעזוב את ארצות ערב מסוף שנות ה-40 ועד 1967. סגן השר אילון קרא לליגה הערבית להקים קרן פיצויים על הרכוש שננטש "ולתקן את העוול ההיסטורי"

ישראל דורשת מהליגה הערבית לקחת אחריות על הסבל שנגרם לפליטים היהודים מארצות ערב, ולהקים קרן בינלאומית שתפצה את הפליטים על הרכוש שננטש - כך הודיע אתמול (שלישי) סגן שר החוץ, דני אילון, בכנס בנושא שנערך במשרד החוץ, בהשתתפות ראשי ארגונים יהודיים ממדינות ערב.

"יש לתקן עוול היסטורי, שבו הזכויות על רכושם נזנחו בשיח השולט", אמר אילון, וקרא למדינות העולם להעביר הצעות חקיקה שיקדמו את הנושא. "הזכויות והצדק לא נמצאים רק בצד אחד של המתרס, אלא צריך להיות שוויון בטיפול", ציין. בימים בהם מדינות ערב מציינות עשור ליוזמת השלום הערבית, הוסיף אילון, "ראוי שהליגה הערבית תיקח על עצמה ביושר את האחריות על בעיית הפליטים. רק הודאה ולקיחת אחריות יצרו את התנאים ותסלול את הדרך לפתרון של שלום ופיוס היסטורי".

דני איילון. רויטרס
סגן שר החוץ, דני אילון/רויטרס

קרוב למחצית מאזרחיה היהודיים של ישראל כיום הם צאצאים של 850 אלף יוצאי מדינות ערב, שאולצו לעזוב את מולדתם ולעלות לישראל בין סוף שנות ה-40 של המאה הקודמת לבין 1967. באופן היסטורי, הנושא לא עלה על שולחן הדיונים המדיניים בשל רגישויות פוליטיות, וחשש מרגישות השיח בנושא הפליטים, בהקשר הפלסטיני של זכות השיבה, אך בשנים האחרונות, לאחר עבודה מאומצת של ארגונים חוץ ממשלתיים, חל שינוי בהתייחסות לנושא. באפריל 2008 התקבלה החלטה בקונגרס האמריקאי, שקבעה כי בלתי אפשרי לפתור בעיה של אוכלוסיית פליטים אחת מבלי לפתור את בעיית האוכלוסייה השנייה, ובישראל חוקקה הכנסת ב-2010 חוק בו מתחייבת ישראל להעלות את סוגיית הפיצוי לפליטים היהודים במסגרת כל משא ומתן לשלום במזרח התיכון.

צפו בסרטון ההסברה שהפיק אילון בנושא

מתווה הקוורטט מספטמבר אמנם נכשל בהתנעת שיחות בין ישראל והפלסטינים, אך סגן שר החוץ הציג היום תכנית של המשרד להעלאת בעיית הפליטים היהודים מארצות ערב לסדר היום המדיני, בשיתוף פעולה עם המועצה לביטחון לאומי, משרד ראש הממשלה והמשרד לאזרחים ותיקים. אילון, שכבר הפיק סרטון בנושא שעלה לרשת, הודה שאמנם כרגע לא מתנהל תהליך מדיני, "שלא באשמתנו" לדבריו, אך הסביר כי הוא מקדם הנושא לקראת העתיד.

"יהודים באו לישראל בגלל שסבלו"

אילון קרא היום למדינות העולם לאמץ החלטות חקיקה, בדומה להחלטות שהתקבלו בארצות הברית ובישראל, וכן קרא למדינות הליגה הערבית "לקחת אחריות על הסבל", ולהקים קרן בינלאומית אשר תושתת על הצעת הנשיא קלינטון, שתפצה פליטים יהודים וערבים כאחד. נציגויות המשרד בעולם הונחו להעלות את הנושא בפורומים בינלאומיים שונים, ובמקביל, מתכוונים להיערך בישראל ברישום, תיעוד ואיסוף מידע על הנכסים היהודיים שהושארו במדינות ערב, במטרה לדרוש פיצויים כספיים ממדינות אלה במקרה של פתרון מדיני. במשרד החוץ התחייבו היום לפעול להגדלת התקציבים לפרויקט.

"אנחנו גורשנו, אנחנו סבלנו מפוגרומים והגענו לישראל ללא נכס", האשים ראש מרכז הארגונים של יהודי ערב ואירן בישראל, מאיר כחלון, "אני יכול לבקר את הקבר של אבא שלי או אמא שלי? מה עשה קדאפי בלוב, לקח את כל בתי הקברות והפך אותם לכבישים וזרק את העצמות לים. כך זה היה בכל מדינות ערב, שהתנכלו ליהודים". ותיק משרד החוץ, צבי גבאי, הוסיף לדבריו באומרו כי במשך 64 שנים, חששו ראשי המדינה ובכירי משרד החוץ להעלות את נושא הפליטים היהודים, מחשש שזה רק יגביר את העיסוק הפלסטיני בבעיית הפליטות ויטרפד את ההליך המדיני. כך, לדבריו, נתנה ישראל "לתעמולה הערבית לחגוג על הנושא הזה – כל הזמן דיברו רק על הפליטים הפלסטיניים אבל אף פעם לא על הפליטים היהודיים". גבאי, כחלון ואחרים ביקשו להדגיש כי "האמת היא אחרת לגמרי - היהודים באו לישראל בגלל הסבל שסבלו שם, ולכל קהילה יש את הסיפור שלה - נבעטו, גורשו, נגזלו או אולצו לעזוב".

עוד בנושא:
לפני ארבעה חודשים: השקת "סרטון הפליטים" של משרד החוץ
בסרטון קודם טען אילון: "הפלסטינים לא קיימים"

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully