וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבורמה ועד מיאנמר: שינוי ותמורה?

יעקב אחימאיר

3.4.2012 / 9:35

כל המתרחש בימים האלה במיאנמר, בורמה בשמה הקודם, מכיל סממנים של דרמה אדירה במדינה הבודהיסטית הרחוקה. במרכזה נמצאת הגיבורה הראשית, אונג סאן סו צ'י, הפוליטיקאית שיצאה אל אור הזרקורים לאחר 15 שנים שבהן היתה נתונה במעצר בית בעיר רנגון. ובימים שבהם מספקות מדינות ערביות כסוריה וכמצרים את הכותרות שאינן מבשרות טובות לעולם סביבן, דווקא במיאנמר הרחוקה החלה עונת האביב הפוליטי. זהו אביב ללא מרכאות, שלא בדומה לאביב הפוליטי של צפון אפריקה או של המזרח התיכון, ויש לקוות כי לא יאכזב. רבים אשר חזו בפניהם הקורנות מאושר של בני מיאנמר, לאור תוצאות הבחירות האחרונות, מתעודדים לשגר לחברת הפרלמנט החדשה, אונג סאן סו צ'י, מברק של ברכה חמה.

אולי אף ראוי שחתן פרס נובל לשלום בירושלים, שמעון פרס, יאחל הצלחה לעמיתתו. למה לא? היא בת למשפחה בעלת שם במולדתה: אביה, אונג סאן, שנרצח ב-1947, נחשב לאבי בורמה החדשה. קשה שלא לערוך הקבלה בינו ובין מהטמה גנדי, שנרצח גם הוא בעיצומו של מאבק בהודו. גם אמה של סאן סו צ'י שירתה את ארצה בתחום המדיני. אין ספק, מיאנמר צועדת לעבר עתיד שונה, אם כי אין לשגות באשליות - השלטון הוא שלטון צבאי, למרות הרסן שהותר קמעה. חברת הפרלמנט החדשה לא תוכל להשלים לבדה את המהפכה, של הפיכת המשטר לדמוקרטי, אבל אישיותה הקורנת, המלהיבה, תסייע כנראה לאיחוד האירופי להקל את הסנקציות המוטלות על המדינה, בזכות הדימוי שהיא מקרינה. ההתרחשויות מעוררות תחושות של ערגה, ערגה מחויכת, למי שעודו זוכר - הרומן של ישראל, אשר זה עתה נולדה, עם בורמה, כשמה אז.

למיאנמר קשיים משלה

היום אפשר רק להשתעשע לזכר השהות המשונה של דוד בן-גוריון בבורמה במנזר בודהיסטי משום שנשבה בקסמיה של הדת החשובה. הוא רצה ללמוד, כשם שהתמסר ללימוד יוונית עתיקה ופילוסופיה יוונית, והכל ידעו זאת. היש מי המתאר לעצמו כי מדינאי ישראלי יתפנה מעיסוקיו כדי להקדיש שבועיים ימים מזמנו ללימוד רזי הדת המורמונית, למשל, כדי לעמוד על הלך רוחו של מיט רומני, המורמוני, המסתמן כמועמד הרפובליקני המוביל בבחירות בארה"ב? היש מי שזוכרים את או נו (ואת מצנפתו הלבנה, כמובן) - ראש הממשלה הבורמזי, שהיה ידידה של ישראל?

מומחים לענייניה של מיאנמר אומרים לנו כי הגיבורה החדשה מעריכה את ישראל ואת יכולתה ואף מעוניינת בשיתוף פעולה. אך אין לטעות: ענייניה של המולדת קודמים, קשייה של מיאנמר עצומים, וכל זאת הרבה לפני שאונג סאן סו צ'י, מנהיגת האופוזיציה, תייעץ לאחרים כיצד ליישב את בעיותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully