וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: סוריה מתנה הסכם שלום עם ישראל בפתרון בעיית הפליטים הפלשתינים

15.1.2000 / 23:05

הליכוד קורא לברק לא לצאת לשפרדסטאון

הליכוד קרא הערב לראש הממשלה אהוד ברק לא לצאת לסבב השיחות הבא בשפרדסטאון עקב התגובות הקרירות מסוריה להצעתו של ברק לקיים פגישה משולשת עם קלינטון ואסד. הליכוד הציע שדוד לוי יצא במקומו של ברק.
ברק יחזור לשפרדסטאון ביום שלישי.
עיתוני סוריה הגיבו היום לדברי ברק כי פגישה עם אסד תקדם את תהליך השלום. בטאון הממשל "אל תעוורה" כותב היום כי מפגש פסגה כזה לא יועיל לתהליך, וכי ההדלפות מלשכת ברק מחבלות בתהליך השלום.
בכתבה שמתפרסמת היום ביומון הבינערבי "אל חיאת" אומר שגריר סוריה באיראן כי סוריה מעולם לא הפעילה לחץ על הארגון כדי שיצמצם את פעילותו נגד צה"ל ואין בכוונתה לעשות זאת, לא במהלך המו"מ ולא בעתיד. הוא מוסיף כי חיזבאללה הוא ארגון עצמאי ששואב כוחו מנוכחות צה"ל באזור. כשצה"ל יסוג חיזבאללה יחליט בעצמו איך לנהוג במישור המדיני בלבנון. סוריה איננה מתערבת בעניינה הפנימיים של החיזבאללה אך תומכת ומסייעת לו.
בנוסף היום נודע כי סוריה מתנה הסכם שלום עם ישראל בפתרון בעיית הפליטים הפלשתינים ובחתימת הסכם שלום עם לבנון. כך עולה מהנוסח הסורי לטיוטת ההסכם, כפי שהעביר אותה נשיא ארה"ב ביל קלינטון לשני הצדדים בסבב השיחות השני בשפרדסטאון. הנוסח הסורי פורסם הבוקר בעיתון הלבנוני "א-ספיר", וכולל את תיקוני סוריה להצעת הטיוטה האמריקאית.
במסמך, בפרק הדן בדרישות הכלליות של סוריה, נכתב כי הסכם שלום בין סוריה לישראל יחתם אך ורק במקביל לחתימת הסכם שלום בין ישראל ללבנון, כי יש למצוא פתרון צודק לבעיית הפליטים הפלשתינית וכי יש לפרק את מדינות המזרח התיכון מכל נשק להשמדה המונית.
בסוגיית הגבולות מדגישה סוריה כי מטרת השיחות הנוכחיות היא החזרת הגבול לקווי 4 ביוני 1967, והכרזתו כגבול בינלאומי סופי בין שתי המדינות. כמו כן היא דורשת פירוק כל הישובים הישראליים שהוקמו ברמת הגולן. סוריה טוענת כי נושאים אלה הוכרעו כבר בשיחות שהתנהלו עם ממשלת רבין ב-1996. סוריה גם דורשת לנסח מחדש את כותרת הפרק בהסכם, מ"כינון שלום במסגרת הגבולות המוכרים" ל"כינון שלום ושרטוט הגבול".
בפרק הדן בסידורי הבטחון דורשת סוריה כי תחנת ההתרעה בחרמון תופעל על ידי צד שלישי, ולא על ידי ארה"ב וצרפת בלבד כפי שהציעו האמריקאים. כמו כן ישתתפו קצינים סוריים בתפעול תחנת ההתרעה. כמו כן דורשת סוריה לכלול במסמך האמריקאי את ה"נון פייפר" - ההסכמה שהושגה בתחום סידורי הבטחון בשיחות שהתנהלו ב-1996.
בסוגיית המים דורשת סוריה כי פתרון הבעייה יהא על פי עקרונות החוק הבינלאומי, עניין שלא מופיע במסמך האמריקאי.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully