וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין מדבדב, אובמה וישראל

חיים שיין

29.3.2012 / 8:22

פתגם עברי עתיק אומר "אוזניים לכותל". משמעות הפתגם היא שאדם צריך להיזהר מאוד בדבריו כיוון שגם הקיר יכול להעביר דברים שנאמרים בחדרים סגורים. את הלקח הפשוט והמובן הזה למד הנשיא ברק אובמה יותר מפעם אחת. בפעם הקודמת הוא החליף הערכות לא מחמיאות על אודות ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בשיחה עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי. חילופי הדברים המביכים הוקלטו בטייפים של עיתונאים ופורסמו בהרחבה בכלי תקשורת רבים. שלשום, בוועידה הבינלאומית לבטיחות הגרעין בדרום קוריאה, שוחח אובמה עם הנשיא הרוסי דמיטרי מדבדב. ביניהם היה מיקרופון פתוח שבאמצעותו נשמעה שיחתם בכל העולם.

רבים התייחסו בחיוך לחוסר תשומת הלב של הנשיא אובמה למיקרופונים הפתוחים, אולם הדברים שנאמרו שלשום חמורים וצריכים לעורר דאגה אצל כל מי ששלום העולם חשוב לו. כל זאת כיוון שאמינותו של נשיא ארצות הברית היא כלי נשק אסטרטגי מובהק במאבק המתנהל מול כוחות הרוע בעולם, הנתמכים על ידי רוסיה וסין.

נושא השיחה בין המנהיגים היה הצבת טילים אמריקניים על אדמת אירופה. זו תוכנית שבמקור הגה הנשיא ג'ורג' בוש. רוסיה, כמובן, התנגדה לתוכנית ואיימה להגיב על הצבתם. הנשיא אובמה, שלא ידע שדבריו מוקלטים, ביקש ממדבדב לא ללחוץ עליו בעניין זה עד לאחר הבחירות בארצות הברית. זאת כיוון שאחרי הבחירות הוא יוכל להיות יותר גמיש, לדבריו. כלומר, לעשות ויתורים בנוגע לתוכנית שנחשבת קו הגנה קדמי מפני מתקפת טילים על המערב.

שיקולי ביטחון קיומי מוכתבים משיקולי בחירות

המסקנה מחילופי המסרים בין הנשיאים קשה ומפחידה - שיקולים יסודיים של ביטחון קיומי מוכתבים משיקולי בחירות, או נכון יותר לומר, כי ארצות הברית מדברת בשני קולות. קול אחד לצורכי פנים וקול אחר לצורכי חוץ. כיצד בעלות בריתה של ארצות הברית אמורות להתייחס ברצינות להבטחותיה כאשר הן מושפעות משיקולי בחירות?

למסר הכפול של אובמה יש השלכה גם על האזור שלנו. הסוגיה המטרידה ביותר את מדינת ישראל, ובצדק, היא סוגיית הגרעין האיראני. מדובר כידוע בסכנה מוחשית וקיומית למדינת ישראל. ראש ממשלת ישראל עשה מאמצים ניכרים לגייס את העולם המערבי להתמודד מול הגרעין האירני. בגלל לחציה של ארצות הברית והבטחתה לעמוד בראש המאמץ המדיני-כלכלי לעצירת פרויקט הגרעין, הסכימה ישראל להמתין. זאת אף שהדחייה עלולה להקשות פעולה צבאית ישראלית, אם נידרש לה.

ישראל, כמו מדינות רבות בעולם, מקווה שהסנקציות יעצרו את התחמשותה של אירן. מכל מקום היה מובן למנהיגי ישראל כי אם הסנקציות לא יעזרו – ארצות הברית תפעל על פי הצהרתה כי כל האופציות על השולחן. לנוכח התנהלותו של אובמה חובה לברר אם גם דבריו התקיפים נגד אירן הם רק חלק ממסע בחירות שנועד לרכוש את אמון הבוחרים היהודים שהתאכזבו מדרכו, ובעיקר מיחסו למדינת ישראל. אם אכן זו כוונתו, הרי לאחר הבחירות, כשלא יצטרך להיבחר שוב, יחזור בו מההבטחות התקיפות בעניין האירני. כשנשיא ארצות הברית מתגלה בפני העולם כמי שיש פער בין מה שהוא חושב לבין מה שהוא אומר על רקע של בחירות קרובות, כל אדם שוחר חופש וחירות אמור להיות מודאג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully