וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון סביבתי בים הצפוני: ענן גז רעיל נפלט מאסדה

27.3.2012 / 18:17

בחברת האנרגיה "טוטל" מודים כי תיקון הדליפה שהחלה שלשום מול חופי סקוטלנד עלול להימשך עוד שישה חודשים. החשש: הגז הנפיץ יידלק. פעילי איכות סביבה: "הנזק רק יילך ויגבר"

ענן של גז טבעי נפיץ ורעיל ממשיך היום (שלישי) להיפלט מאסדת הקידוח "אלג'ין" של ענקית האנרגיה הצרפתית "טוטל" בים הצפוני. החברה מזהירה כי תיקון התקלה, המוגדרת כבר כחמורה ביותר בים הצפוני זה 24 שנים (אז נהרגו 167 בני אדם באסון הקידוח הגדול אי פעם), עלול להימשך עוד שישה חודשים לפחות.

הדליפה החלה ביום ראשון, ובמשך 14 שעות עוד ניסו עובדי האסדה לסתום אותה ללא הצלחה, עד שאתמול לפנות בוקר נפלה בחברה ההחלטה לפנות את המקום מכל עובדיו. גם חברת הנפט "של" פינתה עובדים שלה משתי אסדות סמוכות, כאמצעי זהירות.

ענן הגז נראה היטב מעל האסדה, שכבר זכתה לכינוי "הבאר מהגיהנום" (the well from hell) בידי מוחמה סביבה מנורבגיה, שהסביר כי הלחץ הגבוה במאגרי הגז במקום מקשה מאוד על סתימת הדליפה. אזור של סגר אווירי וימי נקבע סביב האסדה הנטושה, הנמצאת כ-240 קילומטרים מחופי העיר אברדין בסקוטלנד, והפיקה כתשעה מיליון מטר מעוקב של גז מדי יום (כ-3% מתפוקת הגז של בריטניה). באותה באר הופקו גם כ-60,000 חביות נפט מדי יום (כ-5.5% מהתפוקה של בריטניה), וכעת גם הנפט הזה דולף, וכתם גדול מתפשט סביבה. המצב עלול להסתבך משמעותית אם הנפט או הגז הדליקים יתפוצצו - אפשרות שלא ניתן לבטל - דבר שיקשה מאוד על מאמצי התיקון ויעכבם.

דייוויד היינסוורת, מנהל בכיר ב"טוטל", הסביר היום כי בחברה בוחנים כעת שתי אפשרויות: קידוח באר נוספת לצורך שחרור הלחץ (תהליך שייארך שישה חודשים), או פתרון מהיר יותר אך מעט מסוכן יותר, של שיגור מהנדסים לסתימת הדליפה. "יש גם אופציה חלומית מבחינתנו", הוסיף, "שהדליפה תיסגר מעצמה. אנחנו בוחנים כעת את כל האפשרויות והתסריטים". החברה כבר שלחה כ-20 מהנדסים מיוחדים לאזור, והיא נעזרת גם בשירותיה של חברת "Wild Well Control", שטיפלה גם בדליפת הנפט הגדולה במפרץ מקסיקו בשנת 2010.

הרשויות בבריטניה מרגיעות כי ככל שהוא מתקדם, הגז הרעיל הולך ומתנדף באטמוספירה, וגורם נזק רק למי שנושם אותו בריכוז גבוה, קרוב לאסדה. לפיכך, אין כרגע איש בסכנת חיים. עם זאת, פעילי איכות סביבה מזהירים כי הנזק לדגים באזור הוא גדול, ורק ימשיך ויתרחב. נזק אחד כבר לא תוכל חברת "טוטל" למנוע - לנוכח החדשות האחרונות, מנייתה צנחה היום ב-7% בשווקים בעולם.

עוד בנושא:
דליפת נפט בניו זילנד: "האסון החמור בתולדותנו"
כתם הנפט במפרץ מקסיקו: אישומים ראשונים נגד מהנדסי BP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully