וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג’יי סטריט: אלטרנטיבה חדשה ראויה

עוזי ברעם

26.3.2012 / 10:41

הקמתו של ארגון ג'יי סטריט כשדולה נוספת וכאלטרנטיבה לאיפא"ק העלתה רוגז וביקורת מצד יהודים אמריקנים, ובעיקר מצד גורמים ישראליים. עבורם תפקידה של היהדות האמריקנית הוא למחוא כף לכל עמדה של ממשלת ישראל וללחוץ על הממשל האמריקני לאמץ עמדות אלה.

היהדות האמריקנית היא רחבת היקף. גם גיאוגרפית, גם מקצועית, גם אידיאולוגית וגם תרבותית. הוויכוח הפתוח והכן על ערכי היהדות ועל ייחודה מצוי שם יותר מאשר במדינת ישראל.

שום ממצא חלקי לא יוכל לעוות את התמונה. רוב יהודי ארה"ב אינו מאמץ את עמדות הימין. כל הניסיונות להאדיר את המפלגה הרפובליקנית ולהחליש את המפלגה הדמוקרטית נכשלו. על רקע זה ג'יי סטריט מופיע כארגון פרו-ישראלי שרוצה לחזק את מהלכי השלום עם הפלשתינים. בתוכו יש ביקורת על עמדות ממשלות ישראל והוא מנסה לגייס תמיכה רחבה להשגותיו.

יש חשיבות לג'יי סטריט

שנים רבות קשרתי קשר עם צעירים יהודים רבים. רובם דוגלים בעמדות ליברליות, הן בנושאי פנים והן בנושאי חוץ. בעת ובעונה אחת נפגשתי לא אחת עם המנהיגות האוונגליסטית-רפובליקנית בראשות פט רוברטסון עת שימשתי שר תיירות בממשלת רבין. אין לכחד: הפערים בין המוני הצעירים היהודים לבין החשיבה הדתית-שמרנית אינם ניתנים לגישור.

אני מעז לומר שבקרב יהודים בארה"ב מתחת לגיל 40 תחושת ההזדהות עם ג'יי סטריט חזקה מתחושת ההזדהות עם המנהיגות היהודית המקובלת. ההתנגדות לרפובליקנים אינה קשורה דווקא לעמדתם לגבי ישראל אלא יותר לעמדתם בנושאים כמו הזכות להפלה וההכרה בהומוסקסואליות כתופעה לגיטימית. ההזדהות של חלקים מההנהגה הישראלית עם המפלגה הרפובליקנית מעמיקה את הקרע ועלולה להוציא מחוץ למחנה רבים וטובים.

ג'יי סטריט מאפשר יצירת אלטרנטיבה שתומכת בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, אך סבורה, כמו רבים אחרים, שתופעת ההתנחלויות מסכנת את שלומה של מדינת ישראל לטווח ארוך ואת הסולידריות הבינלאומית איתה.

יש בארה"ב שכבה יהודית לא קטנה שליבה גס במדינת ישראל והיא אדישה לה ולעמדותיה. ג'יי סטריט בא לומר לאדישים ולמיואשים כי יש גורל יהודי וחובה היסטורית להגן על מדינת ישראל המצויה עדיין במאבק על הלגיטימיות שלה, וכי יש אלטרנטיבה לחלק מהעמדות המקובלות של ממשלת ישראל ושדולת איפא"ק.

יש להשלים עם גוונים רעיוניים

איני חי בארה"ב ומכאן שאיני יכול להזדהות אוטומטית עם כל עמדה של ג'יי סטריט בכל קמפוס ובכל התדיינות. אבל המגמה העיקרית של הקמת השדולה נכונה ומיטיבה איתנו כקהילה וכחברה.

מכאן שמאוד שמחתי שנשיא המדינה שמעון פרס מברך בקטע מצולם את באי הוועידה ונותן לה גושפנקה לגיטימית על אף חילוקי הדעות.

אימוץ השונות הוא קשה ולעיתים בלתי אפשרי. אבל יש להשלים עם ביטויים שונים שמבטאים גוונים רעיוניים שביסודם עומדת תמיכה עקרונית במדינת ישראל של כולנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully