וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: ישראל כבר לא בצמרת ייצוא הנשק העולמית

26.3.2012 / 10:40

מכון מחקר שבדי קובע כי בניגוד לשנים קודמות, ישראל כבר לא בעשירייה הפותחת של יצואניות הנשק בעולם. עם זאת, הודו דורגה ראשונה בין היבואניות - וישראל ספקית מרכזית שלה

הייצוא הביטחוני הישראלי צועד לאחור? דו"ח חדש שפורסם בימים האחרונים על ידי מכון המחקר שטוקהולם לשלום קובע כי ישראל לא נמנית בין עשר יצואניות הנשק הגדולות בעולם – זאת בניגוד לדירוגים הקודמים. בשנה שעברה דורגה ישראל במקום התשיעי, וב-2009 - במקום השמיני. כעת, מדורגת ישראל רק במקום ה-11.

אלא שלא הכל שחור: הדו"ח קובע עוד כי יבואנית הנשק הבולטת בעולם היא דווקא הודו, שאחראית ל-10% מרכש הנשק הבינלאומי בארבע השנים האחרונות. אחד מהספקים המרכזיים של אותה הודו היא ישראל – המוכרת המצטיינת של ההודים, אחרי רוסיה ובריטניה. ישראל אחראית לארבעה אחוזים מהייבוא הביטחוני של הודו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הייצוא הישראלי יורד, אבל עדיין חזק. מטוס ריגול של התעשייה האווירית/מערכת וואלה!, צילום מסך

הודו לא לבד; מלבדה, כלל הצמרת ברשימת היבואניות הן מאסיה – דרום קוריאה, פקיסטן, סין וסינגפור, שיחד מהוות כשליש מכלל ייבוא הנשק הבינלאומי. בדירוג הקודם, שבחן את ייבוא הנשק בין השנים 2002 ל-2006, דורגה סין במקום הראשון, אלא שמאז, קובעים מומחי המכון, היא התמקדה בעיקר בפיתוחי נשק מקומיים.

אסד הגדיל פי שישה את כמות הנשק

המשטר הסורי, שנאבק בשנה האחרונה על קיומו מול התקוממות האזרחים, הכפיל פי שישה בארבע השנים האחרונות את ייבוא הנשק שלו. דמשק מסתמכת באופן כמעט בלעדי על רוסיה בתחום ייבוא הנשק – 72% מהייבוא שלה מתבסס על ולדימיר פוטין ותעשיותיו הצבאיות. בין היתר, כלל הייבוא מערכות להגנה אווירית, ומערכות להגנה ימית.

ראשונה בין יצואניות הנשק היא כצפוי ארצות הברית, שאחראית ל-30% משוק הייצוא, ומוכרת נשק ליותר מ-80 מדינות. 45% מהייצוא הביטחוני האמריקאי נשלח לאסיה ולאוקיאניה, 27% ממנו למזרח התיכון, ו-18% לאירופה.

מקורו של כשני שלישים מהייצוא הביטחוני הוא בתעשייה האווירית; במהלך 2011 מכרה ארצות הברית 64 מטוסי קרב – בהם 11 מטוסי F-15 לדרום קוריאה, שבעה מטוסים דומים לסינגפור, תשעה מטוסי F/A-18 מתקדמים לאוסטרליה, 12 מטוסי F-16 לטורקיה, ו-16 מטוסים דומים למרוקו. אחרי האמריקנים מדורגות רוסיה, גרמניה, צרפת, בריטניה וסין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully