וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת במערכת הביטחון: "מתנחלי מגרון סיבכו הממשלה מול העליון"

יהושע בריינר

26.3.2012 / 8:19

במערכת הביטחון מתחו ביקורת על אנשי מגרון, "שהתנהלו באופן בעייתי, וחיכו לנס". גם בהתיישבות מבקרים את תושבי המאחז הבלתי-חוקי: "שיעשו חשבון נפש, היה ניתן להימנע מזה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

"המתנחלים חשבו שיקרה נס, אך בפועל הם סיבכו את הממשלה מול בית המשפט העליון" – כך אמר היום (ראשון) גורם ביטחוני בכיר, בהתייחסותו להחלטת בג"ץ אתמול, שדחה את ההסדר שבין הממשלה למתנחלים בעניין פינוי המאחז הבלתי-חוקי מגרון, ודרש לפנותו עד 1 באוגוסט. לטענת הגורם, "במשך כל השנים ניסינו להגיע לפתרון, והמתנחלים התנהלו באופן בעייתי. ניסינו לקדם מול המתנחלים את 'תכנית אדם', אך תושבי מגרון אמרו כל העת שיהיה מהפך משמיים". גם בתוך ההתיישבות ישנם גורמים שקראו לתושבי מגרון לעשות חשבון נפש, ואמרו שאם היו פועלים אחרת לאורך השנים האחרונות, היו יכולים המתנחלים להימנע מפסק הדין הזה.

המאחז מגרון. AP
"שיעשו חשבון נפש". מגרון/AP

בעקבות החלטת בג"ץ, במערכת הביטחון ובמשרדי הממשלה השונים בוחנים כעת את החלופות השונות לקראת פינוי המאחז. על פי ההערכות, המתנחלים יימנעו מפינוי בכוח ובשבועות הקרובים יחל משא ומתן מהיר למציאת פתרון ביניים עבור התושבים.

בממשלה יכבדו את ההסכם בכל מקרה

בכל מקרה, הממשלה מתכוונת ליישם את ההסדר, ולהקים בתוך בין שלוש לארבע שנים בתי קבע לתושבי מגרון בגבעת היקב, הסמוכה למקום המאחז הנוכחי. עם זאת, כעת עולה השאלה היכן יתגוררו התושבים עד לבניית הבתים; גורם ביטחוני בכיר אמר כי הפתרון הראשוני אליו סירבו המתנחלים בתחילה היה העברת הקרוואנים הקיימים בהם מתגוררים מרבית התושבים לשכונה במזרח ההתנחלות "אדם" הסמוכה. לטענתו, מדובר בפתרון הביניים ההולם ביותר: "ניתן להעתיק את כל המבנים ממגרון לאדם עד 1 באוגוסט. זהו הפתרון הטוב ביותר, המהיר ביותר וכל אפשרות אחרת, תהיה בבחינת משיכת זמן נוספת והתחכמות, וראינו לאן ההתחכמויות האלה הובילו אותנו". במערכת הביטחון בוחנים גם אפשרות כי ארבעת החודשים הקרובים ישמשו להכשרת השטח בגבעת היקב.

תושבי מגרון הגיבו אמש בזעם על החלטת בג"ץ. "תהיה פה אנרכיה", אמרו גורמים בכירים ביהודה ושומרון בעקבות ההחלטה. את ההלם והתדהמה ששררו בקרב המתנחלים, ובעיקר בקרב אנשי מגרון קשה לתאר. החלטת בג"ץ לדחות הסדר הפשרה אליו הם הגיעו מול השר בני בגין, שייצג את המדינה במשא ומתן עמם, תפסה את כל המתנחלים בהפתעה מוחלטת, בייחוד לאחר שראש הממשלה עצמו התבטא לטובת ההסדר. מעבר לכך, העובדה כי ההחלטה התקבלה פה אחד, כולל נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, שנחשב לשמרן בתפיסותיו, הוסיפה על האכזבה הרבה וההפתעה המוחלטת.

נתניהו הבהיר שהממשלה תכבד ההחלטה

ראש הממשלה מיהר אתמול לנסות להרגיע את הרוחות. "ממשלת ישראל, כמו גם כל אזרחי ישראל, מכבדים את החלטות בית המשפט ופועלים על פי חוקי ישראל. לפעמים גם המובן מאליו צריך להיאמר", אמר.

ב"שלום עכשיו", שהגישה את העתירה לפינוי המאחז, היו שבעי רצון לנוכח ההחלטה. "יש שופטים בירושלים", קראו בתנועה. "בג"ץ בראשות השופט גרוניס מבהיר לתושבי מגרון ולממשלה שכולם שווים בפני החוק ויש לציית לפסקי הדין של בית המשפט". מהארגון נמסר כי "אזרחי ישראל מצפים מתושבי מגרון לעמוד בהתחייבותם, לכבד כל החלטה של בג"ץ ולהתפנות מהמאחז בדרכי שלום".

עוד על בג"ץ מגרון
בג”ץ דחה את הסכם מגרון - המאחז יפונה עד ה-1 אוגוסט
גורם בצה”ל: ”נציע שוב לתושבי מגרון לעבור לאדם”
נתניהו מבהיר: ”נכבד את החלטת בג”ץ על מגרון”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully