וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנה נגד חוות מזור: המאבק לסגירת חוות הקופים בשיאו

עידן סוייר

22.3.2012 / 16:37

המאבק לסגירת "חוות מזור" - חוות גידול הקופים המיועדים לניסויים בחו"ל - בעיצומו. לאחר שבג"ץ הקפיא את משלוח הקופות האחרון, נקרא הציבור להפגנה נגד המשך הפעלת החווה

בימים אלה, מגיע לשיאו "מאבק הקופים" לסגירת חוות מזור. כשבוע לאחר הצהרתו של השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, שיעשה כל שביכולתו לסגור את החווה, אתמול (רביעי, 21/3) הוציא בג"ץ צו המונע עד להודעה חדשה הוצאת 90 קופות מישראל, שהיו מיועדות להישלח בניגוד לחוק מחוות מזור אל מעבדת הניסויים SNBL בארצות הברית.

זאת לאחר שביום שני (19/3) אישר בית המשפט המחוזי בפתח תקווה את המשלוח הבלתי חוקי, לבקשתה של חוות מזור. הבקשה עוכבה כבר לפני חודשיים בעקבות הבאת נתונים על המעבדה אליה היו צפויות הקופות להגיע, אך חוות מזור הגישה עתירה נגד רשות הטבע והגנים בניסיון למנוע את העיכוב, וקיבלה את אישור בית המשפט בעקבות הסכמתה של רשות הטבע והגנים לתת את ההיתרים. בתגובה עתרו לבג"ץ ארגונים להגנת בעלי חיים, ואתמול כאמור התקבל צו זמני לעצירת המשלוח.

הקופים נשלחים למבדקי רעילות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בחווה כלואים קופים שניצודו בטבע, מורבעים בשבי, ילדיהם מופרדים מהם ונשלחים לניסויים אכזריים בחו"ל. הפגנה לסגירת חוות מזור מול בנייני החווה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוות מזור היא חווה להרבעת קופים למטרות ניסויים, הנמצאת במשק ברין שבמושב מזור. בחווה כלואים קופים שניצודו בטבע במאוריציוס, מורבעים בשבי, וילדיהם מופרדים מהוריהם ונשלחים לניסויים אכזריים ברחבי העולם. במקרה זה, הבקשה החריגה שהגישה חוות מזור היתה לשלוח לניסויים בניגוד לחוק 90 קופות בוגרות שנתפסו בטבע. רשות הטבע והגנים כלל לא הביאה מידע זה בפני בית המשפט.

מעבדות SNBL, שאליהן מיועדות להישלח הקופות, מופיעות ברישומי משרד החקלאות האמריקאי ומנהל המזון והתרופות האמריקאי ב"רשימת סיכון", בעקבות סדרה של 133 הפרות חוק שהתגלו שם בשנים האחרונות. המעבדה הורשעה בעבר במקרים של הזנחה והתעללות בבעלי חיים. מעבדות אלה מבצעות בעיקר מבדקי רעילות עבור חברות מסחריות של מוצרי קוסמטיקה, מזון, ניקוי, הדברה ותרופות. חלק מהמבדקים אינם חוקיים בישראל, ואין לדעת בוודאות באילו מבדקים יסיימו שם את חייהם הקופים מחוות מזור.

"הקופים התכווצו, צרחו ורעדו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דימומים, חבורות ושברים באצבעות ובזנבות. מפגינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במרץ 2011, עובדת באחת ממעבדות SNBL יצרה קשר עם ארגון למען בעלי חיים, והדליפה מידע מתוך המעבדה. על פי המידע, הקופים סבלו מאלימות קשה מצד העובדים שגרמו להם לדימומים, חבורות ושברים באצבעות ובזנבות, לעתים בעקבות טריקת דלתות הכלובים עליהם. העובדים נהגו לדפוק על דלתות הכלובים כדי להפחיד את הקופים ולהשתיק אותם. כל זאת נעשה בידיעתה המלאה של ההנהלה.

באחד הניסויים, קופים הוצמדו לכלובם בעזרת קרסי מתכת קפואים, ובמשך חודשים רבים הוזלפו אל עורקיהם תרכובות כימיות. פציעות של הקופים נחשבו שגרתיות ולא טופלו, ולאחר שכלי הדם של הקופים נפגעו, הנסיינים חפרו באיבריהם כדי למצוא עוד עורקים. הקופים התכווצו, צרחו ורעדו, אך לאחר זמן מה "הם פשוט הפסיקו להילחם ולהגיב. זה היה כאילו החיים אזלו מהם".

גלעד ארדן מתכנן לסגור את החווה לגמרי

קופים. ShutterStock
"אמשיך לפעול מול רשויות המשפט כדי להביא להפסקת ייצוא חיות בר מוגנות מישראל". קופים בטבע/ShutterStock

בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי, ארגונים למען בעלי חיים הודיעו על כוונתם לעתור לבג"ץ ולעצור את המשלוח. עמותת "תנו לחיות לחיות" הגישה עתירה דחופה, והמשלוח נעצר. בנוסף, בעקבות התנהלות רשות הטבע והגנים, המאשרת פעם אחר פעם משלוחי קופים מהחווה למעבדות ניסויים, נפתח קמפיין הקורא לציבור להחרים את הפארקים של רשות הטבע והגנים עד לסגירת חוות מזור.

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן כתב בדף הפייסבוק שלו: "לצערי, בית המשפט החליט הבוקר לאשר את משלוח הקופים מחוות מזור לטובת ניסויים בחו"ל בניגוד לבקשתי להקפיא את ההחלטה עד להכרעת היועץ המשפטי לממשלה בבקשתי לסגור לגמרי את חוות מזור. אני אמשיך לפעול מול רשויות המשפט כדי להביא להפסקת ייצוא חיות בר מוגנות מישראל. לאור השתלשלות הדברים, אני בוחן לאלתר את האפשרות להעברת סמכויות רשות הטבע והגנים בעניין מתן היתרי סחר בחיות בר ממנה למשרד להגנת הסביבה".

הצטרפו לעצרת מחאה

מחר, יום שישי ה-23 במרץ 2012, בשעה 11:30, מתוכננת עצרת מחאה מרכזית בצומת הרחובות המלך ג'ורג' ושדרות בן-ציון (מול דיזנגוף סנטר) בתל אביב. הארגונים למען בעלי חיים, הקוראים לבג"ץ להפוך את הצו הזמני לקבוע ולבטל את משלוח הקופות, וכן ממשיכים את המאבק לסגירת חוות מזור, מוסרים: "אנו קוראים לציבור הרחב התומך במאבק לסגירת חוות מזור ואשר מתגייס בהמוניו גם כדי לסייע בעצירת המשלוח הבלתי חוקי הנוכחי של הקופות בחוות מזור לתופת ב-SNBL, להגיע מחר לעצרת, לאות הזדהות עם סבלם של הקופים הכלואים בחוות מזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully