וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנטונמיה של פרופגנדה

תחקיר של הטלוויזיה רוסית ניסה להכפיש את האופוזיציה במדינה, אך בעיקר הצליח להראות את האבסורד של מכונת הפרופגנדה הממשלתית

יותר משבוע עבר מאז שודר בערוץ NTV הרוסי אחד התחקירים המרשימים ביותר שידעה הטלוויזיה הרוסית בשנים האחרונות, תחת השם "האנטומיה של מחאה". התחקיר העלה שאלות קשות בנוגע להתנהלות פוליטית ברוסיה, הוביל להפגנה והיה אחראי למעצרם של יותר ממאה אנשים. נשמע טוב? נשמע כמו התנהלות דמוקרטית, בה העם מגלה עוולה באמצעות התקשורת ורץ לתקן אותה? לא בדיוק - הפעולות שתוארו הופנו לא כנגד ממצאי התחקיר, כי אם כלפי התחקיר עצמו.

הסיבה לכך היא ש"האנטומיה של מחאה", אשר ראה אור פחות משבועיים לאחר הבחירות לנשיאות ברוסיה, הוא עבודת פרופגנדה ברמה שלא נראתה על מסכי הטלוויזיה ברוסיה בשנים האחרונות. התחקיר, באורך של כחצי שעה, עליו אף אחד לא חתום (לא היו כתוביות בסוף, אין מנחה, בערוץ לא אמרו מי אחראי), התיימר לחשוף את האמת מאחורי הפגנות האופוזיציה שהוציאו מאות אלפי אנשים בערים הגדולות לרחובות לפני הבחירות, אך בעיקר חשף את אבסורד מכונת הפרופגנדה הממשלתית.

צופים שלא רגילים לתוכניות של משטרים טוטליטריים עשויים לחשוב שזו בדיחה. אלה שמכירים את העבודות של מכונת התעמולה אשר פעלה בברית המועצות, ימצאו קווי דמיון רבים. כך, חוץ מטענות בנאליות על השכרת קהל עבור הפגנות האופוזיציה, הושם דגש על מימון ותמיכה אותה לכאורה מקבלים מתנגדי פוטין ממדינות מערביות שמנסות להתערב בענייניה הפרטיים של רוסיה. חלק נוסף הוקדש לשימוש ב"רשת האינטרנט, שהינה בעצם דיקטטורה" והסבר מפי "מומחים" על השיטות המסואבות של האופוזיציונרים. התוכנית גם תובלה בצילומי לוקיישן מהפגנות האופוזיציה, וצילומי מצלמה נסתרת שמנסים להוכיח שלל טענות כנגד מארגני ההפגנות.

"דיקטטורת האינטרנט" נגד הטלוויזיה של פוטין

ב-NTV, יש להניח, לא ציפו לפידבק, שדווקא הגיע מהר מאוד, שנישא על כנפי האינטרנט. פרסומים זועמים בבלוגים פופולריים קראו להחרים את הערוץ ואת המפרסמים בו, אתר הערוץ הופל על ידי האקרים והתגית "NTV משקר" טיפסה לפסגת רשת המיקרובלוגינג טוויטר.

במדינות מערביות, לאחר השידור של תוכנית כזו הרגולטור היה כנראה מתערב או לפחות עושה קולות של התערבות. ברוסיה? NTV ראו כי טוב וקבעו שידור חוזר לתחקיר. ואם השידור הראשון לא נכנס אפילו לרשימת 100 התוכניות הנצפות במוסקבה באותו שבוע, השידור השני הגיע למקום 13 המכובד, כיוון שהשמועה על השואו התפשטה מהר מאוד.

וכיוון שהתחקיר היה על הפגנות אופוזיציה, מן הראוי היה שהאופוזיציה תערוך הפגנה כנגד התחקיר. ההפגנה הזו התקיימה ביום ראשון, והגיעו אליה כאלף איש, ביניהם גם מנהיגי האופוזיציה. התוצאה: יותר ממאה מפגינים נעצרו על ידי המשטרה, זאת בטענה שמדובר בהפגנה לא מאושרת. כולם, יש לציין, שוחררו כמה שעות לאחר מכן.

רק ביום שני הגיעה התגובה הרשמית של הערוץ, בדמות הודעה של בעל הבית - מנכ"ל חברת גזפרום-מדיה (חברת בת של תאגיד הגז הממשלתי גזפרום), לה שייך NTV. המנכ"ל, ניקולאי סנקביץ', פרסם מכתב בו טען שהקריאות להחרים את הערוץ "נוגדות את עקרונות הדמוקרטיה וחופש הביטוי", והערוץ פשוט מנסה להראות את כל האספקטים של החברה.

בהמשך השבוע, החלו להופיע דיווחים על כך שחלק מהסצינות בהן אנשים מקבלים כסף על השתתפות בהפגנה בוימו על ידי אנשי NTV, והכסף היה על השתתפות בזיוף. בנוסף, חשפו עיתוני אופוזיציה את צוות ההפקה של התוכנית, ופרסמו את התסריט על פיו התחקיר הורכב, שמצביע גם הוא על צילומים מבויימים. אך שאלה אחת נשארה פתוחה: מי, ולאיזו מטרה, הזמין את "האנטומיה של מחאה".

מי צריך את הפרופגנדה הזו?

שם המזמין כנראה יישאר חסוי, אך הסיבה להפקת "האנטומיה של מחאה" נראית שקופה - לעשות רצח אופי למסר אותו האופוזיציה צעקה לכל אורך קמפיין הבחירות לפרלמנט ולנשיאות: לא רק שפוטין רע לרוסיה, השלטון כולו רקוב ולא הוגן.

יש לזכור - קמפיינים פוליטיים ברוסיה, שפונים אל ליבו של העם, בדרך כלל לא מנסים לשחק על קלף של הוגנות. התפיסה, שמתבררת כנכונה בכל פעם שיש בחירות, היא שלעם הרוסי לא באמת אכפת האם הבחירות הוגנות והשלטון הוגן כל עוד נבחר בהן מנהיג חזק, שלא יטלטל את המדינה - טלטלה אחת לפני עשרים שנה הספיקה להם - ויוביל אותה לעתיד בו היא נחשבת למעצמה עולמית.

אבל חצי שנה של מחזורי חדשות בהם לאנשי האופוזיציה יש הזדמנות לדבר אל העם, אפילו אם זה בקצרה (רוב כלי התקשורת הגדולים נשלטים על ידי המדינה) ואפילו אם השלטון מקבל במה לא פרופורציונלית, הצליחה להחדיר את הנושא של הבחירות ההוגנות אל סדר היום הציבורי. מי שהזמין את התחקיר, כנראה, פחד שהתסיסה לא תסתיים גם אחרי הבחירות, במיוחד כשדובר רבות על זיופים בבחירות בימים הראשונים אחרי שפוטין נבחר.

לא נראה שהפחד הזה היה מבוסס. נושא הזיופים בבחירות ירד מהר מאוד מהכותרות, והתגובות הנזעמות לפארסה של "האנטומיה של מחאה" הוגבלו לקהל שממילא תמיד היה מזוהה עם האופוזיציה. "העם הפשוט" שמע על התוכנית והמשיך הלאה - הבחירות נגמרו, הגיעה העת לחזור לעבודה. העולם לא ינהיג את עצמו.

  • עוד באותו נושא:
  • רוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully