וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצת אופטימיות לקראת פסח

עוזי ברעם

22.3.2012 / 9:10

בניגוד לתלונות שאנו אוהבים להשמיע בכל ימות השנה, לקראת חג הפסח ניתן גם לחגוג לא מעט הישגים במדינת ישראל. אפשר לראות במחאת הקיץ האחרונה אחד הביטויים הנפלאים למרחב הציבורי הדמוקרטי במדינתנו. מאות אלפים הפגינו, בלי שדיקטטורים יצטרכו לירות במפגינים, לאסור או לעצור אותם. חופש הביטוי בישראל הוכח פעם נוספת כשריר וקיים.

אחת הדרגות שבהן נבחנת דמוקרטיה היא היכולת של האזרחים להתאגד בתוך מקומות העבודה שלהם. ואכן, לאחר שנים שבהן שיעור ההתאגדות ירד והלך, ראינו השנה התאגדויות חדשות רבות. ריבוי ההתאגדויות במקומות העבודה הוביל לדמוקרטיזציה בתוך מקום העבודה. העובדים יכלו לדווח למנהליהם על הצרכים שלהם ולקבל ביטחון תעסוקתי וזכויות סוציאליות. התהליך משנה את פניה של החברה הישראלית לכיוון דמוקרטי וסוציאלי יותר.

ישראל כחברה מגוונת, בעלת ריבוי תרבויות, מפתחת תרבות עצמאית. אי אפשר, למשל, להתעלם מההצלחה העצומה של המוסיקה המזרחית, שכבר משנות ה-80 חתרה קדימה וביטאה את התרבות של ההמונים. כיום גם הממסד התרבותי מכיר בז'אנר הייחודי ואי אפשר להדליק רדיו או טלוויזיה או להיכנס לאינטרנט מבלי להיווכח בכך ולשמוח על מקומה של המוסיקה המזרחית בישראל.

כמשורר אני יכול להעיד שזו אחת התקופות הכי פורות בתחום

כמי שמצוי בתוך התרבות, אוכל להעיד שיש פריחה תרבותית. לא פלא שבתחומים מסוימים התרגלנו לקבל הכרה בינלאומית, דוגמת הקולנוע ישראלי שהפך מועמד קבוע לאוסקר. זה לא במקרה. הקולנוע השתכלל והתמקצע והוביל להישגים מעולים (אמנם הסרט האיראני זכה באוסקר, ובכל זאת הלוואי שכל מלחמות ישראל היו מתחוללות אך ורק בתחום התרבות).

כמשורר אני יכול להעיד שזו אחת התקופות הכי פורות בתחום. יש קבוצות רבות של שירה ולא מעט אתרים באינטרנט שמעלים שירה עדכנית, בועטת ורוקדת. השירה הישראלית משמשת כיום חלוצה לזיהוי שינויים ותהליכים תרבותיים וחברתיים במדינה.

חזרתי מעקבה לפני כשבוע ודווקא הירדנים שיבחו את ישראל ואת המצב החברתי בה. הם דיברו על העוני שממנו הם סובלים ועל המשטר הקשה. הפלשתינים הירדנים הזכירו את אחיהם בישראל ואת מצבם העדיף לעומת מצבם בירדן. לא במקרה החדשות הטובות לא נמצאות בתקשורת אלא מגיעות בעיקר למי שמקשיב לרחשי הרחוב. תמיד יש מה לתקן ולשפר, אבל בישראל יש מערכות חברתיות רחבות שמונעות מאיתנו להפוך לדיקטטורה שמרנית שאינה דואגת לילדיה.

גם התקשורת הישראלית, שהיתה עד לא מזמן רחוקה מהעם, מתקרבת אליו ומאמצת לחיקה את הערכים הסוציאל-דמוקרטיים. בקיצור, לקראת חג הפסח אפשר לעזוב לרגע את התודעה הביקורתית ולשבח את החברה הישראלית. יש לנו על מה.

  • עוד באותו נושא:
  • עוזי ברעם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully