וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במבצע חשאי: ישראל השיבה לארה"ב מוטות דלק גרעיני

20.3.2012 / 19:46

כמאה מוטות משומשים מהכור בשורק הושבו לארה"ב לפני שנתיים במבצע סבוך. לקראת ועידת בטיחות הגרעין בסיאול, בכירים במרכז חושפים: הכור הושבת בסבב ההסלמה בעזה מחשש שייפגע

ישראל העבירה לארצות הברית 102 מוטות של דלק גרעיני מהכור בנחל שורק, במבצע חשאי שהתקיים בשנת 2009 – כך אמר היום דוד דניאלי, סמנכ"ל למדיניות בוועדה לאנרגיה אטומית, בשיחה עם וואלה! חדשות לקראת ועידת סיאול לבטיחות גרעינית. המדען הראשי בשורק, ד"ר יאיר יריב, אמר כי יתכן שהכור הגרעיני ייסגר כבר בעשור הקרוב, אם ימצא מתקן אחר שיוכל להחליפו.

המרכז למחקר גרעיני בנחל שורק הוקם בסיוע אמריקני לפני 52 שנים, ופועל תחת פיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א). דלק מתוצרת ארה"ב, המועשר לרמה גבוהה במיוחד של 93 אחוזי אורניום בקיע, מפעיל את הכור. רמת האורנים הבקיע בדלק יורדת ככל שמשתמשים בו, וכשהיא מגיעה אל מתחת ל-60 אחוזים, הדלק האטומי יוצא משימוש. במשך שנות פעילותו של הכור, הצטברו בו 102 מוטות דלק משומשים, המוגדרים "שרופים".

לדברי דניאלי, בחודש דצמבר 2009 תיאמה ישראל עם ארה"ב את החזרת מוטות הדלק. לאחר בחינת מסמכים חשאיים אודות הניסויים שבוצעו באמצעות המוטות, נשכרו שירותיה של חברה אמריקנית, שהעמיסה בזהירות את המוטות הרדיואקטיביים על גבי ספינות בנמל חיפה, שם החל מסע בן חודשיים למוקד האיסוף בארה"ב. דניאלי אמר כי במרכז למחקר גרעיני ישנם עדיין מוטות "שרופים", אך סירב לנקוב במספרם. הוא הדגיש כי אין סכנה בטיחותית נוכח הימצאותם של המוטות בארץ, וכי הם מאוחסנים בהתאם לתקן הבינלאומי.

הכור הגרעיני בשוק – 2004. GettyImages
הקריה למחקר גרעיני בשורק/GettyImages

בסוף החודש, תתקיים בסיאול פסגה לביטחון גרעיני בחסותו של נשיא דרום קוריאה, ותארח נציגים מטעם 56 מנהיגי מדינות וארגונים בינלאומיים. מטרת הפסגה היא חיזוק המחויבות הבינלאומית בנושא הביטחון הגרעיני ומעקב אחר ההתקדמות מאז הפסגה הקודמת בוושינגטון. את המשלחת הישראלית לפסגה יוביל סגן ראש הממשלה והשר לענייני מודיעין, דן מרידור, שאליו יתלווה ראש הועדה לאנרגיה אטומית, ד"ר שאול חורב.

"הכור צפוי להסגר בשנת 2017"

המדען הראשי בשורק, ד"ר יאיר יריב, סיפר כי מאיץ החלקיקים הנבנה במרכז צפוי להחליף בשנים הקרובות את הכור הגרעיני שבו. על פי ההערכות, בניית המאיץ תושלם בשנת 2017, ואם פעילותו תרצה את המדענים, ייסגר הכור הגרעיני. לצד זאת, התייחס ד"ר יריב לסכנה הבטיחותית הנשקפת מהכור במקרה של רעידת אדמה או פגיעה בכור באמצעות טילים, ואמר כי רמת הבטיחות של המרכז היא מהגבוהות בעולם. לדבריו, באף תרחיש לא אמורים להיפגע תושבי יבנה הסמוכה, גם במידה ויספוג המרכז פגיעה ישירה. ד"ר יריב אישר כי בסבב האלים האחרון ברצועת עזה, עבר המרכז למצב הדממה, בו הכור כובה למען בטחון תושבי האזור.

המדען הבכיר במרכז, גוסטבו חקין, סיפר על פעילותה של המעבדה לזיהוי גרעין בראשה הוא עומד, המקיימת בדיקות למוצרי מזון שמגיעים מאזורים שנפגעו מקרינה, בין היתר מאזור פוקושימה ביפן ומאזור צ'רנוביל באוקראינה. לדברי חקין, עד כה לא אותרו מוצרים נגועים בקרינה מיפן, אך לפני מספר שנים אותרו במעבדה מוצרי מזון ופירות ים נגועים בקרינה שמקורם בברית המועצות לשעבר.

עוד בנושא:
עובדי הכורים בדימונה ושורק מאיימים לפתוח בשביתה
הכור הגרעיני בשורק יוחלף במאיץ חלקיקים
נשורת רדיואקטיבית מיפן התגלתה במרכז הגרעיני בנחל שורק

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully