וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית יוסי: כלבים מטפלים בילדים

21.3.2012 / 8:56

ערב התרמה שייערך ביום ראשון הקרוב ה- 25.3 מוקדש כולו ל"בית יוסי", בית טיפולי למשפחות שפועל באשדוד ומשלב בתוכו תוכנית טיפול בעזרת כלבים שהוצלו מהסגרים ברחבי הארץ

ימים לא קלים עברו על ילדי אשדוד, כשקולות נפץ ואזעקות עולות ויורדות מילאו את העיר והשליטו בלבול ופחד. העיר שכבתה לכמה ימים שיתקה גם את "בית יוסי", שהוא בית של שפיות עבור ילדים רבים שגדלו במשפחות לא מתפקדות וחוו עוני, אלימות והזנחה. "המשפחות והילדים שמטופלים אצלנו קיבלו ביקורי בית מעובדות סוציאליות המלוות אותם כל השנה", מספרת נעמה ריבל, מנהלת הפרויקטים של הבית.

לזכרו של סרן יוסי אוחנה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית של שפיות עבור ילדים שגדלו במשפחות לא מתפקדות. "בית יוסי" באשדוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בית יוסי", בית טיפולי למשפחות, הוקם בשנת 2000 באשדוד לזכרו של סרן יוסי אוחנה ז"ל שנפל בלבנון באוקטובר 1995. משפחתו של יוסי, שהקימה את המקום, בחרה להנציח את זכרו של הבן הנופל דרך מתן הזדמנות שווה למשפחות ולילדים בסיכון. המקום, המטפל כיום ב-45 ילדים וב-18 משפחות, מציע טיפול ייחודי בו משולבת כל המשפחה, ובזה הוא נבדל מתוכניות שיקומיות לילדים בסיכון בכל הארץ. "אנחנו מחבקים את המשפחות, מעודדים את ההורים לצאת להתפרנס בכבוד ולשפר את התא המשפחתי תוך כדי התהליך", מסבירה נעמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשפחה הנציחה את זכרו. סרן יוסי אוחנה ז"ל, שנפל בלבנון ב-1995/מערכת וואלה!, צילום מסך

הילדים הלוקחים חלק בתוכנית מגיעים כל יום אחרי שעות בית הספר, מכינים שיעורי בית ואוכלים ארוחת צהריים חמה. האמהות שלוקחות חלק פעיל בתהליך מגיעות בכל יום ראשון לסשן טיפולי, הכולל מעגל נשים ולאחריו מתקיימת במקום ארוחת ערב משותפת. כחלק מהשיקום הנפשי והפיזי שעוברים הילדים במקום, הם זוכים לשיחות עם פסיכולוגים, הוראה מתקנת וחוגי העשרה, במסגרתם גם חוגי כדורגל וטיפול שבועי בעזרתם של כלבים.

לומדים ללטף, להאכיל ולטייל עם הכלבים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נחשפים לחיה, שחלקם פחדו ממנה בעבר". טיפול שבועי בעזרת כלבים ב"בית יוסי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"האפקט הראשוני במפגש של הילדים עם הכלבים הוא פריקת אנרגיות", מסביר ג'וני פורנרי, מדריך טיפולי שקיבל את הכשרתו בעמותת כב"א (כלבים בשירות אנשים) במושב בית עזרא, ומתמחה בטיפול, אילוף ושיקום בעזרת כלבים. "אחרי שהילדים רגועים יותר, הם יותר ממושמעים ולומדים לכבד את המטפל ואת הכלב ועל הדרך נחשפים לחיה, שחלקם פחדו ממנה בעבר", הוא מוסיף.

בתחילת התהליך מגיעים המדריכים עם הכלבים אל "בית יוסי" למפגש ראשוני עם הילדים, כאשר במהלכו הם מצוותים כל ילד לכלב, והציוותים האלה נמשכים לאורך השנה. במהלך הפגישות לומדים הילדים איך לטייל עם הכלב, להאכילו וגם ללטף אותו על מנת ליצור קשר חזק ביניהם. השלב השני כולל משימות ומרוצי מכשולים, שנועדו ליצור קשר משמח בין הכלב לילד להגברת מוטיבציה ולהמשך ההתקדמות. "הילדים מאושרים על כך שהצליחו לעבור את המשימה, הכלב מקבל פרס, וכך אנחנו מתחילים לבנות ביטחון ותקשורת שבאה מאהבה", מסביר ג'וני.

הכלבים הוצלו מהמתה מהסגרים עירוניים

ילדים המטופלים ב"בית יוסי" באשדוד והכלבים המטפלים. ספק 500
"ביטחון ותקשורת שבאים מאהבה". ילד וכלבו ב"בית יוסי"/ספק 500

טווח הגילאים הרחב ב"בבית יוסי" כולל ילדים מגיל הגן ועד לגיל חטיבת הביניים, והטיפול בשתי קבוצות הגיל האלה שונה. לילדים הקטנים קשה יותר לשלוט בכלב, אך המשחק איתו בונה עבורם ביטחון ומקור להוצאת מרץ. קבוצת הגילאים הבוגרת יותר מתנסה באילוף, ונעזרת בכלבים לגיבוש חברתי. הכלבים המשתתפים בפרויקט הם כלבים שהוצלו מהמתה בהסגרים עירוניים בדרום הארץ, עברו שיקום ואילוף בכלבייה בבית עזרא והם בעלי מזג נוח. "בסוף הפרויקט אני מאוד מקווה שחלק מהילדים שעבדו עם הכלבים כל השנה יוכלו גם לאמץ אותם הביתה", מסכם ג'וני.

מיקי חיימוביץ', ברי סחרוף ויהודה פוליקר כבר בפנים, ואתם?

ברי סחרוף. דניאל יוסופוב,
אמנים נרתמו לעזרת ערב ההתרמה ב"בית יוסי". ברי סחרוף/דניאל יוסופוב

כמו עמותות רבות, מנסה "בית יוסי" לתת מענה במקום בו המדינה כשלה, כאשר השאיפה היא לשכפל את המודל הטיפולי הייחודי לעוד מקומות בארץ. ביום ראשון ייערך ערב התרמה בהנחיית מיקי חיימוביץ' באולם סמולארש באוניברסיטת תל אביב, וישתתפו בו הזמרים יהודה פוליקר וברי סחרוף, שהתגייסו לעזור כדי שלעוד ילדים יהיה בית חם.

ערב התרמה ל"בית יוסי", יום א' 25.3.12, 19:00, אודיטוריום סמולרש, אוניברסיטת תל אביב.
מחיר:
כרטיסים במחיר 2,000/1,000/500/250 שקלים.
לפרטים ורכישת כרטיסים: 052-6080885 או במייל beityossi@gmail.com.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully