וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיסטוריה מעידה: לא מלחמה

יהושע סובול

20.3.2012 / 10:02

בזמן האחרון נקראת ההיסטוריה לשרת את אלה שתומכים בתקיפה ישראלית על מתקני הגרעין באיראן. אצלנו אוהבים להזכיר את התבוסתנות של צ'מברליין שהובילה לאושוויץ, אבל ההיסטוריה של המלחמות לא מתחילה ולא נגמרת בצ'מברליין ובאושוויץ.

ב-1870 יזם הקיסר הצרפתי נפוליאון השלישי מלחמה נגד פרוסיה כדי לשבור את העוצמה הגוברת של הפרוסים. המלחמה הסתיימה דווקא בניצחון פרוסי. חבלי אלזס-לורן נקרעו מעל צרפת וסופחו לגרמניה. נפוליאון - שיזם את המלחמה - הודח, וצרפת נאלצה לשלם לגרמניה פיצויים כבדים.

צרפת הושפלה, אבל לא רוסקה, והתבוסה הולידה רק תאוות נקם. הצרפתים בנו מחדש את צבאם וכינו אותו "צבא הנקמה", ובמלחמת העולם הראשונה הביסו צרפת ובעלות בריתה את גרמניה. צרפת החזירה את כבודה האבוד ואת חבלי אלזס-לורן. גרמניה הושפלה בחוזה ורסאי, אבל התבוסה הולידה בגרמניה תשוקת נקם שחוללה כעבור 21 שנים את מלחמת העולם השנייה. שלוש מעצמות אדירות, בריטניה, ארה"ב ורוסיה הסובייטית, גייסו את כל כוחותיהן, ורק אחרי ששילמו במיליוני אבידות הצליחו להחריב את רוב ערי גרמניה ולהשמיד את צבאה. רק לאחר שהביאו לכניעתה - שמו קץ לתשוקת מלחמות הנקם באירופה למשך 67 השנים האחרונות.

אחמדינג'ד: אין לנו צורך בפצצת אטום. רויטרס
כדאי שכל נפוליאונצ'יק איראני שמודיע על כוונתו למחוק את ישראל ילמד את מה שקרה לנפוליאון השלישי, אבל ראוי שכך גם כל נפוליאון ישראלי. מחמוד אחמדינג'ד/רויטרס

אם אפשר ללמוד משהו מההיסטוריה, אפשר אולי לומר שמלחמה שמסתיימת בלי הכרעה מוחלטת וחורבן של אחד הצדדים מולידה תשוקת נקם, וזו מחוללת את המלחמה הבאה. רק אחרי שצד אחד מצליח לרסק את יריבו במלחמה שמפילה מיליוני חללים נרגע יצר הלחימה והנקם בשני הצדדים, ושום צד אינו רוצה לכפות את רצונו בכוח על זולתו. זו מטרת כל מלחמה לפי תורת קרל פון קלאוזביץ, מאבות תורת הלחימה המודרנית, שגרס כי מדינאי שנוהג בהיגיון לא פותח במלחמה בלי להבהיר לעצמו מה הוא מתכוון להשיג.

לאחרונה גוברים הקולות בישראל הקוראים למלחמה עם איראן. בל נרמה את עצמנו: זה פירושה של הפצצת מתקני הגרעין האיראניים. גם אם הפעולה תסתיים בהצלחה ובמינימום קורבנות בצד שלנו, היא תהיה רק תחילתה של מלחמה קשה. גם אם חלק ממתקני הגרעין ייפגעו, המלחמה לא תביא להשמדת צבא איראן ולחיסול כוחה התעשייתי של מדינה ענקית זו, שגודלה כשטחן של בריטניה, צרפת, ספרד וגרמניה ושאוכלוסייתה מונה 74 מיליון נפש. באמצעות נשק קונבנציונלי אין בכוחה של ישראל לעולל לאיראן ולו מעט מזעיר מההרס והחורבן שרוסיה, בריטניה וארה"ב עוללו לגרמניה במלחמת העולם השנייה בשש שנות לחימה קשות עד שהכניעו אותה.

גם במלחמה מוצלחת ביותר מבחינת ישראל יעלה בידה רק להשפיל את איראן ולעורר בה תאוות נקם, וזו תסתיים רק כששני הצדדים ירוסקו ויוחרבו עד שצד אחד יוכר ושני הצדדים יאבדו חשק לכפות את רצונם על מישהו באמצעות מלחמה. האם מדינאי ישראלי רוצה להשיג באמצעות תקיפת מתקני גרעין את הכנסת ישראל לשלשלת מלחמות-נקם כזו?

כדאי שכל נפוליאונצ'יק איראני שמודיע על כוונתו למחוק את ישראל ילמד את מה שקרה לנפוליאון השלישי, אבל ראוי שגם כל נפוליאון ישראלי שמתכוון למלחמה עם איראן ילמד את לקחי מפלתו של אותו קיסר צרפתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully