וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודי צרפת נזהרים בהצהרות: "מוקדם לקבוע אם זה פשע שנאה"

ענת שלו

19.3.2012 / 11:54

הירי בבית הספר היהודי בטולוז, שגבה את חייהם של לפחות ארבעה בני אדם, הכה בהלם את ראשי הקהילה בצרפת. עם זאת, הם נענו לבקשת הרשויות, וממתינים, בינתיים, עם ההצהרות

רויטרס

(צילום רויטרס; עריכה אמיר קוטיגרו)

בין הדיווחים המבולבלים המגיעים מטולוז, בקהילה היהודית בצרפת מנסים הבוקר (שני) להתעדכן במצבם של הפצועים, בתקרית הירי בבית הספר בעיר שבדרום המדינה. אלמוני פתח באש לעבר קבוצה של מורים ותלמידים בבית הספר "אוצר התורה", ולפחות ארבעה בני אדם נהרגו, בהם מורה, שניים מילדיו וילד נוסף. כמה בני אדם נוספים נפצעו, וטרם ידוע מה מצבם.

סרז' בן-חיים, מראשי הקהילה היהודית בצרפת, העומד בראש מרכז יהודי בפריז, סיפר לוואלה! חדשות כי הדיווחים המתקבלים מטולוז עדיין מבולבלים וחלקם סותרים זה את זה. "אנחנו מארגנים קבוצה מטעם הקהילה שתיסע לעיר", אמר. לדבריו, משרד הפנים הנחה את כל בתי הספר היהודים בצרפת להגביר את האבטחה ולחדד את רמת הערנות. "בטולוז, זירת האירוע סגורה כעת, ממש כמו שטח צבאי", סיפר בן-חיים. לדבריו, על העיתונאים נאסר להתקרב למקום האירוע או לצלם בקרבתו.

הירי בבית הספר בטולוז: לפחות ארבעה בני אדם נהרגו

זירת אירוע הירי ליד בית הספר היהודי "אוצר התורה" בעיר טולוז, צרפת, 19 במרץ 2012. Gilles Bouquillon, GettyImages
ילדים מחוץ לבית הספר "אוצר התורה", היום לאחר הפיגוע/GettyImages, Gilles Bouquillon

ואכן, בקהילה היהודית נזהרים בינתיים לקבוע אם מדובר בפשע שנאה. "לפני יומיים ולפני ארבעה ימים היו מקרים בצרפת בהם אופנוען פתח בירי לעבר חיילים, בהם גם שחורים ומוסלמים, שעמדו כנראה להישלח לאפגניסטן", סיפר. "לא ברור אם מדובר במשהו שמכוון נגד יהודים, או שמדובר במשוגע, או שמא הדברים משולבים זה בזה".

לדברי בן-חיים, הדיווחים בתקשורת, לפיהם נמצאו בזירת הירי תרמילי קליעים הזהים לאלה שנמצאו במקום שבו נרצחו החיילים, מונעים מבני הקהילה לקבוע את מניע הפשע. "אנחנו מקבלים מידע מכל הגורמים הרלוונטיים, כדי להחליט איך להמשיך ולפעול", אמר, "זה אירוע שכל רגע מקבל פנים חדשים. מוקדם עוד לקבוע מה באמת קרה שם".

פיגוע ירי בבית ספר יהודי בטולוז, צרפת, מרץ 2012. AP
פיגוע ירי בבית ספר יהודי בטולוז, צרפת, מרץ 2012/AP

פייר בן דוד, המתגורר בפריז, סיפר הבוקר כי הכיר את המורה שנהרג בירי בבית הספר. "זו קהילה מאוד מלוכדת וכולם מכירים את כולם. אני בהלם, כי הכרתי אותו, אמנם לא כל-כך טוב, רק שלום-שלום, אבל זה עדיין הלם. אנחנו כל כך קרובים בקהילה, כולם ממש מכירים את כולם. אין כל כך הרבה כמונו, אז אנחנו מאוד מגובשים".

בשיחה עם וואלה! חדשות, לקראת שיחה של הערכת מצב שתתקיים בערב, סיפר בן-דוד כי "קשה לדעת בדיוק מה קורה, ולכן קשה לדעת איך להרגיש בנוגע לזה. כמובן שברגע ששמעתי על המתקפה חשבתי שמדובר במקרה של אנטישמיות ואלימות נגד יהודים. אבל עם כל המידע שמצטבר, צריך להיזהר, כי יכול מאוד להיות שמדובר במטורף, שלאו דווקא שם את היהודים על הכוונת". לדבריו, חברי הקהילה היהודית יוצרים קשר זה עם זה, כדי לוודא שאין לא נפגע. "אני מנסה להתרכז בעבודה, אבל כל הזמן יש טלפונים. יש חברים שיוצרים קשר דרך האינטרנט, וקשה שלא להתעדכן כל הזמן דרך הטלוויזיה והאינטרנט, ולראות מה קורה. זה יום קשה. נראה מה יתברר בהמשך".

הנשיא סרקוזי בא לזירת האירוע

ראשי הקהילה היהודית מתכננים לכנס ישיבת חירום. נציגי משטרה, וגורמים בכירים נוספים, מנסים להרגיע את הקהילה היהודית ולמנוע ממנה להגיב, לפני שיתבררו המניעים לאירוע. נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אמור להגיע לזירת האירוע, בליווי נציגים מהרבנות הראשית של צרפת.

עדי ראייה דיווחו כי היורה הגיע לבית הספר בסביבות השעה 8:00 בבוקר, ופתח בירי מנשק אוטומטי לעבר קבוצה של ארבעה או חמישה בני אדם, שעמדו בנקודת איסוף מחוץ לבית הספר. לאחר מכן נמלט מהמקום בקטנוע. שוטרים ואנשי צבא עשו סריקות אחר החשוד בירי והסתייעו במסוק.

תקרית הירי השלישית באזור בכמה ימים

מחקירה ראשונה, עולה חשד מרכזי כי אכן מדובר בפשע שנאה, אך נגד מיעוטים באופן כללי - שכן בשתי תקריות קודמות באזור, נרצחו חיילים שהיו בני מיעוטים.

כאמור, זו תקרית הירי הקטלנית השלישית באזור בתוך כמה ימים. ביום חמישי האחרון, נהרגו שני חיילים וחייל נוסף נפצע, כשאלמוני פתח לעברם באש בעיירה מונטובן, הממוקמת כחמישים קילומטרים מטולוז. גם הוא נמלט בקטנוע. לפני כן, ביום ראשון בשבוע שעבר, אירע מקרה דומה נוסף, כשחייל בן 30 נורה למוות בשכונת מגורים בטולוז.

לפנייה לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully