וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטה חשובה, לא סוף פסוק

דן מרגלית

19.3.2012 / 8:48

אילו קיבלה הממשלה את החלטתה בעניין הדיור הציבורי ביולי 2011, לא היו השדרות והכיכרות גדושות באוהלי מחאה. המוני אדם לא היו יוצאים להפגנה ממושכת לאורכם של חודשי הקיץ רק בגלל מחיר גבינת הקוטג', או כמה מהדרישות האחרות שנערמו תוך כדי שהות ממושכת בשדרות. אך המציאות היתה אחרת וכפתה על הממשלה למנות את הוועדה בראשות פרופ' עמנואל טרכטנברג, וגם אם מליאתה לא אישרה אתמול את כל ההמלצות, היא קיבלה חלק ניכר מהן.

טבעה של הדמוקרטיה שהיא מבוססת על פשרות בין מפלגות פוליטיות. לפיכך טבעי שהממשלה רואה בהחלטות אתמול מהפכת נדל"ן. מנגד - תפקידה של האופוזיציה להצביע על פגמים ונקודות חולשה בהחלטת הממשלה ולא לתמוך בה. בפועל, מה שאישרה אתמול הממשלה היא החלטה משמעותית בכיוון הנכון, אבל יכלה יותר.

הגיעה העת לממש ביתר שאת וביתר נחישות את עקרון כושר ההשתכרות. לא מפני שאביגדור ליברמן מישראל ביתנו או יוחנן פלסנר מקדימה משתמשים בתביעה זו כדי לסנוט בממשלה, אלא מפני שיש אינטרס לאומי עליון להשתמש בהטבות הניתנות למשתכנים כדי לדרבן צעירים לצאת לשוק העבודה ולהתגייס לצה"ל.

יחלוף זמן עד שהציבור ייווכח ביתרונות

בנימין נתניהו הגדיל באורח משמעותי את שיעור החיילים המשוחררים בקרב הזכאים לשיכון, אבל עדיין הם מיעוט. הגדלה מ-20 אחוזים ל-30 רבה וגדולה. אך עדיין 30 אחוזים אינם רוב.

אין זה מקרה שבכל ויכוח ציבורי טוענים ח"כים מהסיעות הערביות והחרדיות כי אין להם התנגדות שהממשלה תעניק הטבות ליוצאי צבא, אבל לא על חשבון כלל הציבור. רק שדבר זה אפשר לומר על כל הטבה: שהיא מגעת לצעירים ערבים הנמנעים מלשרת בצה"ל ולחרדים שהשתמשו בתורה כדי להשתמט מחובתם הלאומית, ולכן תמיד אפשר להתנגד לכל מה שהממשלה מבקשת להעניק לחיילים ולעובדים.

ההחלטה אתמול אינה צריכה להיות סוף פסוק אלא ציון דרך חשוב. היא ראויה דייה כדי לצאת לדרך, אבל מצדיקה או מצריכה שדרוג תוך כדי תנועה. אם שליש מהנהנים מהשיכון אינם משתכרים זו דאגה מסוימת ומובנת לרווחת החרדים, אבל גם השלמה מסוימת ומכעיסה עם העובדה שאינם משתתפים בשוק העבודה, או גרוע מזה - עושים כן בחשאי ובלי לשלם מיסים כחוק.

הרוב בממשלה חייב לזכור כי יחלוף זמן רב עד שהציבור הרחב ייווכח כי זכה ביתרונות משמעותיים. חרף השיפור הוא עלול לחזור לשדרות ולמדשאות. סיכום הדיון אתמול - שהוא בעיניי החלטת ביניים בלבד - מסתכם בארבע מילים: ברכת הדרך על תנאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully