וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרפאה: הכלב שנעלם חזר, אבל שונה לחלוטין

ד"ר איל נחמיאס

19.3.2012 / 9:08

ד"ר איל נחמיאס, וטרינר וואלה! בעלי חיים, עונה לשאלות גולשים: איך לגרום לחתול לטרוף את דגי הזהב? איך מתקנים לכלבה "עמידה צרפתית"?

כלבי, שאבד לפני שנה, שב במפתיע. הוא חזר שונה לחלוטין: בוכה בקולי קולות ונצמד אליי כל הזמן, אפילו כשאני נכנסת לשירותים, לא נרדם בלילה, ולפעמים הוא תוקפני. יש לו גם דלקת אוזניים חריפה, שיניים צהובות-ירוקות והליכה עקומה. נראה שהוא סובל.

כלב טרייר עומד על רגליו האחוריות. Sue McDonald, ShutterStock
מה עבר עליו בתקופה שנעלם?/ShutterStock, Sue McDonald

תשובה: ברור כי מדובר בבעיית התנהגות, והפתרון העיקרי כאן הוא טיפול התנהגותי - עבודה עם מאלף ובנייה מחדש של הרגלים כמו הרגלי אכילה, הליכה עם רצועה, התנהגות כשיוצאים מהבית ועוד. במישור הבריאותי חשוב לסרס כדי להוריד מרכיב הורמונלי שללא ספק מהווה הגברה של הבעיה, למשל התוקפנות.

חשוב להבין שבתקופה שבה הכלב נעדר הוא חווה משהו שלילי, ונוצר מצב של חרדה וחוסר אמון בכל הקשור לעזיבה שלו. צריך לבנות מחדש את האמון הזה וליצור מחדש את ההבנה שהוא לא לבד ולעולם לא יישאר לבד - אתם תמיד בסביבה ולידו. ושוב, מציע להיפגש עם מומחה לבעיות התנהגות לפתרון לפני שהמצב יחמיר.

טיפול בדלקת אוזניים אצל הווטרינר ייעשה לרוב בטשטוש קל כדי למנוע כאב וסבל מהכלב .הרופא ישטוף את תעלות האוזן ויוכל להמליץ על טיפול מתאים כמו טיפות אוזניים, תרופות להקלה על הכאב ועוד. זה יכול להסביר גם את העובדה שהכלב משנה את התנהגותו כשמשהו מכאיב לו. זו הדרך של בעלי חיים לבטא את מצוקתם.

נראה שלכלב יש גם דלקת חניכיים ואבן שן. ניתן לנצל את הטשטוש לטיפול באוזניים לניקוי שיניים יסודי ובהמשך לשמור על בריאות הפה שלו בעזרת צחצוח או חטיפים מיוחדים. בקיצור, הכלב זקוק לטיפול וטרינרי מסודר ומקיף.

יש לי גורת טרייר רוסי שחור בת 5 חודשים. רגליה הקדמיות צרפתיות (פונות החוצה במקום להיות ישרות). בתערוכה בה היא השתתפה הציע לי השופט לתת לה גלוקוזמין. האם הגלוקוזמין באמת יעיל בטיפול ברגליים צרפתיות? האם יש תרופה או טיפול אחר? האם ייתכן כי זה גנטי ולא ניתן

כלב טרייר סקוטי שחור ליד תפוח. Ksenia Merenkova, ShutterStock
כלבה דוברת צרפתית/ShutterStock, Ksenia Merenkova

תשובה: "עמידה צרפתית" הינה כינוי עממי למצב של פניית הכפות כלפי חוץ. הכינוי נובע מסרטי צ'רלי צ'פלין, בהם הוא תמיד עם הרגליים פונות החוצה בצורה מצחיקה. המינוח המקצועי הוא "ואלגוס".

גלוקוזמין, המיועד לשמירה על בריאות המפרק, לא משנה כהוא זה את מבנה הרגליים או את המנח שלהן. בכלל, דו"חות שיפוט בתערוכה אינם בשום אופן תוכנית עבודה או המלצה וטרינרית. הם מבטאים את דעתו של השופט והתרשמותו ממצב הכלב והתאמתו לתקן הגזע.

אני מציע כי וטרינר-אורתופד יבדוק את הכלב בדיקה רפואית הכוללת בדיקת הליכה, מישוש, ובמידת הצורך צילומי רנטגן.
בבדיקת וטרינר אפשר לקבל התרשמות מדויקת מהמצב האורתופדי של הכלב.

שינוי של מנח צרפתי יכול להיעשות לרוב על ידי עבודה בהידרותרפיה והקניית דפוסי תנועה נכונים. במקרים קיצוניים של ואלגוס נעזרים בתיקון כירורגי, אך זה במצבים באמת קיצוניים המפריעים לכלב וגורמים לו לצליעה ולסבל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

יש לי כלב פאג בן חצי שנה, והוא עדיין עושה פיפי וקקי בבית. האם זה נורמלי או שאני צריכה למצוא פתרון מהיר לבעיה הזאת? חלק אומרים שעד גיל 8 חודשים הוא אמור להפסיק וחלק אומרים שעד גיל שנה. מה נכון?

גור כלב פאג. ShutterStock
באיזה גיל הוא אמור להפסיק לעשות בבית?/ShutterStock

תשובה: חינוך לצרכים ניתן להיעשות מיד. גם גור בן חודשיים יכול ללמוד מהר איך לא לעשות בבית. מספר עקרונות חשובים קיימים:
1. שימוש נכון בכלוב טיסה או בגדר לחינוך צרכים. הגדר יוצרת הגבלת מיקום משם יוצאים למקום בחוץ לעשות צרכים.

2. שימוש בפרסים ובחטיפים ובלימוד של התניה חיובית של עשית צרכים בחוץ.

3. הימנעות מתיקונים ומכעס על הכלב כשעושה בבית. כך הוא לומד רק לא לעשות את צרכיו ליד הבעלים.

כבר שנה אנחנו מגדלים דגי זהב במזרקה בחצר. לפני כחודש הדגים החלו להיעלם, החתולה אכלה אותם. הבאנו חדשים, אך גם אותם היא אכלה. אנו לא רוצים לשים על המזרקה רשת, כי זוהי מזרקת נוי. יש דרך לגרום לחתולה להפסיק?

אילוסטרציה. ShutterStock
נראה לכם שאני אפסיק?/ShutterStock

תשובה: חתול הוא חיה אשר עוסקת בציד. במהלך האבולוציה החתול הפך לטורף על החי על חרבו, היצר הקיומי שלו הוא ציד. אין דרך ללמד חתול לא לצוד, במיוחד כשכבר למד לצוד והצליח בזה. הדרך היא מניעה של מגע כמו למשל רשת או הגבהה פיזית, שתמנע מהחתול להיכנס לבריכה.

יש לי כלבה מעורבת בת שנה וחצי, וכל כמה ימים היא פולטת קצף צהוב מהפה. מה זה ואיך מונעים זאת? איך יודעים אם יש לכלב תולעים בלי ללכת לווטרינר?

כלב פוקס טרייר שחור לבן לועס מקל. ShutterStock
למה יש לה קצף מהפה?/ShutterStock

תשובה: העובדה שהכלבה מקיאה מעידה על בעיה. נגיעות בתולעים היא בהחלט אחת הסיבות, ובמיוחד תולעת הפארק.
יש עוד אפשרויות להקאות כמו:
• רגישות לרכיבי מזון: יש כלבים הרגישים לעוף, לתירס או לחיטה.
• דלקת של הקיבה
• בעיית כבד
• בעיית כליה
• גירוי של הלבלב
• טפילי מעיים שונים אחרים

אין מנוס מטיפול אצל וטרינר. הכלבה סובלת, ואין סיבה למנוע ממנה טיפול ראוי. הייעוץ דרך האתר לא בא להחליף את הרופא אלא לתת קצת יותר ידע והכוונה. גשו בהקדם לבדיקות דם ובירור סיבת ההקאה.

צילומים: ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully