וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב חוסר סיוע: "הכלכלה ברשות הפלסטינית קורסת"

17.3.2012 / 10:35

דו"ח של קרן המטבע הבינ"ל קובע כי מצב הכלכלה ברשות הפלסטינית בגדה עגום מאי פעם. הסיבה? קיצוץ בתרומות עקב צעדים מדיניים. "בלי סיוע, ניאלץ לקצץ בשירותים החברתיים"

הרשות הפלסטינית בגדה המערבית נתונה במשבר כלכלי קשה מנשוא, וייתכן שתיאלץ לבצע קיצוצים חריפים בשירותים חברתיים - כך הוערך היום (שבת) בדו"ח שפירסמה קרן המטבע הבינלאומית לקראת כנס תורמים שייערך בבריסל בשבוע הבא.

בדו"ח שפירסמה, קוראת הקרן לתורמים שהקפיאו את תרומותיהם לרשות הפלסטינית לשוב ולהעביר לה סיוע כספי, מאחר והיא נתונה במשבר קריטי וזקוקה ל-500 מיליון דולרים נוספים על מנת לכסות את תקציבה לשנה הבאה - סכום אסטרונומי עבור ממשלה שכלכלתה תלויה כמעט בלעדית בסיוע חיצוני.

מצבה הנוכחי של הרשות נובע לא מעט מהצעדים שנקטה ממשלת אבו מאזן בשנה האחרונה, בעקבותיהם החמירה ישראל את הגבלותיה על המסחר ברשות, קיצצו ארצות הברית ומדינות אירופה משמעותית בכספים המועברים אליה, ואפילו הסיוע הנרחב של מדינות ערב העשירות, כדוגמת קטאר וערב הסעודית, נפגע קשות.

הצעדים המדיניים הובילו לירידה בתרומות

הראשון בצעדים הפרובוקטיביים שנקט אבו מאזן הוא הסכם הפיוס עם חמאס, שעקב חתימתו במצרים לפני כשנה הקפיאה ממשלת ישראל ליותר משבועיים את העברת כספי המיסים ודמי המכס אותם היא גובה עבור הרשות. השני והמשמעותי שבהם, שגרר השלכות כלכליות מצד מרבית תורמיה של הרשות, הוא פנייתה החד צדדית של הרשות הפלסטינית למועצת הביטחון של האו"ם בבקשה להצטרף לארגון כמדינה מוכרת וכחברה מן המניין.

לפי מרבית ההערכות לא הייתה כל סכנה שהצעד המדיני יצליח, מאחר וגם אם הייתה ההחלטה זוכה למרבית הקולות בהצבעה, ארצות הברית הכריזה מבעוד מועד כי תשתמש בזכות הווטו השמורה לה כחברה קבועה במועצה על מנת להכשילה. עם זאת, סירב אבו מאזן לסגת מיוזמתו החד צדדית, ובניסיון להימנע מהטלת הווטו הפסיקה ארצות הברית את כלל הסיוע המועבר לרשות. גם הצטרפותה של הרשות לאונסק"ו מוקדם יותר השנה גררה הקפאה של מאות מיליוני דולרים מצד ישראל, שהועברו לאחר מספר שבועות בלחץ המערב.

כעת, משלמת הרשות הפלסטינית את המחיר. לטענתה, מעל 150 מיליון דולרים של סיוע אמריקאי הוקפאו, ומתוך מיליארד הדולרים שהיו צפויים להגיע לרשות מכלל תורמיה, הועברו לה 800 מיליון דולרים בלבד. "הרשות הגיעה למצב בו כבר לא ניתן לעכב תשלומים למגזר הפרטי ולבנקים", אמר אוסמה כאנאען, נציג הקרן ברצועת עזה וברשות הפלסטינית. "אם לא יגיעו כספי תרומות, הרשות תיאלץ לקצץ בשירותים חברתיים".

שוטר פלסטיני מתאמן.. AP
"כבר עכשיו נראים סדקים במנגנוני הביטחון הפלסטיניים". שוטרי הרשות מתאמנים/AP

"המשבר הכלכלי בגדה מסכן את ישראל"

בדו"ח נוסף שפורסם השבוע מטעם הבנק העולמי, צויין כי הכלכלה הפלסטינית אמנם התפתחה ב-2011, אך ירידה בסיוע הבינלאומי והמשך מגבלות הסחר מצד ישראל האטו משמעותית את קצב צמיחתה. בדו"ח הזהיר הבנק מפני משבר תקציבי חמור ברשות הפלסטינית אם הירידה בהיקף הסיוע תימשך, אשר עלול לסכן את ההתקדמות שהשיגו הפלסטינים בשנים האחרונות בבניית מוסדותיהם לקראת הקמת מדינה.

למצבה הרעוע של הרשות ישנן השלכות שליליות גם על ישראל. הקיצוצים מעכבים משמעותית את משכורתם של עובדי הרשות, ובהם גם עובדי מנגנוני הביטחון, האחראים באופן כמעט בלעדי על הסדר בגדה. בנובמבר האחרון, עם הפשרת הכספים שהוקפאו עקב הצטרפות הרשות לאונסק"ו, התייחס לנושא קצין בכיר בצה"ל ואמר כי "בכל דיון שבו השתתפו הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ, מפקד פיקוד המרכז אבי מזרחי ומתאם הפעולות בשטחים אלוף איתן דנגוט, הובהר שחייבים להעביר את הכספים לרשות הפלסטינית". לדבריו, "כבר עכשיו נראים סדקים במנגנוני הביטחון הפלסטיניים. חלק מהפעילים במנגנוני הביטחון אומרים כבר עכשיו כי ללא משכורות, יעזבו את עבודתם".

עוד בנושא הכלכלה הפלסטינית:
"הרשות הפלסטינית בסכנת משבר כלכלי בגלל ישראל"
מלט - יקר לישראלים, זול לפלסטינים
האיחוד האירופי יציע סיוע לפלסטינים בגדה המערבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully