וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה שוקלת הקמת "רצועת ביטחון" בשטחה של סוריה

ניר יהב

16.3.2012 / 16:14

ראש הממשלה ארדואן אמר שבשל שטף הפליטים הבורחים מהטבח במדינה, ייתכן ואנקרה תיאלץ להקים אזור חיץ בשטח הסורי. מוקדם יותר קרא משרד החוץ במדינה לאזרחים לנוס מסוריה

שנה לפרוץ המהומות בסוריה נגד משטר הנשיא, בשאר אסד, והעולם חצוי בתמיכתו והתנגדותו למשטר בדמשק. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר היום (שישי) כי אנקרה שוקלת לפעול להקמת "רצועת ביטחון" בינה לבין סוריה, בשטחה של סוריה, כדי לעצור את שטף הפליטים הבורחים מהטבח במדינה. טורקיה ציינה בעבר כי אין ברצונה להגיע להתנגשות צבאית עם סוריה, אולם שטף המוני הפליטים הגודשים אותה עשוי להכריע אותה להתערב בשטחה של סוריה.

"הסכנה היא שהדבר יגרור את הצבא הטורקי למלחמה", אמר אנת'וני סקינר, מומחה למזרח התיכון לסוכנות הידיעות רויטרס. "אנקרה ניסתה בכל כוחה להימנע מעימות ישיר מול הצבא הסורי, אבל ייצור אזור חיץ שכזה יגביר משמעותית את הסיכון בעימות", הוסיף סקינר.

נשיא סוריה בשאר אסד עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. AP
בדרך לעימות חזיתי? אסד וארדואן/AP

מוקדם יותר קרא משרד החוץ באנקרה לאזרחי טורקיה, לצאת באופן מיידי משטחי סוריה. "ברור הדבר שההתפתחויות בסוריה מהוות איום ביטחוני רציני לאזרחינו השוהים בה. על כן, לאזרחים טורקים מומלץ לשוב למדינה", נכתב בהודעה. בנוסף, דווח כי אנקרה שוקלת גם להחזיר את שגרירה בדמשק.

טורקיה לא לבד; גם צרפת חיזקה היום את התנגדותה לאסד. מוקדם יותר אמר שר החוץ הצרפתי, אלן ז'ופה, כי המצב בסוריה נעשה "סיוט". בראיון לעיתון לה מונד אמר ז'ופה כי "המשטר בסוריה השתגע", אך ציין כי הוא מתנגד לסיוע בנשק למורדים בטירן הסורי. "העברת נשק תדחוף את סוריה למלחמת אזרחים בעלת סיכונים איומים".

רוסיה עדיין מצדדת באסד

לעומת טורקיה וצרפת, רוסיה דווקא ממשיכה לצדד באסד. העם הסורי הוא שצריך לקבוע מי ינהיג אותו", אמר היום סגן שר החוץ הרוסי, מיכאיל בוגדנוב. לדבריו, ההצהרות הנשמעות ממדינות המערב וממדינות הליגה הערבית, מערערות את הלגיטימיות של שלטון אסד, ולא רק שאינן תורמות להשגת שלום בסוריה, אלא פועלות בכיוון ההפוך. "דברים אלה שולחים לאופוזיציה מסר, לפיו אין טעם להיכנס למשא ומתן", אמר. סגן השר מתח ביקורת נוקבת על המדינות שסגרו את השגרירות שלהן בדמשק, ושניתקו את קשריהן עם סוריה. לדבריו, חובה לשמור על קשר מול סוריה בדרך לפתרון המשבר.

ובתוך כך, האש בסוריה ממשיכה להשתולל. האופוזיציה הסורית דיווחה כי עד כה נהרגו במהלך היום ברחבי סוריה 12 בני אדם מאש כוחות הביטחון הסורים. על פי הדיווחים, צבא סוריה מפגיז שכונות בחומס, ובנוסף הוא יורה לעבר מפגינים בפרברי דמשק, כמו גם על מפגינים בשכונת אל חאג'ר ואל אסוד שבבירה הסורית. עוד דווח כי כוחות הביטחון הסורים עורכים גל מעצרים נרחב בשכונת סוסה ומתעמתים של עם כוחות המורדים ובנוסף דווח כי צבא סוריה יורה אש מאסיבית לעבר שכונת סבוניה בחמה.

שנה לאחר פרוץ ההתקוממות העממית בסוריה יצאו רבבות אזרחים סורים בתום תפילות יום השישי להפגין נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד. ההפגנות נערכו תחת הכותרת "להתערב צבאית באופן מיידי". המפגינים קראו למדינות ערב והאיסלם להתערב בנעשה במדינה לחמש את הצבא הסורי החופשי ולאסור על צבא סוריה לטוס בשמי המדינה. מאז פרוץ ההתקוממויות לפני שנה, נהרגו לטענת הארגון הסורי לזכויות אדם 9,000 בני אדם, כ-6,600 מהם אזרחים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"הסורים חשים שננטשו על ידי העולם"

חוסר ההתערבות הבינלאומית הממשית מעוררת אי-שביעות רצון ניכרת בקרב המורדים. "הסורים מרגישים שהם ננטשו על ידי הקהילה הבינלאומית, ושהם יכולים לסמוך רק על עצמם", אמרה דוברת המועצה הלאומית הסורית, בסמה קודמני, בראיון לרשת הטלוויזיה France 24. עוד היא הוסיפה כי "אנחנו צריכים התערבות הומניטרית, אזורי חיץ מוגנים, מתקפות נקודתיות נגד המשטר שסירב לשתף פעולה עם כל יוזמה דיפלומטית בינלאומית".

הערב יעדכן שליח האו"ם והליגה הערבית למשבר בסוריה, קופי אנאן, את מועצת הביטחון של האו"ם בהתקדמות משימתו. בעדכון מז'נבה יעדכן אנאן בכוונתו לשלוח צוות שיגיע לדמשק בראשית השבוע, וידון בדבר הצבת משקיפים בינלאומיים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully