וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתקת גיאופיטים: פעילות מקסימה עם ילדים, ובחינם

14.3.2012 / 17:23

המילה "העתקה" מסמלת אצלכם פעולה שלילית, ו"גיאופיטים" נשמעת כמו קללה? בואו להכיר מקרוב את אחת הפעולות המהנות הערכיות והחשובות שנערכות בשבוע שמירת הטבע והמורשת

ישראל נחשבת לחבל ארץ בעל ייחוד בוטני משמעותי: על אף העובדה שישראל משתרעת על פני כ-22 אלף קמ"ר בלבד ורוב שטחה (כ-70%) מוגדר מדברי, יש בה מגוון מינים עשיר למדי - 2,288 מיני צמחים מ-128 משפחות. 414 מהם מוגדרים בסכנה ו-56 מהם אנדמיים (ייחודיים לאזור נתון).

"הספר האדום" (הספר הממפה את הצמחים המצויים בסכנת הכחדה עולמית) מביא דוגמה מעניינת, לפיה בקילומטר רבוע אחד באזור ירושלים נספרו 1,005 מיני צמחים שונים. רק לשם השוואה, צמחיית אנגליה כולה, ששטחה גדול פי שישה משטח ישראל, כוללת רק 1,750 מיני צמחים שונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בקילומטר רבוע אחד באזור ירושלים נספרו 1,005 מיני צמחים שונים. הספר האדום/מערכת וואלה!, צילום מסך

עושר של צמחייה בישראל

הסיבה למגוון עשיר זה נובעת בין השאר מהמיקום הגיאוגרפי הייחודי של ישראל, כנקודת מפגש בין שני אזורי אקלים ושלוש יבשות - אפריקה, אירופה ואסיה. גם לשבר הסורי-אפריקני יש השפעה על המגוון הבוטני, בזכות השונות הנופית והטופוגרפית שהוא מייצר בחבל ארץ זה. וכך, יחסית לגודלה, ישראל נחשבת לעשירה למדי במיני צמחים.

בעיית המגוון הביולוגי המתרחש בעולם כולו בעשרות השנים האחרונות מתבטא בעלייה דרמטית בשיעורי ההכחדה של מיני הצמחים. גם חלק מאלה שעדיין שורדים מתקרבים במהירות לעבר מצב של סכנת הכחדה.

צמחים שונים מבעלי חיים בהקשר הכולל של המערכת הביולוגית, לכן קשה לבדוק את השפעתו של צמח נדיר כזה או אחר על המערכת כולה. עם זאת, אין זה סוד שאנו חיים בעולם משתנה, הן מבחינה אקלימית והן בכל הקשור למעשי האדם – מזיהום קרקעות ועד לפיתוח מסיבי. יש הטוענים כי חלק מהצמחים הקיימים כיום בשפע לא ישרדו את השינויים בעתיד, וכי לא ניתן לחזות מי מבין הצמחים המצויים בסכנת הכחדה יוכל למלא את מקומם.

לבני האדם יש מחויבות מוסרית כלפי הצומח

העתקת גיאופיטים, גן לאומי מגדל צדק. תום עמית, ספק 500
חלק מהצמחים הקיימים כיום בשפע לא ישרדו את השינויים האקלימיים ואת השינויים מעשה יד אדם בעתיד. פעילות שבוע שמירת הטבע/ספק 500, תום עמית

זווית ראייה אחרת נוגעת דווקא להקשר של השימושים של בני האדם בצמחים בתעשיית התרופות והמרפא. מתברר שאנו משתמשים רק באחוז זעום מהצמחים, ויש סיכוי שדווקא מבין הצמחים הנדירים או המצויים בסכנה תיוולד תגלית רפואית חשובה.

אך מעבר לכל זאת, יש לנו, בני האדם, מחויבות מוסרית כלפי שאר שוכני העולם - צמחים ובעלי חיים. אנו מפתחים את העולם ומשנים אותו לתועלתנו, ומכאן נובעת החובה המוסרית-בוטנית החלה עלינו.

איש אינו לחזות את העתיד

העתקת גיאופיטים, גן לאומי מגדל צדק. תום עמית, ספק 500
בואו לעזור לנו להגן על הצמחים מסכנת ההכחדה. העתקת גיאופיטים/ספק 500, תום עמית

אין ספק כי מורשת של עם ושל ארץ אינה מסתכמת רק במבנים שהקימו במהלך ההיסטוריה, אלא גם במנהגים, בתרבות ובנוף שליווה את אותו עם ואותה ארץ לאורך מאות ואלפי שנים. באופן זה, שימור המגוון הביולוגי הוא חלק בלתי נפרד מאותה מורשת.

כמובן, אף אחד אינו יודע לחזות את העתיד, אך אין ספק שאם לא נדע לשמור על אותם צמחים, העולם בעתיד יהיה הרבה יותר אחיד ואפור, והרכיבים המיוחדים של העולם, השונים, המצויים במינונים קטנים ייעלמו ממנו. בואו לעזור לנו להגן על הצמחים מסכנת ההכחדה.

מה זה העתקת גיאופיטים? פעילות חינם!

עזרו לשמור על הטבע, ולהעתיק גיאופיטים, כלומר להעביר את פקעות פרחי הבר המוגנים מאיזורי בנייה לאיזורים מוגנים. ביום שישי 16 במרץ נשמח לקבל את עזרתכם - מבוגרים וילדים - בהטמנת פקעות בליווי הסברים בגן לאומי מגדל צדק, ליד ראש העין.

היכן: גן לאומי מגדל צדק
מתי: שישי 16.3.12
בהרשמה מראש וללא תשלום ב"כוכבית בטבע" 3639 *

גן לאומי מגדל צדק, ליד ראש העין. אורי פרו צדק, ספק 500
הטמנת פקעות בגן לאומי מגדל צדק/ספק 500, אורי פרו צדק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully