וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון מתרחקת מפשיטת רגל: הנושים הפרטיים הסכימו להסדר

סוכנויות הידיעות, ישראל פישר

9.3.2012 / 8:59

מדובר בנתון גבוה מהציפיות; המדינה תכפה על הנושים שלא הצטרפו להסדר את מרבית תנאיו; השווקים באסיה מגיבים בעליות

ממשלת יוון פרסמה הבוקר את תוצאות שיעור השתתפות בהסדר עם הנושים הפרטיים, במסגרת הסדר החוב הממשלתי הגדול בהיסטוריה, ולפיו 85.8% מהנושים הסכימו להסדר עם המדינה. נתון זה נחשב להצלחה גדולה והשווקים באסיה מגיבים אליו בעליות שערים. ממשלת יוון הודיעה כי יוחלפו אג"ח בשווי של 172 מיליארד יורו. אישור ההסכם על ידי בעלי החוב הפרטיים של יוון ימנע מהמדינה להגיע לחדלות פירעון ב-20 במארס.

ממשלת יוון צפתה כי שיעור השתתפות הנושים הפרטיים בהליך המרת האג"ח, שבמסגרתו יספגו תספורת של 53.5% על החזקותיהם, יהיה גבוה מ-75% - מה שהוביל לעליות גם אתמול בשוקי אירופה ובארה"ב. יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF), כריסטין לגארד, התייחסה להסכם ואמרה כי הסכנה לגוש היורו הוסרה נכון לעכשיו. שיעור ההשתתפות הגבוה מצביע על כך שיוון תוכל לנסות להכריח את בעלי החוב הפרטיים שלה להשתתף בהסדר.

לקראת המועד האחרון לאישור ההשתתפות בעסקה, אישרו הבנקים הגדולים ביוון, רוב קרנות הפנסיה של המדינה ויותר מ-30 בנקים וחברות ביטוח באירופה, בהם BNP פאריבה, HSBC ודויטשה בנק, את השתתפותם בגלגול החובות. בכך מגיע סך החזקות הנושים שהסכימו להשתתף בהסדר לכ-124 מיליארד יורו (163 מיליארד דולר), לפי נתוני ספקית המידע הפיננסי בלומברג. סך חובות יוון למגזר הפרטי מגיע ל-206 מיליארד יורו.

"זו טעות לחשוב שנושיה הפרטיים של יוון מפסידים מההסכם"

ההסכם של יוון עם נושיה הפרטיים הוא עסקה טובה מאוד עבורם, בניגוד למה שנהוג לחשוב, כך טוען הכלכלן נוריאל רוביני, יו"ר חברת הייעוץ RGE. במאמר שפורסם בעיתון "פייננשל טיימס", כתב הכלכלן אשר צפה את המשבר העולמי כי זו טעות לחשוב שנושיה הפרטיים של יוון, אשר סופגים "תספורת" של 53.3% על אחזקותיהם באג"ח יווניות, מפסידים מההסכם, בעוד שאחזקותיהם של גופים ממשלתיים מוגנות. "המציאות היא שהנושים הפרטיים השיגו עסקה מתוקה מאוד, בעוד שרוב ההפסדים הועברו לידי הנושים הממשלתיים", כתב, והסביר כי גופים אלה החלו בהליך המרת אג"ח בצורה שונה כבר לפני זמן מה.

רוביני העריך כי ב-2014, שני שלישים מחובותיה של יוון יהיו בידי אותם גופים רשמיים, אשר יספגו את מרבית ההפסדים. הנושים הפרטיים, לדבריו, לא צריכים להתלונן. "הם צריכים להפסיק להתלונן. הם יספגו חלק מההפסדים, אך מדובר בהפסדים קטנים יחסית. העובדה שהאג"ח החדשות יהיו שוות יותר מהאג"ח הישנות מעידה שההסכם מעביר חלק גדול מההפסדים לנושים הרשמיים", כתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully