וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי עסקת אליהו: 5 טייקונים שולטים בטריליון שקל

ערן אזרן

9.3.2012 / 8:20

שיטת גרעיני השליטה מאפשרת לאיש עסקים אחד להחזיק בחברות המנהלות נכסים בהיקף מאות מיליארדי שקלים; אריסון, דנקנר, תשובה, בינו ואליהו שולטים יחד ב-932 מיליארד שקל

ההשתלטות של שלמה אליהו על חברת הביטוח מגדל בעסקה של 4.2 מיליארד שקל, נראית בעיני רבים כהתגשמות החלום האמריקאי בישראל. האיש שעלה לישראל בשנות ה-50 וגדל במעברה בדרום תל אביב הצליח לאחר 50 שנה של עבודה קשה להגיע לצמרת הכלכלה הישראלית. ואולם, אגדת הסינדרלה עשויה להסתיר את הסיפור האמיתי מאחורי הבעלות על חברות פיננסיות בשוק ההון המקומי.

הרכישה של אליהו מדגימה למעשה את העיוות הקיים בבעלות על גופים פיננסיים במשק, שיטת גרעיני השליטה. שיטה זו מאפשרת לאיש עסקים אחד להחזיק בחברות המנהלות נכסים בהיקף של מאות מיליארדי שקלים, באמצעות הון עצמי מינימלי וברוב פעמים, תוך מינוף גבוה במיוחד. אותו איש עסקים מקבל לידיו את הזכות למנות את רוב חברי הדירקטוריון, שקובעים את זהות המנכ"ל ומנווטים את פעילות החברה.

כך הצליחו כמה אנשי עסקים במשק, ובהם שרי אריסון, נוחי דנקנר, יצחק תשובה, צדיק בינו, ועכשיו גם שלמה אליהו להגיע לשליטה על נכסים בהיקף של מאות מיליארדי שקלים. אותם אנשי עסקים השיגו שליטה על קרוב לטריליון שקל, כשהביאו "מהבית" הון עצמי פעוט של כ-15 מיליארד שקל (1.6%) מהכסף.

ומהיכן הגיע החלק הנותר? מהציבור, בצורה ישירה דרך הנפקות של איגרות חוב, ובצורה עקיפה דרך הלוואות בנקאיות, שהן נגזרת להיקף הפיקדונות של הציבור בבנקים.

קומץ אנשים שולט בכספי הציבור באמצעות כספו של הציבור

השליטה של אותם בעלי הון כוללת גם אחזקה בגופים הפיננסיים הגדולים - חברות ביטוח, בנקים ובתי השקעות. עם גופים אלה נמנים, בין היתר, הבנקים הפועלים והבינלאומי, חברות הביטוח מגדל וכלל ובתי ההשקעות כלל פיננסים ומגדל שוקי הון.

הגופים האלה מנהלים את כספי הציבור דרך קרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות הנאמנות, ומחזיקים בכ-850 מיליארד שקל מכספי החיסכון וההשקעה. כלומר, נוצר מצב אבסורד שבו קומץ אנשים שולט בכספי הציבור (החסכונות) באמצעות כספו של הציבור (ההלוואות).

אולי עתה, עם סיום עבודתה של ועדת הריכוזיות, נכון לשקול שיטת בעלות אלטרנטיבית על הגופים הפיננסיים הגדולים במקום שיטת "גרעיני השליטה". נכון גם אולי יהיה להציע שהחלק הארי מחברי הדירקטוריון בגופים האלה יהיו דירקטורים מטעם הציבור, שייצגו בנאמנות את האינטרסים שלו ופחות את אלה של בעל השליטה.

שיטה זו תנטרל עיוותים בהקצאת ההון במשק וניגודי עניינים, תמנע "שלטון" של מעטים והעדפה של מקורבים, וכפועל יוצא מכך תמנע גידול באי-שוויון ומוביליות חברתית נמוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully