וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הספרים: השורה התחתונה קובעת

גונן גינת

4.3.2012 / 4:43

אולי אפשר לדעת מה פתאום המדינה מתערבת ביחסים שביני לבין מוכר הספרים שלי? אם אני רוצה לקנות עשרה ספרים במאה ומוכר הספרים מוכן למכור לי אותם במחיר הזה, איזו זכות יש לממשלה להתערב? אולי תתחילו גם להגיד לי מתי ללכת לישון, אילו בגדים ללבוש ומה לראות בטלוויזיה? ואולי מעכשיו גם אני אהיה חייב לחייך אל מוכר הספרים, והוא יהיה מחויב לגרד לי בגב?

פעם לימדו אותנו שיש דבר כזה שנקרא "חופש העיסוק", ומאז שכבר לא צריך להציג פנקס אדום המשק שלנו חופשי. בבית הספר הסבירו שאם איני פוגע בזכויות יסוד של אחרים, מותר לי לעשות מה שאני רוצה. ככה שאם המוכר רוצה להציע לי ספרים בהנחה ואני רוצה לקנות אותם, מאיפה לקחתם לעצמכם את הזכות לפתוח לי את השקית של סטימצקי או של צומת ספרים כאילו הייתם השומר בקניון ולבדוק לי את הקבלה? מה קרה? החלטתם להחזיר את הפנקס האדום?

אהה, אומרים לנו, המדינה החליטה לדאוג לסופרים ולהוצאות הספרים כדי שירוויחו יותר. איך נגיד בעדינות? קשה למצוא שטות גדולה מזו. הכלל הבסיסי שמעולם לא הופרך אומר שאת מה שעולה יותר - קונים פחות. ואם במחיר של ארבעה ספרים יהיה אפשר לקנות מעכשיו רק ספר אחד - גם את האחד לא יקנו. החוק הזה יוצא מתוך הנחה מופרכת, שאחרי שמחיר הספרים יעלה, הישראלים יקנו את אותו מספר ספרים.

מעריכים את מי שמוריד לנו מחירים

מישהו כנראה לא כל כך מכיר את הישראלים. שנה אחרי שהחוק הזה ייכנס לתוקפו, יבואו הסופרים וההוצאות והחנויות, כולם ביחד וכל אחד לחוד, ויגידו "סליחה, טעינו". הנה דוגמה, והיא בהחלט קשורה: רק בשבוע החולף הורידה חברת ב.מ.וו את מחירי המכוניות שלה - שעדיין יקרות הרבה יותר ממכוניות מקבילות - והישראלים התנפלו. אנחנו מעריכים את מי שמוריד לנו מחירים.

עכשיו חושבים עסקני התרבות שלנו - שזו לא הפעם הראשונה שהם מתעקשים להוכיח עד כמה הם מנותקים מהציבור הישראלי - שהאנשים שהחרימו את הקוטג' בגלל שקל ורותחים על שטראוס בגלל חטיף שאין שום קושי להסתדר בלעדיו, ימשיכו לקנות את אותו מספר של ספרים כאשר המחיר יותר מאשר יכפיל את עצמו. תגידו, אתם חיים פה?

מישהו החליט שבעזרת החוק הזה סופרים יתחילו לקבל יותר תמלוגים, כי הם מרוויחים, בין היתר, אחוזים מהמכירות, ואם ימכרו במחיר יותר גבוה, גם האחוזים שלהם יהיו יותר גבוהים. וגם הוצאות הספרים ירוויחו כמובן יותר. ובכן, הפתעה: הסופרים לא יקבלו פחות, אלא הרבה פחות. ואם מישהו חושב שהוצאות הספרים ירוויחו - ובכן, אם באחרונה המצב לא היה טוב, בעזרת החוק הזה הוא יהיה מאוד קשה. אתם תהיו בצרות. ועוד משהו, במקרה שעוד לא שמתם לב: הישראלים התחילו לזכור מי מעלה להם את המחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully