וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קול בודד מדמשק

יוסי ביילין

4.3.2012 / 4:32

הוא הגיע מדמשק. לדבריו, זו פגישתו הראשונה עם ישראלי. רופא. יש לו מרפאה בפריז ומרפאה בדמשק, והוא נע עם משפחתו כבר שנים ארוכות בין שתי הבירות. יודע היטב מיהו בן שיחו, ואף על פי כן הוא מדבר אליו כאל איש הממסד. בסוף שנות ה-50 לחייו. מאופק, ידען. קורא הרבה על ישראל. קרא את "אומת הסטארט-אפ". מדבר עלינו כעל "אויב נערץ".

הוא מדבר על מכון ויצמן ועל הטכניון, על החדשנות, על הספרות העברית, על התחכום של צה"ל, על עוצמתה של הרשת היהודית בעולם ועל הקשר המיוחד כל כך שלה עם ישראל, על החקלאות בישראל ועל הפריון הגדול שלה בהשוואה למקומות אחרים בעולם. אתה שומע את הדברים וכמעט מסמיק. לפני 50 או 60 שנים חשבנו שאתם תופעה זמנית, הוא אומר, אבל מאז חלף זמן רב. כבר לפני שנות דור ויותר הבנו שאתם תישארו שכנינו, בין שאנחנו אוהבים אתכם ובין שלא, ולמען האמת רובנו לא אוהבים אתכם.

עשינו הרבה שטויות, אבל היו כמה רגעים בשנות ה-90, שבהם היה אפשר לעשות שלום. אנחנו היינו מוכנים לכך, בעקבות פירוק בריה"מ, ואתם לא ניצלתם את ההזדמנות. גם את ההזדמנות של היוזמה הערבית לא ניצלתם. מדוע שרון דחה אותה?

לאופוזיציה הסורית אין מנהיג של ממש

מבצע עופרת יצוקה בעזה הכעיס אותנו מאוד. אל תזלזלו בקשר שבינינו ובין הפלסטינים. בכל בית בסוריה רתחו. מדוע היה עליכם להרוג פלסטינים רבים כל כך? אין לכם שיטות מתוחכמות יותר כדי לשים קץ לירי עליכם? אבל בינתיים קרו דברים. הנשיא שלנו הרג בנו כבר הרבה יותר ממספר הפלסטינים שהרגתם אתם. אנחנו מצפים מכם לומר משהו בקול רם. משהו על ההתנהגות הבלתי אנושית של בשאר אסד ואנשיו. איני מאמין שאתם מתואמים איתו, אבל ברחובות דמשק אנשים משוכנעים שאתם מעוניינים בהמשך שלטונו רק משום שמבחינתכם הוא ה"שטן הידוע".

כשמישהו אצלכם אמר שצריך להיערך למאות אלפי פליטים סורים, זה נתפס מייד כתמיכה בעלאווים, והשתיקה שלכם רועמת. מה אתה רוצה, שאלתי, שממשלת ישראל תאמר שהיא תומכת במתנגדי המשטר, ותהפוך את כולכם באותו רגע ל"ציונים" ואת ישראל למי שעומדת כביכול מאחורי ההפגנות? לא, הוא אומר, אבל אסור לכם לשתוק. אתם מדברים כל כך הרבה על המוסר היהודי, ומותר לכם להקים קול זעקה על כך שהורגים ילדים ללא רחם. אנחנו חייבים לשמוע את הקול הזה.

האופוזיציה לבשאר מאוחדת רק ברצון להפילו. אין לה מנהיג של ממש, ואין לה מכנה משותף אמיתי. כמו במקומות אחרים שחוו את האביב הערבי, אי אפשר לדעת מה יקרה לאחר שבשאר ייפול, אבל הוא ייפול, ולכם יכולה להיות השפעה מסוימת על מה שיקרה אצלנו אחריו. אם לא תשמיעו את קולכם, העוינות לישראל עלולה להיות המכנה המשותף, אף שזה הדבר האחרון שצריך להיות על סדר היום שלנו. אם תרימו את קולכם, יכול להיות שזה יבנה אמון ראשוני לקראת שלום ביניכם ובין המשטר הבא בסוריה, שעשוי להיות דמוקרטי, או - לכל הפחות - הרבה יותר דמוקרטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully