וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כור היתוך: השגרירה האתיופית הראשונה

אלי חזן

1.3.2012 / 10:40

כמה סימבולי שבדיוק בשבוע שבו ציינו 20 שנה למותו של מנחם בגין מונתה לראשונה שגרירה יוצאת אתיופיה בשירות החוץ של ישראל. קשה שלא להיזכר במילותיו האלמותיות של ראש הממשלה השישי, שביקש מראש המוסד עוד בסוף שנות ה-70: "הב לי את יהודי אתיופיה". לפיכך זוכה בליינש זבדיה, השגרירה החדשה לאתיופיה, לסגור מעגל אישי ולאומי גם יחד, ולהגיע אל המקום שבו נולדה כנציגת מולדתה ההיסטורית.

זבדיה לא מגיעה לתפקידה מן החוץ אלא מתוך המערכת עצמה - שירות החוץ של ישראל. מבחינת ההשכלה, היא ראויה ביותר, שכן היא בעלת תואר ראשון ביחסים בינלאומיים ולימודי אפריקה, וכן תואר שני באנתרופולוגיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. דומה כי גם מבחינת ניסיונה הדיפלומטי היא מביאה עימה ניסיון רב, שכן היא שימשה בעבר קונסולית ישראל בשיקגו וסגנית הקונסול הכללי של ישראל לדרום-מערב ארה"ב.

מצד אחד, מעורר המינוי סיפוק רב. סיפור עלייתה ושילובה של זבדיה הוא סיפור היכול להמחיש את מה שהיה יכול להיות סיפורם השלם והמופלא של יוצאי אתיופיה שעלו לארץ במהלך "מבצע משה" בדרך לא דרך, והצליחו להשתלב לחלוטין בחברה הישראלית. מצד שני, תהליך הקליטה של עולי אתיופיה טרם הושלם, ומבחינה זאת זבדיה היא יוצאת מן הכלל שאינה מעידה על הכלל.

מינויה של זבדיה משדר מסר לחברה הישראלית

יותר מכך. רבים מהם חשים כי הם מודרים מהחברה הישראלית - תחושה מובנת ככל שאנו נחשפים עוד ועוד לסיפורים מזעזעים של גזענות. חשוב לציין כי גילויי הגזענות לא נובעים מרוע אלא מבורות, ומכך שלקחי העבר טרם הופנמו.

בכל מקרה, המינוי של זבדיה משדר מסר לחברה הישראלית. חרף הטעויות שנעשו בעבר, ואף ייעשו בעתיד, עלינו לעשות מאמצים כבירים כדי לשלב את יוצאי העדה בחברה הישראלית. ולא רק אותם. מגזרים שלמים מכל גוני האוכלוסייה עדיין מרגישים דחויים ומודרים. כך, למשל, המגזר הערבי והמגזר הרוסי. שלא לדבר על המגזר החרדי. הדבר נובע מכך שאנו חברה רב-תרבותית, שבה תהליך הקבלה וההשתלבות של מרכיביה לוקח זמן. לעיתים רובצת האשמה גם על חברי המגזרים אשר אינם נאבקים מספיק, אבל התפקיד שלנו, הישראלים הוותיקים, הוא להקל עליהם. בסופו של דבר, ההיסטוריה מוכיחה שעם מאמץ רב אפשר להגיע לשוויון בישראל - ואין כמו מצבם של בני הדור השני והשלישי של העולים מארצות ערב כדי להוכיח זאת. קליטת העלייה היא אחד האתגרים ההיסטוריים שעלינו להתמודד עימם. מינויה של זבדיה כשגרירה הוא אחד הצעדים הנדרשים לעמידה באתגר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully