וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נשלב את החרדים בחברה

פרופ' אבישי ברוורמן

1.3.2012 / 9:49

בן-גוריון ביקש לבנות את ישראל כחברת מופת המבוססת על חזון הנביאים. באוקטובר 1952 הלך לפגוש את המנהיג החרדי הרב קרליץ, שנודע בכינויו "החזון איש". בשיחה ביניהם שאל הרב, "אם שתי עגלות נפגשות על גשר צר, אחת עמוסה ואחת ריקה, איזו מהן צריכה לפנות את הדרך?" הכוונה היתה שהציבור החרדי עמוס תורה ומצוות. בן-גוריון מחה: "ומצוות יישוב הארץ אינה מצווה? וזה לא משא? ומצוות ההגנה על החיים אינה מצווה?" לבסוף הסכימו השניים על שחרורם משירות צבאי של 400 תלמידי חכמים בלבד.

לימים, ביוני 1963, שלח בן-גוריון מכתב לראש הממשלה דאז לוי אשכול, והביע חשש שמא טעה. כיום מדובר בעשרות אלפי חרדים שמשתמטים משירות.

קיים קשר הדוק בין סוגיית השירות למדינה ומידת ההשתתפות בשוק העבודה. מלבד השוויון בנטל, יש כאן עניין כלכלי המשפיע על התל"ג בסדר גודל של מיליארדי שקלים בשנה. עד זמנו של מנחם בגין, אחוז ההשתתפות בכוח העבודה של יהודים-חרדים היה כשל חילונים. בעקבות ההסכמים הקואליציוניים שעליהם חתם בגין, אשר הוחמרו על ידי כל הממשלות מאז, שיעור השתתפותם של גברים חרדים בכוח העבודה ירד עד לכ-35 אחוזים, לעומת שיעורם של גברים חילונים-מסורתיים שעומד על כ-80 אחוזים.

אם יימשכו המגמות שאפיינו את ישראל בעשור האחרון, בעוד כ-30 שנה יהיו יותר מ-70 אחוזים מהתלמידים בבתי הספר היסודיים חרדים או ערבים. ישראל תמצא עצמה בעתיד הלא רחוק מפורקת לאוסף של קנטונים שיחסלו את החזון הציוני.

יש ליצור מצב שההשתמטות תהפוך ללא כדאית והשירות למשתלם

כל מי שחושב שאפשר לשנות את המציאות בהינף יד באמצעות שימוש בכפייה, מחפש כותרות או משלה את עצמו. עלינו לפעול בנחישות כדי להוציא את ישראל מהנתיב המסוכן שבו היא צועדת. על היישום להיעשות בשלבים ובשיתוף האוכלוסייה החרדית. בשיחות סגורות מביעים המנהיגים החרדים בעצמם את חששם שהמציאות תוביל לאסון גם עבורם.

לאור העובדה שתוקפו של חוק טל צפוי לפוג ביולי, הממשלה צריכה לשים קץ להסדר זה. הטעות המרכזית של חוק טל היתה שיטת תמריצים קלוקלת, שבה לחרדים היה עדיף להישאר בישיבות ולהרוויח שכר גבוה מהתגמול בשירות צבאי או אזרחי. עלינו לבטל את התמריצים שנותנת המדינה לאלה שאינם עובדים ולהגדיל משמעותית את המכסות לגיוס חרדים. יש לקדם תוכניות להכשרה מקצועית שיחזירו את החרדים למעגל העבודה בדיוק כמו חרדים בלונדון ובניו יורק, תוך כיבוד אורחות חייהם. בתוך כך, יש לחזק את התמריצים לשירות צבאי או אזרחי. השנה קידמתי בכנסת יוזמת חוק שנקראת "חופשי ללמוד". מטרתה להעניק גמול התמדה לחיילים בשירות סדיר ולמתנדבים בשירות אזרחי, להבטחת יכולתם לרכוש השכלה גבוהה או הכשרה מקצועית. לשמחתי, לפני כחודש החליט שר הביטחון לאמץ יוזמה זו, ותקוותי שתוגש בקרוב מטעם הממשלה.

אנו עומדים בפני נקודת מפנה שבה יש ליצור מצב שההשתמטות תהפוך ללא כדאית והשירות למשתלם. לעולם לא נגיע לשוויון מוחלט, אך עלינו לקדם את העיקרון המוסרי שבו מי שתורם יותר מקבל יותר.

הכותב הוא ח"כ במפלגת העבודה, לשעבר יו"ר ועדת הכספים ונשיא אוניברסיטת בן-גוריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully