וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הריכוזיות: טוב, אך לא מספיק

מתי שמואלוף

26.2.2012 / 8:14

שר האוצר יובל שטייניץ הכריז לאחר הגשת דו"ח ועדת הריכוזיות כי יישום מלא של המלצות הוועדה יגביר את התחרות, יעודד יזמות ויסייע לכלכלה ולמשק הישראלי להתפתח. נקודת המוצא של עבודת הוועדה היתה בהכרה בכך שמבנה פירמידלי מורכב של תאגידים פוגע בתחרות ומהווה סכנה ליציבות הפיננסית של המשק. ההמלצות טובות והן בכיוון הנכון, אך הן לא חדות מספיק. דו"ח הביניים רצה "לשטח את הפירמידות" לשתי קומות בלבד, אך ההמלצות הסופיות מותירות את הקומה השלישית על כנה.

על פי המלצות הוועדה, קבוצה לא תוכל לשלב אחזקות ריאליות ופיננסיות כאשר היקף המכירות באחזקות הריאליות שלה גבוה מ-6 מיליארד שקלים בשנה, או שהאשראי שלה גבוה מ-6 מיליארד שקלים. אחזקות פיננסיות הן כאלה הכוללות ניהול נכסים של לפחות 40 מיליארד שקלים. הקריטריונים האלה משאירים גופים גדולים וריכוזיים מחוץ להישג ידה של הוועדה - ואתם תחליטו אם זה במקרה או שמא יש כאן עדות לקשרים בלתי נאותים בין הון לשלטון.

עוד נושא שאינו מטופל היטב על ידי המלצות הוועדה הוא הסדרי החוב, או ה"תספורות", בין המשקיעים המוסדיים למנפיקי איגרות החוב. זהבה גלאון טוענת כי "כל עוד לא נוצרת הפרדה מלאה בבעלות על נכסים פיננסיים וריאליים, יש לקדם את חקיקת חוק התספורות המחייב פיקוח בית משפט על הסדרי חוב בין המוסדיים לחברות, ולאמץ את הצעת החוק להגברת מעורבותו של בית המשפט הכלכלי באישור עסקאות בעלי עניין בחברות פער" (חברת פער היא חברה ציבורית שבעל השליטה בה מחזיק פחות מ-33 אחוזים בשרשור דרך חברה ציבורית אחרת).

שכר המנהלים ביחס לשכר העובדים הממוצע במשק עלה בשנים 2008-2003 ביותר מ-30 אחוזים בקבוצות הריכוז, ואילו בשאר החברות נותר שכר המנהלים כמעט ללא שינוי. גם זו בעיה שאינה מטופלת בדו"ח ועדת הריכוזיות, שכן הוא אינו כולל התייחסות להגבלת שכר הבכירים בקבוצות הריכוז.

המלצות הוועדה עדיין זקוקות לאישור המחוקק, ובדרך הארוכה עד קבלתן בכנסת הכל יכול לקרות. סביר שכל בעל הון שעלול להיפגע יעשה שימוש בכל הכוח הלוביסטי והפוליטי שבידיו כדי למנוע פגיעה שכזאת; לחץ אדיר יופעל על חברי הכנסת, ואנו כבר מכירים את מנהגם של אלה להתבטל בפני הגופים האדירים האלו, כשצמצום כוחם עומד על הפרק. שום גוף לא ייסוג משליטתו הבלתי ניתנת לערעור בלי שייאבק בכל כוחו בגזירה שניחתה עליו בעקבות המחאה החברתית. לכן צריך להשגיח על ההתפתחויות.

צריך גם למנוע מצב שבו גם בתסריט חיובי, אשר לפיו מסקנות הוועדה יאומצו ויצומצם כוחם של שחקנים מרכזיים, הציבור יישאר לכוד בתוך משחק סכום אפס. זאת משום שלעומת בעלי הון זרים ומקומיים, לא יהיה ביכולתו לרכוש את הנתחים שקבוצות הריכוז יציעו למכירה. חשוב להקפיד על כך שמושגים כמו צמיחה, תחרות ויזמות יחלחלו באופן ממשי לציבור הרחב כדי שגם הוא ירוויח מצמצום כוחם של הטייקונים. אחרת יכול להיות מצב שבו המלצות הוועדה יעברו בשלמותן, אבל במקום שהטייקונים ייפגעו - דווקא הציבור הרחב, השחקן הכי חלש בשדה הכלכלי, ישלם את המחיר: פיטורים, פגיעה בזכויות עובדים וגזירות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully