וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הכשיר חנינת עברייני ההתנתקות: "הכרה בטראומה"

יהושע בריינר

24.2.2012 / 0:00

סיפוק בקרב המפונים מהחלטת בג"ץ לדחות את העתירה ולתת תוקף משפטי לחוק. עם זאת, חלקם ממשיכים בהתבטאויות קשות נגד מבצעי הפינוי: "גם הנאצים טענו שהם פעלו ע"פ חוק"

התוקף המשפטי שקיבל החוק המורה על חנינת עברייני ההתנתקות התקבל בסיפוק רב בקרב מפוני ההתנתקות. אורית סטרוק, העומדת בראש ארגון זכויות האדם ביש"ע, ומי שהייתה אחת מיוזמות חוק החנינה, הביעה סיפוק לא רק מהאישור שקיבל החוק, אלא גם מהתבטאויותיהם של שופטי העליון שנקטו בלשון קשה נגד תוכנית ההתנתקות. "אנו מברכים את הציבור הכתום על הניצחון החשוב", אמרה הערב (חמישי) סטרוק, "זה רגע היסטורי שבו בית המשפט העליון מכיר בעוול שנגרם למגורשים ולתומכיהם. פסק הדין של בג"ץ מלמד שלא היה מקום למסע ההפחדה שניהלו גורמים בפרקליטות המדינה לאורך כל הליך החקיקה של החוק".

גם בוועד מתיישבי גוש קטיף בירכו על אישור החוק. "שמחנו לראות שההכרה בטראומה הלאומית, ביחס המפלה והביצוע הבלתי מוסרי של ההתנתקות חלחל גם לבית המשפט העליון שאישר לפני יותר משש שנים ברוב של עשרה שופטים את חוק ההתנתקות. בהחלטה היום נמחק במעט העוול שאישר אז עקירת יהודים מביתם".

תכנית ההתנתקות. GettyImages
"יש להעמיד לדין את כל מי שהביאו את הצרה הארורה הזאת"/GettyImages

עם זאת, חלק מהמפונים המשיכו גם אמש להתבטא בחריפות נגד מבצעי ההתנתקות. "צריך להעמיד לדין את מי שביצעו את תוכנית ההתנתקות ולתת אות של כבוד לכל מי שהתנגד לעקירה", אמר משה לשם, יו"ר תנועת "שנית גמלא לא תיפול" ואחד מעצורי ההתנתקות שיזכה לחנינה בעקבות האישור שקיבל הערב החוק.

לשם עצמו נעצר כשהיה על הגג של בית הכנסת בכפר דרום ומצא עצמו ביחד עם עוד כ-200 ממתנגדי הפינוי בבית הכלא ברמלה והוכנס למעצר בן שבוע כשהיה אז בן 61. לדבריו, כל שעשה על הגג היה לנסות לשכנע את החיילים שלא לפעול באלימות ומאידך קרא לבני הנוער במקום "שלא לעשות שטויות", כהגדרתו. בהמשך הועמד לדין בגין 16 סעיפים שונים במשפט שעד היום לא הסתיים. הערב, כשנודע לו סופית כי יזכה לחנינה, הוא תוקף במילים קשות את ההתנתקות וקורא להעמיד את האחראים לה למשפט.

"כל מי שהתנגד צריך לקבל אות של כבוד"

הוא המשיך ואמר כי "ההתנתקות הייתה חוקית? גם הנאצים טענו שהם פעלו על פי חוק ורק ביצעו פקודות ושאף אחד לא יגיד לי שאסור לי לעשות השוואות. אני לא אסלח לאלה שהביאו עלינו את העקירה. יש להעמיד לדין את כל מי שהביאו את הצרה הארורה הזאת. העברת חוק החנינה היא מחווה של צדק לאנשים כמוני שעמדו במשך כל השנים האלה בעינויי דין נוראיים. כבר חמש שנים שכתב האישום נגדי תלוי ועומד. אני לא חושב שעשיתי פשע כלשהו, אלא להיפך. היום כל מי שעיניו בראשו מכיר בכך שזו הייתה טעות איומה לעקור יהודים. העקירה הפכה אלפי יהודים לפליטים במחנה ניצן ודומיו ומאידך הביא את חמאס לשלטון ואת ירי הטילים על ישראל. כל מי שהתנגד צריך לא רק לקבל חנינה אלא אות של כבוד".

גם בקרב חברי הכנסת מהימין התקבל אישור בג"ץ בסיפוק. יו''ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין שיזם את החוק בקדנציה הקודמת, אמר בעקבות ההחלטה כי "היה ברור לנו מראש שהחוק יעמוד במבחן הביקורת השיפוטית ולא יבוטל, משום שלא הייתה בו כל התגרות והתרסה כלפי שלטון החוק". ריבלין הוסיף כי "מהלך זה נועד לרפא טראומה קשה שנוצרה בחברה הישראלית כתוצאה מההתנתקות שיש להביא לריפוייה, והוא מסייע לאיחוי הקרע בחברה הישראלית ולתיקון העוול שנעשה למפונים ששילמו את מחיר הדמוקרטיה באופן הכבד ביותר".

גם ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) התייחס לפסיקת בג"ץ ואמר כי מדובר בהחלטה שהייתה צריכה להתקבל. "זהו חוק ראוי ואני מקווה שכעת אותם נערות ונערים נפלאים יוכלו להמשיך בחייהם ללא הכתם הגדול אותו ניסו להדביק להם במהלך הגירוש מגוש קטיף".

מנגד, גורמים בתנועת "שלום עכשיו" מסרו כי ניצחון המתנחלים הוא הפסד למדינה כולה. המתנחלים מוכיחים שוב שהם חוגגים על חשבון הקופה הציבורית וזוכים לפרסים על הפרות חוק. שישמרו את הפרחים ללוויות ההרוגים בסבב האלימות הבא, שהם וחבריהם בממשלה כופים עלינו. יהירות המתנחלים והממשלה עוד תעלה לכולנו ביוקר, אמרו בתנועה.

השתתף בהכנת הידיעה: פנחס וולף

בג"ץ דחה העתירה: חנינת מתנגדי ההתנתקות - חוקית

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

עדכון ראשון: 22:10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully