וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול חוק טל: רעיון צודק, דרך בעייתית

אורי הייטנר

23.2.2012 / 13:56

השתמטות החרדים משירות בצה"ל ומהגנה על המולדת היא לא מוסרית ולא יהודית. ההשתמטות מהגנה על המדינה היהודית, בשם היהדות, היא התגלמות המושג חילול השם. בן-גוריון שגה וחטא כאשר נעתר להפצרות ההנהגה החרדית ופטר משירות כמה מאות בני ישיבות ש"תורתם אומנותם" כדי "להציל את עולם התורה" אחרי השואה. יורשיו הרחיבו את השגיאה עד כדי השתמטות גורפת של שבט שלם בעם ישראל ממילוי חובותיו.

גישה ליברלית ורב-תרבותית קלאסית יכולה להשלים עם ההשתמטות הזאת, בשם זכויות הפרט, בשם זכויותיה של קבוצת מיעוט, בשם הזכות להימנע משירות צבאי בטיעונים אידיאולוגיים וכו'. אבל מדינה הנלחמת מיום הקמתה על עצם קיומה אינה יכולה להרשות לעצמה את הלוקסוס הזה.

אני ריאלי. אני יודע שאין דרך לגייס באחת את כל החרדים ולשנות באופן מיידי ומהפכני סדרים שעוצבו במשך יותר משישה עשורים. יש לעשות זאת בהדרגה, בדרכים פרגמטיות.

חוק טל נועד ליצור תהליך הדרגתי של גיוס חרדים לצה"ל. אך חוק טל נחל כישלון חרוץ. ההשתמטות הגורפת נותרה בעינה. לכן, החוק הזה שלילי, מזיק, אין לו עוד מקום בספר החוקים הישראלי ומן הראוי להעבירו מן העולם. שופטי בית המשפט העליון צודקים בהתנגדותם לו.

יש מחוקקים בירושלים ותפקידם לחוקק

השופטים הם אזרחי המדינה וזכותם המלאה להתנגד לחוק, בדיוק כפי שזכותי להתנגד לו. אולם החלטתם לבטל חוק שהכנסת חוקקה היא צעד חמור.

יש מחוקקים בירושלים ותפקידם לחוקק. יש ממשלה בירושלים ותפקידה למשול. זכותה של הכנסת לחוקק חוקים גרועים בעיניי ולקבל החלטות המקוממות אותי. אין שום סעיף בחוזה הבלתי כתוב ביני לבין נבחרי הציבור שלפיו הם חייבים לקבל רק החלטות המקובלות עלי. זכותי הדמוקרטית להיאבק בחוקים ובהחלטות שאני מתנגד להם. זכותי להפגין, למחות, לכתוב, לצעוק. זכותי להצביע נגד השלטון ולנסות להחליפו. אך עלי לכבד את הכרעת הרוב, גם אם היא אינה לרוחי.

בית המשפט רשאי לבטל חוק הפוגע באופן מובהק בזכויות האדם והאזרח (כמו ההחלטה הצודקת נגד הפרטת בתי הסוהר). בית המשפט רשאי לבטל חוק שבו הרוב ניצל את כוחו כדי לדכא את המיעוט ולרמוס את זכויותיו. אך בית המשפט אינו רשאי לבטל חוק כיוון שהשופטים מתנגדים לו.

תפקידו של העליון אינו לבטל חוקים שחוקקה הכנסת אלא אם כן מדובר בתנאים מיוחדים. לטעמי יש לשנות את החוק ולהגדיר באופן ברור את התנאים שבהם בית המשפט יכול לבטל חוקים של הכנסת - למשל, רק בהרכב של 11 שופטים לפחות וברוב של שני שלישים לפחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully