וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יידוי אבנים לעיני המצלמות: "באו לצלם לינץ'"

יהושע בריינר

23.2.2012 / 0:08

זהבה וייס נסעה לביתה שבכרמי צור, כשפלסטינים השליכו בלוקים וסלעים על מכוניתה. במקום המתין צלם שתיעד את כל האירוע. וייס: "ראיתי את מי שזרק עליי. היה לו רצח בעיניים"

תמונה לא שגרתית של יידוי בלוקים וסלעים לעבר רכבה של אזרחית ישראלית אתמול בכביש 60, סמוך לכפר בית אומר שמצפון לחברון, הסעירה אתמול (רביעי) את הרשתות החברתיות. בתמונה נראית אישה העוטה כיסוי ראש, כאשר על שמשת רכבה מוטחים בלוקים כבדים המסכנים אותה וגורמים לרכב נזק רב. התמונה צולמה שלשום, במהלך הפגנה שנערכה בכפר, לאות הזדהות עם העציר המנהלי חאדר עדנאן, אשר עד אתמול שבת רעב. התמונה, שצולמה על ידי צלם מסוכנות הידיעות AP, עוררה הדים רבים ברשתות החברתיות. עד כה לא נעצרו חשודים בידויי האבנים.

האישה שתועדה בתמונה היא זהבה וייס, מורה בת 35, ששבה מעבודתה שבישוב אפרת לכיוון ביתה ביישוב כרמי צור, הסמוך לאזור התקרית. וייס נסעה ברכב יחד עם תושבת נוספת של היישוב. השתיים נוסעות בכביש 60 מדי יום, ורגילות לשמוע על יידוי האבנים היומיומי במקום, אך אתמול הדבר כמעט גרם לפגיעה בגופן. השתיים התקרבו למקום ההפגנה, והאטו לאחר שהבחינו בהתקהלות. באותו רגע, נזרקה האבן הראשונה לכיוונן. נסיעתן האיטית היא שמנעה פגיעה חמורה יותר, והאירוע הסתיים ללא נפגעים.

"הדבר היחיד שעבר לי בראש זה לא לעצור אלא להמשיך ולנסוע", מתארת וייס את הדקות הקשות, "פחדתי שהם ירדו לכביש ויתנפלו על הרכב, אבל כשראיתי את מי שזרק היה ברור לי שזה מתוזמן ושלא מדובר בילדים. היה לו רצח בעיניים". אחד המוקדים לביקורת הקשה על התמונה היה צלם שנראה ברקע, כאילו מחכה לתעד את המעשה. וייס אומרת כי הבחינה בצלם שחצה את הכביש זמן קצר לפני שחלפה במקום. "זה הדבר שהכי מעורר בי בחילה", היא אומרת, "הצלמים שיפרו עמדות רק כדי לתפוס תמונה טובה יותר כשסוקלים אותי. איזה מן בני אדם אלה? הזמינו אותם על מנת לצלם לינץ' והם פשוט עמדו שם וצילמו ולא הזעיקו עזרה. לצערי הרב אני לא הראשונה שחוטפת אבנים בציר וכל הזמן מתייחסים לאירועים האלה כאילו לא קרה דבר ".

מפגינים פלסטינים מיידים אבנים על זהבה וייס ליד חברון, פברואר 2012. AP
"הצלמים שיפרו עמדות רק כדי לתפוס תמונה טובה יותר כשסוקלים אותי". תיעוד התקרית/AP

בעלה של וייס, אברהם, מספר כי אם הייתה נוסעת מהר יותר, האירוע יכול היה להסתיים הרבה יותר גרוע. הוא עצמו שמע כבר על המקרה עם הגעתה ליישוב, אולם אמר כי אשתו התעקשה לשמור על קור רוח גם דקות ספורות לאחר המקרה. "אני מניח שהצלמים שהיו שם חלמו לתפוס רכב ישראלי שזורקים עליו אבנים, כדי שלאחר מכן יחליט הנהג לצאת מהרכב ולפתוח באש או לדרוס את הערבים", אומר וייס, "הם בטח היו עושים מזה חגיגה שלמה בתקשורת העולמית. זה בטח לא מקרי שהצלמים עמדו שם, ואני רק יכול לקוות שכוחות הביטחון יעשו שימוש בחומרים שצולמו כדי לתפוס אותם. יש עיוות בעולם והערבים הצליחו ליצור מצג כאילו הם יצורים תמימים ולא אלימים, בעוד המתנחלים וצה"ל הם הרשעים שתוקפים אותם - כשבפועל המציאות היא הפוכה. הילדים והנשים שלנו מותקפים מדי יום, ולצערי כל פיפס שילד מקשקש על קיר של ערבים מקבל כותרות ראשיות, אבל ניסיון רצח כמו שאשתי עברה אתמול כמעט ולא מדווח.

לדברי וייס, התקרית שלשום לא תגרום להם לעזוב את כרמי צור. "להיפך, זה הבית שלנו, רק באחרונה שתלנו כאן כרם והאבנים האלה לא יזיזו אותנו מכאן. מאידך, אנחנו גם לא מנסים להזיז את תושבי בית אומר מכפרם. אין לנו תכניות לעזוב, באנו לכאן כדי להישאר".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "כוחות הביטחון פרוסים באזור בית עומר באופן קבוע על מנת למנוע אירועי יידוי אבנים. בעקבות כל דיווח על יידוי אבנים הכוחות מגיעים באופן מידי על מנת לערוך סריקות באזור. באירוע אתמול נתפסו שני מיידי אבנים באזור אל-חאדר. צה"ל פועל בצורה מתמדת במטרה לתפוס את המעורבים בכל פעילויות הטרור".

כמה קילומטרים מדרום למקום יידוי האבנים, נרצחו בספטמבר האחרון אשר פלמר ובנו יהונתן, כאשר אבן גדולה נזרקה מרכב פלסטיני חולף לעבר הרכב בו נסעו. כתוצאה מיידוי האבן, סטה פלמר מנתיבו אל שטח סלעי סמוך והוא ובנו נהרגו במקום. בתחילה סברו במשטרה כי מדובר בתאונת דרכים, אולם חקירת המשטרה, צה"ל ושב"כ גילתה כי מדובר בפיגוע. אלמנתו של אשר, פועה, ילדה לאחרונה בת.

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

(עדכון אחרון: 22:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully