וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיקון זעק לשמיים

דן מרגלית

22.2.2012 / 11:10

בראש הפירמידה, לפני התככנות הפוליטית והניתוח המשפטי, הטרידה במשך שנים התחושה הקשה של החילונים והדתיים-הלאומיים שהחרדים "עובדים עליהם בעיניים"; שהנה אלה אשר שירתו דור אחר דור, הם וילדיהם וחתניהם ונכדיהם - נתקפו בחמת זעם בראותם נחילי חרדים הפושטים על לשכות הגיוס לקבל את הפטור משירות; ועוד היו לועגים לרוב המשרת ומשלם את דמי התמחוי של האברכים בישיבות כאילו "תורתם - אומנותם". אמש, למקרא הכרעת בג"ץ, חש הישראלי המצוי כי ייתכן שיחדל מלהיות מה שהוא שונא יותר מכל - פראייר.

התיקון זעק לשמיים. דווקא מפני שבתחילת הדרך הבין דוד בן-גוריון כי יש לעשות להחזרת עטרת התורה שנכחדה בשואה ליושנה, למקומה הראוי; ומפני שחילונים ודתיים-לאומיים האמינו כי החרדים יבינו שעליהם לרסן את תאוות ההשתמטות תוך נטילת ממון מקופת האוצר בניגוד לכלל של "אל תצטרך לבריות" ומפני שהם דווקא רצו להעניק לחרדים הזדמנות הוגנת בחוק טל, ונכזבו.

רק שהחרדים לא ידעו שובעה. מאז התקבל חוק טל עלה מספר המשתמטים מ-30 ל-70 אלף, והיד נשלחה מלוא החופן אל הקופה הלאומית, ועדיין בג"ץ לא הזדרז לקבל את עתירות התנועה לאיכות השלטון והמתין כמעט עד אין קץ, שנה אחר שנה, עד שפקעו מיתרי הסבלנות הלאומית.

האם תזרז החלטת בג"ץ את הבחירות?

אפילו השלב האחרון התרחש לאיטו. הנוחיות שבשיגרה השלטונית ביקשה לחזור ולהאריך את ההסדר המפלה בחמש שנים. אהוד ברק התנגד ותבע להסתפק בשנה. אך גם זה היה מאוחר מדי ובלתי אפשרי. טחנות הצדק של בג"ץ הוסיפו לנוע וזעקת אנשי המחאה גברה, ולא הועילה לחרדים העובדה המצערת שגם בשורות החילונים נגלה עובש של השתמטות, ורוח האוהלים מקיץ 2011 נשבה במשכן הצדק בירושלים. אז ויתר בנימין נתניהו על ההארכה בחמש שנים, והבטיח כי עד אוגוסט יניח על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה.

ההכרעה אמש דרמטית. ניסוחה של דורית ביניש היה צליל סיום נאות לקריירה המשפטית שלה. בפסק דינה היתה במיטבה, כאילו חזרה וסגרה מעגל עם הימים שבהם רדפה צדק ושוויון מאז שנותיה הסוערות בפרקליטות המדינה.

התודה מגיעה לה ולעמיתיה ניל הנדל, אסתר חיות, חנן מלצר, מרים נאור ואליקים רובינשטיין, ולאליעד שרגא מהתנועה לאיכות השלטון שעתר ולא הירפה, והפורום לשוויון בנטל.

האם תזרז החלטת בג"ץ את הבחירות? אין לדעת. נתניהו מזה וברק מזה ינסו לנכס לעצמם את המציאות החדשה, שבימיהם תמה תקופת ההשתמטות והאפליה. לליכוד החזק בזירה זו הזדמנות לבלום לא רק את אביגדור ליברמן אלא גם את יאיר לפיד ומי שינהיג את קדימה. אך כדי לרדות דבש של קולות מהחלטת בג"ץ נחוץ שנתניהו יאמר בקולו כי "יש שופטים בירושלים," וגם יחוש כך בלב שלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully