וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכונית לכל פועל: בזבוזים בכנסת

גדעון אלון

21.2.2012 / 7:47

לפני שנים רבות, כשהמטבעות שבהם השתמשו בארץ לא היו השקל, הלירה והאגורה אלא גרוש שבטבורו היה חור גדול, נהגו לומר שמי שבוחן רק את ההיבט הכלכלי של הנושא מסתכל דרך החור שבגרוש.

זה בדיוק מה שקורה בבית המחוקקים שלנו. מנכ"ל הכנסת עו"ד דן לנדאו כנראה אינו מודע לכך שכל מה שמתרחש בכנסת מרתק מיליוני אזרחים משקיפים. כשהוא הצליח לצמצם את הוצאות התקציב (שיש בהן לא מעט בזבוזים) בכמה מאות אלפי שקלים בשנה, הוא קצר שבחים. אבל עליו להקפיד גם לא להרבות בהוצאות בתחומים אחרים. לפני כשלוש שנים החליט לנדאו להעניק ל-140 עובדים מנהליים בכנסת רכב חכור, ולוותר על הוצאות ההחזקה שקיבלו עבור הוצאות דלק, ביטוח ורישוי של מכוניותיהם הפרטיות.

מדוע הפגין המנכ"ל רוחב לב כזה כלפי העובדים? הלא קודם לכן רק לכ-30 בכירים בכנסת היה רכב חכור? הסיבה היתה שחשב הכנסת מצא שהחכרת מכוניות ליסינג תהיה זולה יותר לכנסת מתשלום הוצאות החזקת רכב. אך לא נעשתה בדיקה אם כל אותם עובדים נזקקים למכוניות לצורכי עבודתם או שההשתתפות בהחזקת רכבם היא הטבה שנועדה לתת להם פיצוי כספי במקום העלאה בדרגה.

מכוניות לקצרניות ולאחראית ניקיון - נחוץ?

לפיכך נוצר מצב אבסורדי שבו סדרנים בכנסת המתגוררים במרחק של עשרה ק"מ מהמשכן מקבלים רכב ליסינג. הוא הדין לחשמלאים, לספרניות, לקצרניות ולאחראית על עובדי הניקיון. כלומר, עובדים אינם זקוקים כלל לרכב לצורכי העבודה.

יתרה מזו, התברר שחלק מאותם עובדים כלל אינם משתמשים ברכב, אלא מעמידים אותו לרשות נשותיהם או ילדיהם, ואלה נוסעים במכונית הליסינג שהכנסת מממנת את החזקתה לטיולים ברחבי המדינה. איש לא מגביל אותם ולכן הם נוסעים לטייל בשבת בחודשי החורף לחרמון או באביב לאילת - והכנסת מממנת. נכון שאם בעל הרכב עובר את מכסת הקילומטרים שנקבעה לו, הוא נדרש לממן את הדלק מכיסו, ועדיין - האם זה נחוץ?

כשהתרעתי על כך בכתבה "מכונית לכל פועל" (10.06.11) זעמו בכנסת. המנכ"ל טען שהיה עלי להודות לו על כך שחסך לקופת הכנסת מאות אלפי שקלים בשנה ובמקום זאת תקפתי את הכנסת. אולם מתברר שמבקר המדינה שיגר ליו"ר הכנסת ראובן ריבלין מכתב הקובע כי ההחלטה בנוגע לרכב "יכולה לעורר שאלות של תדמית ולזות שפתיים".

המבקר הוסיף כי "הכנסת צריכה לשמש דוגמה ערכית, חלון ראווה של המערכת השלטונית... בראייה ציבורית, מינהל הכנסת לא הביא בחשבון שיקולים של זיקה בין התפקיד, המעמד והצורך וכן שיקולים של נראות ציבורית שאולי היה ראוי לשקול, בהתחשב בנורמות ובכללים הנהוגים בשירות הציבורי". כדאי להקשיב לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully