וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התמונות: פיקוד מרכז מכחיש ירי בכינון ישיר

יהושע בריינר

21.2.2012 / 3:15

חודשיים לאחר פרסום תמונות מותו של מוסטפא תמימי, בפיקוד טוענים כי "אין פער בין המדיניות המוצהרת לפיה אין לירות בכינון ישיר לעבר מפגינים, לבין הדרך בה פועלים הכוחות"

כחודשיים לאחר מותו של מוסטפא תמימי שנהרג במהלך הפגנה בכפר נבי סאלח מפגיעת רימון גז בפניו אמרו אמש (שני) בפיקוד מרכז כי בצה"ל לא מבוצע ירי רימוני גז בכינון ישיר אלא בכינון עקיף בלבד. מותו של תמימי, שהשתתף בהפגנה השבועית בכפר ושמותו תועד במצלמות שהראו קנה של מטול רימון יורה עליו בקו ישיר מג'יפ צבאי, היכה גלים ברשות הפלסטינית. עם זאת ועל אף התמונות, במכתב שנשלח מלשכת אלוף פיקוד מרכז אבי מזרחי לארגון בצלם נכתב כי "כוחות הביטחון עושים שימוש ברימוני גז רק כדי לפזר מפרי סדר אלימים ובכינון עקיף בלבד".

כזכור, הוראות הצבא אוסרות על ירי של רימוני גז במהלך הפגנות כאשר קנה המטול מכוון בצורה ישירה כלפי המפגינים, אלא רק עם כיוונו כלפי מעלה. למרות זאת, בשנים האחרונות נהרגו ונפצעו מספר מפגינים מפגיעת רימונים שנורו לטענת הפלסטינים וארגוני השמאל בכינון ישיר. כך למשל נטען כי מותו של באסם אבו רחמה מהכפר בילעין נגרם מירי ישיר של רימון גז אל חזהו. בפגישות שקיימו נציגי הארגונים הפועלים בגדה המערבית עם בכירים בפיקוד מרכז אמרו הקצינים כי חל איסור על ירי בכינון ישיר וכי הדבר מועבר לכוחות בשטח. "בדיקתנו העלתה כי אין פער בין המדיניות המוצהרת לפיה אין לירות בכינון ישיר לעבר מפגינים, לבין הדרך בה פועלים הכוחות", נכתב בתגובה מפיקוד מרכז, "המפקדים מקפידים כל העת לחדד בפני הכוחות את הכללים הנוגעים לאופן השימוש ברימוני גז ובכלל זה את האיסור לירות רימון גז בכינון ישיר לעבר אדם".

במקביל שלח היום ארגון "בצלם" בקשה לפרקליטות הצבאית לזרז את חקירת אירוע מותו של תמימי. לדבריהם, חלפו למעלה מחודשיים מאז האירוע והזמן שחולף אינו מסייע. "חשוב ביותר להעביר לחיילים מסר של שלטון חוק תקין על פיו צפוי להם עונש במידה ויעברו על החוק, והאפקטיביות של מסר זה נגרעת כאשר ההחלטה בתיק נמסרת זמן רב לאחר האירוע הנחקר", נכתב בבקשה.

עוד באותו נושא:
דודו של המפגין הפלסטיני שנהרג: "זה היה רצח"
מצ"ח תחקור מות המפגין הפלסטיני שנפגע מרימון גז
הפצ"ר: לחקור הירי ממנו נהרג פלסטיני בבילעין

לפניות לכתב: joshjosh@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully