וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית תל אביב תבקש להפעיל תחבורה ציבורית בשבת

ענת שלו

21.2.2012 / 0:03

ראש העיר בירך על ההחלטה שאושרה במועצת העיר ביוזמת סיעת מרצ: "מי שלא רוצה, שלא ייסע". ש"ס התנגדה: "אנו צריכים לחיות יחד". משרד התחבורה צפוי לסכל את היוזמה ההיסטורית

אבי כהן

(צילום: אבי כהן, עריכה: אמיר קוטיגרו)

לקראת שינוי היסטורי בתל אביב? בתום דיון סוער אמש (שני) הכריעה מועצת העיר תל אביב לתמוך בהפעלתה של תחבורה ציבורית בעיר גם בימי שבת. את ההצעה יזמה חברת המועצה תמי זנדברג מסיעת מרצ, ובעמדתה תמך גם ראש העיר רון חולדאי, שאמר כי תמיד תמך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. הדיון בנושא יעבור כעת לפורום הנהלת העירייה, לקראת הכנת בקשה שתוגש למשרד התחבורה - שצפוי לבלום אותה.

זנדברג אמרה במהלך הישיבה כי "תחבורה ציבורית מתפקדת, שעובדת כל יום, זהו המצב התקין ברחבי העולם". לדברי, מסקרי דעת קהל שערך מכון סמית בשנת 2010, רוב הציבור – 62% מכלל הציבור ו-93% מקרב החילונים - תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. זנדברג אמרה כי 40% מתושבי תל אביב-יפו אינם מחזיקים ברכב פרטי, והינם "מושבתים מתנועה יותר מ-24 שעות מדי שבוע". לדבריה, מדובר בתושבים "כלואים, מקורקעים, ללא יכולת לזוז מעבר למרחק הליכה או נסיעת אופניים דווקא בימי המנוחה. תחבורה רציפה היא חיונית לעיר בת קיימא".

אוטובוס דן קו מספר 1, תל אביב. שרון בוקוב
הסטטוס קוו נשבר? קו אוטובוס של "דן" בתל אביב/שרון בוקוב

זנדברג אמרה בדיון כי הסטטוס-קוו "כבר הופר מספיק פעמים". לדבריה, "איש לא הצביע על הסטטוס-קוו ואיש לא בחר בו".

לדבריה, "התחבורה הציבורית הפכה להיות כמו שעון הקיץ - קרדום פוליטי לחפור בו ותו לא", אמרה. "נאחזים בסטטוס-קוו כל כך חזק, שאף אחד לא עוצר לשאול למה. אולי כדאי להתאים אותו למציאות העכשווית, שיותאם לצרכינו. יש כבר תחבורה ציבורית במוניות שירות ובערים אחרות בקווים מצומצמים. הצעתי היא כי מועצת העיר תעביר בקשה מפורטת למשרד התחבורה להפעלת קווים חיוניים בתוכנית, לפי מפתח שנחליט עליו".

חולדאי: ישראל זקוקה לתחבורה ציבורית כל השבוע

הרב נפתלי לוברט, חבר המועצה מטעם סיעת ש"ס, התנגד להצעה באומרו כי "הגענו לכאן מכל מיני מקומות שונים וחיים שונים, וזאת בעיה של מדינת ישראל. אם הגיעו כבר לסטטוס קוו כלשהו, אנחנו צריכים להתמודד ולחיות יחד. כל אחד מוותר קצת כדי שנוכל לחיות ביחד - זה מה שהחליטה מדינת ישראל". פעילים מתנועת "ישראל חופשית" שבאו לדיון צעקו לעבר הרב לוברט, ואמרו לו: "כוונתך לחיות איך שאתה רוצה" ו-"כאשר עושים קווי מהדרין, זה לא 'לחיות' ביחד". הערות ביניים דומות נשמעו באולם במהלך הדיון, על אף ניסיונות יו"ר המועצה, יעל דיין, להשקיט את הרוחות.

רון חולדאי נואם בכנס הוקרה לנכי חיל השריון, תל אביב ינואר 2010. אורי לנץ
מי שלא רוצה - שלא ייסע". ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי/אורי לנץ

ראש העיר, רון חולדאי, אמר: "באופן אישי, אני חושב, ומביע זאת, זה 13 שנים: במדינת ישראל צריכה להיות תחבורה ציבורית ראויה ופעילה כל ימות השבוע - אבל זה לא בריבונותנו ובסמכותנו. כאשר נדרשת עיריית תל אביב-יפו לטפל בנושאים בריבונותה ובסמכותה – כמו הפעלת שירותי תל-אופן בשבתות - אנו עושים זאת". לדבריו, "יש תחבורה ציבורית בחיפה, וההרמוניה בין התושבים אינה נפגעת. מי שאינו רוצה להשתמש בתחבורה הציבורית - שלא ייסע. הבעיה היא שמדובר בסמכות של המדינה ולא של העירייה".

בתום הדיון בנושא הוחלט ברוב של 13 מצביעים כי הנושא ידון בהנהלת העירייה, שתכין תכנית מפורטת, שתועבר למפקח על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה – המוסמך לאשר תכניות מעין אלה. שישה אנשים הצביעו בעד הסרת ההצעה מסדר היום לחלוטין, ושבעה הצביעו להמשיך ולקיים דיון בנושא במועצה.

הצעת חוק: התחבורה הציבורית תפעל 24 שעות ביממה בימי חול
דו"ח: "הרפורמה בתחבורה היתה נחוצה אך היו כשלים"

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

(עדכון ראשון: 22:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully