וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנקציות מכאיבות לאחמדינג'אד

יוסי ביילין

20.2.2012 / 7:14

זה קורה בכל כיתה. ילד רע לוקח משהו מילד אחר, ומחביא את החפץ. הילדים דורשים ממנו להחזיר את אשר לקח. הוא מסרב. הם מכים אותו. "לא כואב לי בכלל", אומר הילד, ואז עולה הדילמה: האם להניח לו, מתוך הערכה שמכות לא יעזרו, או להרביץ לו יותר, כדי שיגלה היכן החביא את מה שגנב. כל זה עוד לפני העונש האולטימטיבי - "להגיד למורה".

"הגארדיין" הבריטי מסוף השבוע מספר לנו כי בממשל האמריקני גוברים הקולות האומרים כי הסנקציות על איראן אינן משפיעות. עובדה - אחמדינג'אד אומר שאין להן שום השלכות על איראן, והוא אפילו מגלה לעולם על שימוש ראשון בדלק גרעיני מייצור עצמי. המסקנה - כך כותב העיתון - היא לתקוף את איראן או לתת לישראל לעשות זאת.

אחמדינג'ד בקובה: "האם פגענו במישהו?". רויטרס
אחמדינג'אד אומר שאין לסנקציות שום השלכות על איראן, והוא אפילו מגלה לעולם על שימוש ראשון בדלק גרעיני מייצור עצמי. מחמוד אחמדינג'ד/רויטרס

קשה לי להאמין כי זו תחושת הממשל. ראשית - הפעלת הסנקציות נעשתה רק בשבועות האחרונים, ומוקדם מדי להעריך את השפעתן. שנית - הסנקציה האמיתית, הפסקת ייבוא הנפט מאיראן על ידי מדינות אירופה, מתוכננת רק לקיץ. שלישית: יש סימנים לא מעטים להשפעת הסנקציות, והעובדה שהנשיא האיראני טוען שלא כואב לו מדויקת ממש כמו טענתו של הילד שגנב את הקלמר. דווקא משום שכואב לו הוא מבקש לטעון שאין זה כך, כדי שיניחו לו.

איראן היא מדינה באמצע העולם. היא חיה במאה ה-21, גם אם המהפכה של 1979 הובילה אותה לאחור. היא מחוברת לטכנולוגיה המודרנית, וגם האיום בנשק גרעיני הוא חלק מיכולתה להשתמש בטכנולוגיה הזו, שנלמדה במקומות אחרים. אין היא מדינה אוטרקית, וגם השימוש שלה באנרגיה תלוי בייבוא של נפט מזוקק. כאשר מבודדים אותה, מחרימים אותה ומטילים סנקציות על הבנק המרכזי שלה, יוצרים מצב הקרוב מאוד לחנק. גם בלי שיתוף פעולה מצידן של רוסיה וסין אפשר להוריד את איראן על הברכיים. המחסור במוצרים בסיסיים, האבטלה הגוברת ושורה ארוכה של תופעות אחרות עשויים להוביל את המדינה הזו בחודשים הבאים לנכונות להשעות את העשרת האורניום שלה, וזה מה שהעולם דורש ממנה כרגע. התקווה היא שבעתיד יהיה שם משטר אחר, שיקדיש את מאמציו לשיפור רמת החיים ולא לשיפור רמת האיום.

אין לי ספק שאת הסנקציות האלה היה צריך לנקוט כבר לפני שנים אחדות, והיתה זו טעות של המערב להמתין עד כה. הסנקציות הנוכחיות ננקטות בשל כישלון הניסיון להידברות בין ארה"ב לאיראן, בשל הלחץ הישראלי והחשש פן ישראל תתקוף ותפתיע לא רק את איראן אלא גם את ארה"ב, ובשל הבחירות המתקרבות בארה"ב והלחץ הרפובליקני על הנשיא אובאמה. בכל מקרה הן משמעותיות ויש להן סיכוי טוב להצליח. מכל מקום, בשלב זה, מוקדם מדי להתרשם מן ה"לא כואב לי בכלל" של אחמדינג'אד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully