וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשת נגד קשת: מלחמה

ערן סויסה

16.2.2012 / 5:12

רגע לפני חגיגות העשור, "כוכב נולד" בלחץ. "דה וויס", המתחרה הצעירה מהבניין שממול, זוכה לאהבת הקהל והמבקרים ושוברת שיאי רייטינג. בקשת שומרים על חזות רגועה. שמח בביצה

שבע דקות הליכה מפרידות בין הבניינים של רשת וקשת ברמת החייל בתל אביב. בלילות חשוכים, שני הבניינים האלה ובניין המשטרה הסמוך הם היחידים שבהם האורות לא כבים גם בשעות הקטנות של הלילה. המלחמה מתנהלת מסביב לשעון: לא נפריז אם נאמר שההצלחה יוצאת הדופן של "דה וויס", שמצמידה מדי שבוע 1.4 מיליון צופים למסך, מדירה שינה מעיניהם של קברניטי קשת, ובעיקר מאלה של מפיקי "כוכב נולד" - שצריכים להמציא את עצמם מחדש בפעם העשירית. רק שהפעם, בניגוד לעבר, האתגר שמציבה הזכיינית ממול גדול במיוחד: כל מספר שיירד מהמספרים היפים שעושה "דה וויס" בטבלת הרייטינג ייחשב ככישלון.

בקשת זוכרים את העונה השלישית של "כוכב נולד", שכבר בתחילתה מיהרו לא מעט אנשים להספיד את התוכנית המצליחה. בעונה ההיא לא היה סיפור הסינדרלה של החיילת המזמרת מקריית גת, נינט, מול הזמרת המקצועית מלהקת חיל האוויר, שירי מיימון. אפילו קרב בין שני זמרים מוכשרים בעלי אותו השם לא צץ באופק. אף על פי שזו היתה עונה נצפית יותר משתי קודמותיה, הגמר ההוא לא היה חגיגי במיוחד. במאי 2006 עלתה העונה החדשה והמסקרנת, והחששות המחודשים הורגשו גם בפרומואים השקטים שקדמו לעלייתה ולא הזכירו את הזיקוקים של שתי העונות הראשונות. אבל בקשת הוכיחו שהם לא מוותרים בקלות והמציאו את עצמם מחדש. הצופים בבית נשארו נאמנים לפורמט האהוב ובאו לצפות. האולפן המצומק ברמת החייל הוחלף באולפן הופעות חיות, את מקומה של ריקי גל תפסו מרגול וגל אוחובסקי, והנבחרת, בניצוחו הבלתי מעורער של ג'קו אייזנברג, הוכיחו שאפשר גם אחרת. "כוכב" שרדה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
לא נפריז אם נאמר שההצלחה יוצאת הדופן של "דה וויס", שמצמידה מדי שבוע 1.4 מיליון צופים למסך, מדירה שינה מעיניהם של קברניטי קשת/מערכת וואלה, צילום מסך

מנכ"ל קשת אבי ניר, האיש החזק בטלוויזיה הישראלית, היה הראשון לזהות את ההצלחה הקרבה של "דה וויס". בארה"ב, "אמריקן איידול" שעליה מבוססת "כוכב נולד", נעקפה בסיבוב על ידי "דה וויס". עכשיו, באיחור של כמה חודשים, הבשורה הגיעה גם אלינו. ניר ניסה לשוחח עם המנטורים של "דה וויס" בעצמו, העביר מסרים והסכים לעלות סכומים. אבל זה לא עזר: אביב גפן, שלומי שבת, רמי קלינשטיין ושרית חדד, מטובי הזמרים בארץ, חתמו ברשת. החוזים שלהם, אגב, מוערכים בסכומים עד חצי מיליון שקלים כל אחד.

השנה כבר אין לקשת את מרגול, וגם יאיר ניצני פרש. מהצוות המקורי שהתחיל את התוכנית נותר רק צדי צרפתי. לצידו יישבו מירי מסיקה, שהצטרפה בשנה שעברה, ושני תותחים כבדים, שאמורים להיות הקונטרה לכוכבים של "דה וויס": גידי גוב ומשה פרץ. האם הם המענה האמיתי ל"A Team" של רשת, או שברגע האחרון יוצנח עוד כוכב?על מהשורה הראשונה לרשימת השופטים של "כוכב נולד"? לקשת הפתרונים.

ברייטינג אין מיתון

למרות המשבר העצום בענף הפרסום, ינואר היה חודש גורלי במיוחד עבור הזכייניות. קשת נתנה את האות כשהחליטה להעלות את תוכנית הדגל שלה, המפלצת הכי גדולה של הטלוויזיה בארץ, ביום הראשון של השנה. "האח הגדול" רשמה בפרק הפתיחה 45.5 אחוזי רייטינג, שיא חדש מאז עליית התוכנית. בדיוק שבוע לאחר מכן נפתחה העונה הראשונה של "דה וויס" עם 38.9 אחוזי צפייה - נתון שיא לפרק פתיחה של תוכנית חדשה בישראל. פתאום המפרסמים חזרו, פתאום הזכייניות החלו לשפוך כסף, והכל כאילו נשכח. רק לפני חודשיים דיברו כאן על גלי פיטורים, ועכשיו מדברים על מספרים שאינם זכורים כאן שנים.

רשת עקצה את קשת כשיצאה לאחרונה במסע פרסום רחב בעקבות ההצלחה המסחררת של "דה וויס". "יותר חיובית", נאמר במודעה אחת באותיות של קידוש לבנה, "רשת מאמינה שאפשר לעשות גם טלוויזיה אחרת, מפרגנת, מחבקת, חיובית". במודעה שנייה נכתב: "יותר אפקטיבית - כשאתה מפרסם ברשת, אתה מגיע ליותר אנשים". למודעה, למי שלא הבין "יותר ממי", צורפו גרפי השוואה מול קשת, בפילוחים שונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"ההשקעה הגדולה של רשת ב'דה וויס', עם ההשקעה ב'מירוץ למיליון', מסמלות את הכניסה של רשת לתחרות ראש בראש מול קשת, אחרי תקופה די ארוכה של ליקוק פצעים וויתור על התחרות", מסביר ד"ר יובל קרניאל מבית הספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה. "אף על פי ששתיהן עוסקות באותו תחום ועושות אותו דבר, יש פה ניסיון ראשוני של רשת לבידול מקשת. רשת טוענת שהיא לא רק משקיעה הרבה כסף בתוכניות הנוצצות והגדולות, אלא גם מנסה להתבדל מקשת, וזה קשור לעתיד - למעבר מזיכיונות לרישיונות. היום התחרות היא בעיקר על תקציבי פרסום, קהלים ורייטינג, אבל המהלך הזה של רשת מסמן את ההכנה ליום שבו יהיה ערוץ רשת וערוץ קשת, ובתוך הדבר הזה רשת מנסה לעשות בידול ולנכס לעצמה ערכים חיוביים".

איך זה בא לידי ביטוי על המסך?

"זה בולט לעין בקמפיין הפרסומי, וזה גם מהלך אסטרטגי של רשת, שבו הם מנצלים את הקושי שיש לקשת עם 'האח הגדול'. מצד אחד, 'האח הגדול' היא תרנגולת שמטילה הכי הרבה ביצי זהב, אבל זה גם תפוח אדמה לוהט, כי 'האח הגדול' מראה על נכונות לעשות הכל בשביל רייטינג. התוכנית הזאת ממשיכה לשבור את שיאי הצפייה, אבל מבחינת המותג, היא מחברת את קשת עם ערכים מאוד מסוימים".

מבחינת עלויות, "כוכב נולד" היא תוכנית זולה בהרבה ורווחית בהרבה מ"דה וויס". על פי הערכות, הפקת תוכנית של "דה וויס" יכולה להגיע למיליון שקלים, שלא מחזירים את עצמם בפרסום. "הסיפור הגדול הוא שיש פה בפעם הראשונה קרב ואתגר רציני ל'כוכב נולד'", אומר מנכ"ל של משרד פרסום גדול. "באה רשת, שעד היום לא ידעה לקחת פורמטים בינלאומיים, ושמה תחרות מאוד מכובדת ל'כוכב'. מהבחינה הזאת, ברור לכולם שתהיה פה השפעה גדולה על המפרסמים. למפרסמים חשוב לדעת באיזו תוכנית הם מופיעים, ולא רק הרייטינג. בעניין הזה 'דה וויס' היא תוכנית מצוינת. 'כוכב נולד' תמיד היתה לכל המשפחה, והיא מביאה למסך קהלים שקשה להביא למסך, למשל ילדים. עכשיו רשת מציעה חלופה לקהל המפרסמים הזה. מהצד השני עומדים קשת וטמירה ירדני ויואב צפיר, שהם אנשים שיודעים לעשות טלוויזיה. גם בעונות הפחות טובות של 'כוכב' הם תמיד ידעו להמציא את עצמם מחדש".

מיכאל אלוני. אביב חופי
את תפקיד המנחה העממי המצחיק עם הג'ינס ב"כוכב" קיבל ב"דה וויס" שחקן צעיר/אביב חופי

"כוכב נולד" נחשבת לתוכנית ישראלית עממית. "דה וויס", לעומתה, הגיעה למסך בניחוח בינלאומי. אם ב"כוכב נולד" מותר לשיר רק בעברית, ב"דה וויס" אפשר לשיר בכל שפה. את תפקיד המנחה העממי המצחיק עם הג'ינס ב"כוכב" קיבל ב"דה וויס" שחקן צעיר; במקום טמירה ירדני וטדי הפקות קיבלנו את חברת ההפקה "קונסטנטין אנטרטיינמנט", ואפילו שם התוכנית נשאר נאמן לפורמט המקורי ולא קיבל גירסה בעברית.

"'דה וויס' היא לגמרי מותג בינלאומי", מסביר ד"ר קרניאל. "אם 'כוכב נולד' מזוהה עם המוסיקה הישראלית, ב'דה וויס' אומרים: אנחנו גלובליים, אנחנו פתוחים לעולם הרחב. מעודדים שם אנשים לשיר באנגלית".

"אני יכול להיחשד בחוסר אובייקטיביות, מאחר שהייתי שופט רק בעונה אחת ופוטרתי", מחייך פבלו רוזנברג, אקס "כוכב נולד". "אבל אני חושב שהעונה האחרונה של 'כוכב' יצרה אנטגוניזם אצל הקהל, עם פרשת הסמסים, והסיפור של מרגול לא תרם לזה. אני חושב ש'דה וויס' הפיקה לקחים מתוכניות כמו 'אמריקן איידול' ו'אקס פקטור'. זה נראה כרגע הפורמט הכי משודרג. אני מודה שמעט חורה לי ששבועיים אחרי ש'דה וויס' באוויר, 'כוכב נולד' הופכת להיות שק חבטות של המדיה, של התעשייה ושל הגולשים באינטרנט".

מלחמה בקרבות קטנים

טועה מי שחושב שהמלחמה של קשת ב"דה וויס" היא רק באמצעות "כוכב נולד". מספיק להציץ בטלוויזיה ולגלות שהמלחמה הגדולה מחולקת לקרבות קטנים. "בית ספר למוסיקה", "אייל גולן קורא לך" (בערוץ 24, השייך לקשת). בתוכניות הריאליטי של קשת הושתלו זה מכבר אלמנטים שקשורים ב"דה וויס": כך, למשל, בעונה הקודמת של "כוכב" שרו שירי מימון ושמעון בוסקילה בחושך, באיצטלה של מחווה ליום העיוור, ונתנו לקהל ליהנות רק מקולם, בלי לראותם. אלמנט דומה שודר גם בשלבים המוקדמים של "אייל גולן קורא לך", כשהזמרות שרו מאחורי וילון. אם זה לא מספיק, בעונה התשיעית של "כוכב נולד" החליטו לראשונה לעשות ספיישל בשפות אחרות; ובעונה הראשונה והמצליחה של "בית ספר למוסיקה" אימצו את שיטת המנטורים, שבחרו את התלמידים שאיתם הם רוצים לעבוד. גם "ארץ נהדרת" לא חסכה את שבטה מ"דה וויס": במערכון הפתיחה של העונה הוצג אביב גפן כאחד שממציא לעצמו קריירות בינלאומיות ("בוב דילן של נרניה"), ושרית חדד (בגילומה של שני כהן) צוירה כמי שלא יכולה להגיד דבר בלי שיגידו לה אותו באוזנייה.

השלב הבא היה המלחמה על הטאלנטים. קשת ניסתה להעביר אליה את המנטורים של "דה וויס", אבל גם ברשת לא ויתרו וניסו לעקוץ עם חוזה רציני למירי מסיקה. בזמנו פנו שם גם למרגול. מסיקה מסבירה למה נשארה ב"כוכב": "למרות ש'דה וויס' מאוד מוצאת חן בעיניי, יש לי נאמנות למה שאני עושה, ומאוד כיף לי ב'כוכב נולד'. לזרוק את זה כל כך מהר נראה לי לא חכם. לכל אחד יש מקום משלו, וזה לא היה המקום שלי. למרות הכסף הגדול שהציעו לי, אני לא מתחרטת. אני בטוחה ש'כוכב נולד' תהיה עוד יותר טובה".

המריבה הזו מעלה את הסכומים לגבהים שספק אם הזכייניות יוכלו לעמוד בהם. אם פעם שילמו ב"כוכב נולד" 2,000 דולר לתוכנית עבור שופט - היום, בשביל סכום כזה, האמרגנים אפילו לא יטריחו את עצמם מהבית. אם "דה וויס" שפכה יותר מחצי מיליון לחוזה של מנטור, בקשת יצטרכו להתחיל לחשוב בכיוונים גבוהים יותר. מאחר שהמלחמה היא על האגו ועל היוקרה, לא מופעל כאן שום היגיון כלכלי.

מירי מסיקה בהופעה. שי אוקנין
קשת ניסתה להעביר אליה את המנטורים של "דה וויס", אבל גם ברשת לא ויתרו וניסו לעקוץ עם חוזה רציני למירי מסיקה/שי אוקנין

ביום שני הקרוב ייפתחו האודישנים הראשונים של "כוכב נולד" בבניין המחודש של תיאטרון הבימה, ובהמשך בחיפה ובבאר שבע. המפגש הראשון של צוות השופטים יתקיים רק בשבוע הראשון של מארס. בהפקת "כוכב נולד" עובדים על שינויים גדולים, ועל פי אחד המעורבים בפרטים יהיו בעונה החדשה הרבה יותר ימי צילום מחוץ לאולפן המוכר. "הרעיון הוא 'כוכב נולד' מדן ועד אילת, ולא במקום קבוע", אמר. "הלחץ הפעם הרבה יותר גדול מאשר בכל עונה, בגלל שזו עונה עשירית וברקע 'דה וויס' החדשנית. אי אפשר להתעלם מזה". אחת האופציות הנשקלות היא תוכנית גרנדיוזית בסגנון "אקס פקטור" של סיימון קאוול.

מי שמפגין רוגע הוא דווקא יואב צפיר, הבמאי והעורך של "כוכב נולד" מעונתה הראשונה. "הוא תמיד אומר שפתחו בסטה במקום אחד ועכשיו פתחו עוד בסטה במקום נוסף, אבל זה לא אומר שצריך לסגור את הראשונה", מספר אחד ממקורביו. "מצד שני, הוא יודע שהכל על הראש שלו, אבל הוא גם ממציא תוך כדי תנועה, ולרוב זה יוצא מצוין. יואב משדר ביטחון ואפילו קצת נהנה מכל הסיפור. הוא אוהב מהומה, זה נותן לו דרייב. תחרות זה בריא, זה באמת מזרים את הדם של כולם שם".

גם טמירה ירדני, "האמא" של התוכנית, שקיוותה להפיק ח"י עונות לבייבי שלה, נמצאת לראשונה בתחרות של אמת. לאחרונה כינסה ירדני את העובדים בהפקת "כוכב נולד" והגיבה בפומבי על עליית "דה וויס". "מזל שיש לנו את 'דה וויס'", הפתיעה את העובדים. "בלעדיהם היינו ממשיכים באותו קצב, אבל עכשיו נעשה הרבה יותר - וגם נצליח".

למרות ההפקה המוקפדת של "דה וויס" יש גם מי שחושב שמדובר בשעשועון, שהדגש על הזמרים בו קטן יותר - דבר שפועל לטובת "כוכב נולד". "אני חושב ש'דה וויס', בלי לזלזל בהצלחה שלה בארץ ובעולם, היא ביסודה שעשועון שבנוי על גימיקים של זירת איגרוף וכיסאות מסתובבים", אומר איש טלוויזיה בכיר שלא עובד באף אחת מהזכייניות. "ב'כוכב נולד' אתה מרגיש שהזמרים מולך יותר חשופים. הזמרים שמגיעים לאודישן ב'כוכב נולד' לא עושים חזרות".

ויש גם עניין המנחה. הבחירה במיכאל אלוני לתפקיד המנחה של "דה וויס", שגרמה לאנשי תעשייה להרים גבה, מתגלה כנכונה, אבל הפורמט בכל מקרה לא שם את המנחה כבורג חשוב אלא יותר כ"תהיה יפה ותשתוק". זה עבד טוב בעולם, זה עובד טוב גם פה. "אני לא מקנא בצביקה הדר", אומר על כך השופט לשעבר רוזנברג. "מצד שני, אם יש ל'כוכב נולד' סיכוי במלחמה הזו, הרי שצביקה הדר הוא זה שאחריו צריך לצאת לקרב".

המלחמה על המתמודדים

כדי להבין את הרזולוציה שאליה יורדות הזכייניות, אפשר לקחת כמשל את עניין המתמודדים. לצערנו אין כאן מספיק טאלנטים ברמה שתספיק לכל התוכניות, וכך אפשר לראות ב"דה וויס" צעירים שלא היו מספיק טובים ל"כוכב נולד" וחזרו לקבל צ'אנס נוסף אצל האנדרדוג. אחראי המתמודדים של "כוכב נולד" בעונות האחרונות כתב לא מכבר בפייסבוק כי המתמודדים של "דה וויס" הם השאריות של "כוכב נולד". האם המשפט הזה יתנקם בו?

רוב נבחרת העונה של "דה וויס" בנויה מזמרים מנוסים, שחלקם אף התנגדו להשתתף ב"כוכב נולד". מצד שני, יש גם זמרים שלא עברו את האודישנים של "כוכב נולד", ניסו את מזלם ב"דה וויס" והצליחו להתקבל לאחת מהנבחרות. כך או כך, כשהם כבר מגיעים למסך עם סיפורי החיים שלהם, אל תחשבו שהמנטורים מופתעים באמת. במכונות כל כך משומנות, אין מקום לספונטניות.

בימים אלה תרים בשתי ההפקות אחר מתמודדים לעונה הבאה. בדומה לעונה הראשונה, גם בעונה השנייה ינצח על מלאכת הליהוק של "דה וויס", צחי אליהו, מלהק ראשי של הזכיינית, שהוכיח את יכולותיו הגבוהות בעונה הנוכחית. תאריכים לאודישנים לעונה השנייה של "דה וויס" עדיין לא נקבעו, אך כבר נעשו פניות למתמודדים שקשר ראשוני עימם נוצר במהלך העבודה על העונה הנוכחית. בשלב זה נלחמות שתי ההפקות בעיקר על המתמודדים "המאותרים" - כלומר, זמרים מקצועיים שהשתחררו מלהקה צבאית, בוגרי בית ספר רימון וזמרים בתחילת הדרך שעדיין לא פרצו. בעונות הקודמות של "כוכב נולד" הגיעו לנבחרת עשרות זמרים שהגיעו על תקן "מאותרים" שלא עמדו בתורים המפרכים כאחד האדם, וחלקם אף הגיע לגמר (מאיה רוטמן, לדוגמה). כמעט כל זמר שמגיע להיבחן נשאל על ידי ההפקה באופן לא רשמי אם ניסה את מזלו גם בתוכנית המתחרה.

ומה לגבי הפרסים? רביעיית הגמר של "דה וויס" תוחתם בחוזה ארוך טווח בחברת התקליטים הליקון, ובחוזה מצוינת האופציה לחוזה בינלאומי בסוכנות הטאלנטים של יוניברסל, GMTA. המנצח של "כוכב נולד" יוחתם בטדי הפקות, שמבטיחה לו - כמקובל בשנים האחרונות - 240 אלף שקלים ואלבום אחד בהפקת מפיק בכיר מתחום המוסיקה (בניגוד לשנים קודמות, עדיין לא הכריזו על זהותו). למרות היכולת של קשת להגדיל את הפרס כדי למשוך יותר מתמודדים, היא בחרה לא לעשות זאת.

"זאת באמת שאלה רצינית והתלבטות קשה, כי מצד אחד, זמרים צעירים מעדיפים ללכת לדבר אופנתי כמו 'דה וויס'", אומר רוזנברג. "מצד שני, אם אני הייתי זמר צעיר בתחילת הדרך, הייתי מעדיף ללכת ל'כוכב נולד', כי הרף ההתחלתי ב"דה וויס" גבוה והדרישות גבוהות. זמר שעדיין לא מנצל את היכולות המקסימליות שלו והוא קצת בוסר, לא ימשיך בתוכנית. ב'דה וויס' כולם זמרים על סף הבשלות. מספיק שאתה טיפה לא טוב, וכבר אף אחד לא מסתובב. הסיכוי להתחיל לטפס ב'כוכב נולד' הוא יותר גדול, יש לך דרך ארוכה לעבור ולהתפתח. ב'דה וויס' אתה נבחן מול המנטורים - אם מישהו מסתובב אתה כבר הולך לדו?קרב, ושם אתה יכול לעוף בלי שלמדת כלום ובלי שהקהל בכלל מכיר אותך".

בתוך "דה וויס" עצמה לא הכל זורם חלק. התנגשות האגואים של הטאלנטים כבר הביאה לפיצוץ אחד, לאחר שאביב גפן ביקש מרשת לגנוז את שירו של שלומי שבת "ואני שר", ששימש שיר המנטורים. ההדורים יושבו, זמנית, בסיכום בין המנהלים של השניים ששבת יתארח בהופעה של גפן. אל תטעו, אהבה גדולה אין בין הצוותים, אבל כסף גדול מונח על השולחן, וצריך להכות על הברזל בעודו חם. שבת מוציא בקרוב תקליט כפול, ולגפן יש קריירה לתחזק. בהפקה, קרוב לוודאי, מקווים להפיק מהבאזז סביב הסכסוכים הפנימיים את המירב, בדומה למה שהיה בזמנו בין ארז טל לאסי עזר.

ברשת כבר חושבים על העונה הבאה של "דה וויס". אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, נבחרת המנטורים המוצלחת של העונה תמשיך לעונה נוספת. נכון לעכשיו, כולם גוזרים את הקופונים השמנים: הזכיינית עצמה, הטאלנטים וגם המנהלים, שגוזרים לעצמם אחוזים גבוהים (יותר מעשרה אחוזים) מסכומי החוזים של המנטורים. "דה וויס" עשתה היסטוריה קטנה כשהיתה התוכנית הראשונה של רשת שהציבה לקשת תחרות אמיתית. עכשיו נשאר לראות אילו שפנים תשלוף קשת בתגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully