וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיקון לחוק הזנות: עבור הנשים כולן

זהבה גלאון

15.2.2012 / 10:51

לא לעיתים קרובות מקבלת ממשלה בישראל החלטה שמהותה היא קיבוע נורמות ערכיות ומוסריות. ההחלטה שקיבלו השרים לתמוך בהצעת החוק להפללת לקוחות הזנות, שהגישה ח"כ אורית זוארץ ושאני יזמתי לפני כמה שנים יחד עם ארגונים למאבק בסחר בבני אדם, היא החלטה כזו בדיוק.

רק לפני כמה שנים אמרו רבים כי בישראל לעולם לא יעזו לפעול נגד הזנות, אף שכבר אז ידעו כולם שהתעשייה של התעללות וניצול הזנות מתחזקת. הנחת המוצא הייתה שאין סיכוי להפוך את התופעה ללא לגיטימית. ובכן, ההתמדה משתלמת.

אישור הצעת החוק מראה שכשמדובר בנורמות ובערכים, הציבור בישראל פתוח בהרבה ממה שנדמה לשינוי דוגמות ותפיסות ישנות. הצעת החוק נועדה למגר את תופעת הזנות עצמה, ולא לטפל, כפי שקורה כיום, רק בתופעות הלוואי שלה - אלימות, סרסור או סחר בנשים. לכן, ההצעה עוסקת במנוע הכלכלי הראשי של התעשייה - הלקוחות.

קווים אדומים ערכיים

אני ערה לטיעוני הנגד לחוק - אפליה, אי-שוויון ופטרנליזם של קבוצה אחת על קבוצה אחרת. אני גם ערה לביקורת שעולה מנשים העוסקות בזנות, המדברות על המצוקה הכלכלית הקשה ועל אי-השוויון הכלכלי של נשים בחברה, שהזנות מאפשרת להן להתמודד עמו. המתנגדים לחוק טוענים כי נשים אלה החליטו להתפרנס מזנות מתוך בחירה חופשית שלהן.

לאלה אני עונה - ברור שהדרך לפעול לטובת נשים בזנות היא להילחם בעוני, אך בד בבד חובה עלינו לטפל מן היסוד במי שיוצרים את הביקושים לתעשייה, כדי שנוכל לעמת את הלקוחות עם ההשלכות של המעשים שלהם.

האם אנחנו בשלים לחקיקה שאישרה הממשלה? אני מאמינה שכן. שינוי דפוסי התנהגות אינו מושג בקלות, אך תפקידה של חברה, שרווחים בה ערכי כבוד האדם וחירותו, הוא להתערב ולהציב קווים אדומים ערכיים. כשלקוחות הופכים נשים לאובייקט, ולא רואים שבצד האחר יש אישה שנמצאת שם בעל כורחה - יש צורך להעלות את הנושא לדיון ציבורי.

מעמדן של הנשים נחות ממילא

בחברה שבה קונים את שירותיהן של נשים כדבר מובן מאליו, כל הנשים מקבלות איתות שהן ניתנות לקנייה. המצב הזה עוזר לקבע את מעמדן הנחות ממילא של נשים בחברה הישראלית, כולל של אלה שאינן עוסקות בזנות. נשים בישראל, באופן גורף, מודרות מהמרחב הציבורי במקומות רבים, הן אינן מיוצגות במוקדי הכוח והן מופלות ומקופחות בשוק העבודה ובשכרן.

כשנחיה בעולם שוויוני שבו לגברים ולנשים מעמד זהה וכוח זהה בחברה, יהיה אפשר לדבר על בחירה חופשית של כל אינדיבידואל על גופו ועל זכויותיו. בעולם המציאות, שבו אי-שוויון מנציח אפליה כלפי נשים, אני מאמינה שהחוק לאיסור צריכת זנות ישפיע לא רק על נשים בזנות, אלא על כבודן ועל מעמדן של כלל הנשים בחברה.

הכותבת שימשה יו"ר הוועדה למאבק בסחר בנשים בכנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully