וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתרי המורשת: "קבר רחל ומערת המכפלה לא ייגרעו"

טל שלו

15.2.2012 / 1:30

לאחר שהאתרים השנויים במחלוקת לא הופיעו ברשימת 13 האתרים שתקצוב פיתוחם אושר אתמול, ובעקבות ביקורת מהימין, הבהיר מזכיר הממשלה כי אושרו רק "האתרים הדחופים ביותר"

מזכיר הממשלה, צבי האוזר, הבהיר אתמול (שלישי) כי קבר רחל ומערת המכפלה כלולים בתוכנית אתרי המורשת של הממשלה ומתוקצבים באופן שוטף בהשקעה כספית גדולה, זאת בעקבות ביקורת בימין על כך שהאתרים הללו לא נכללו ברשימת 13 אתרי המורשת ששרי הממשלה אישרו היום את פיתוחם ומימונם.

"אתרי המורשת שהופיעו על סדר היום הינם רק אתרים שמתוקצבים במסגרת התקציב המיוחד של תוכנית המורשת", אמר האוזר בדיון ועדת השרים לעניני תוכנית המורשת שהתכנסה היום, והדגיש כי המיזמים שהובאו לאישור הינם אלו בעלי צרכי השימור הדחופים ביותר, וכי "מיקומם, חשיבתם ומרכזיותם של קבר רחל ומערת המכפלה לא נגרע ולא ייגרע".

חברון מערת המכפלה. עומר מירון
נתניהו הודיע עם השקת התוכנית לפני שנתיים על הכללת האתרים. מערת המכפלה/עומר מירון

ישיבת ועדת השרים לענייני מורשת, שבראשה מכהן ראש הממשלה בנימין נתניהו, התקיימה אתמול ואושרה בה תוכנית עבודה הכוללת 13 פרויקטים חדשים שיזכו למימון הממשלה, במסגרתם יוקצו מיליוני שקלים לשיקום, שימור, שיפוץ ושחזור אתרים ומיזמים שזוהתה בהם חשיבות היסטורית ויהודית. כפי שפורסם בוואלה! בין היתר, אישרו השרים הקצאה של כ-15 מיליון שקלים להשלמת החפירות באתר תל שילה שבבנימין והכשרתו ל"אתר קולט קהל", כשחמישה מיליון במימון תוכנית המורשת ועשרה מיליון נוספים בתקצוב מקורות חיצוניים. כמו כן אושרו מספר פרויקטים נוספים, דוגמת שיקום טחנת הקמח של מונטיפיורי בירושלים, חשיפת מערך יישוב מתקופת בית שני בפאתי העיר מודיעין ומיזם לשמירה על מגוון הצמחים הנכחדים בישראל.

משהתברר לשר המדע, דניאל הרשקוביץ, כי בניגוד להצהרת ראש הממשלה מלפני שנתיים, לפיה קבר רחל ומערת המכפלה ייכללו ברשימת אתרי המורשת, האתרים אינם מופיעים לבסוף על סדר יומה של הוועדה, הוא פנה אתמול למזכיר הממשלה ודרש להשיב את שני האתרים לרשימת אתרי המורשת. "אי הכללת קבר רחל ומערת המכפלה היא מעין התכחשות שלנו למורשת האלמנטרית", כתב השר, "זהו מקום קבורתם של שלושת האבות וארבע האמהות. מדינת ישראל יונקת מכאן את כל המורשת שלה". בעקבות דרישתו של השר הרשקוביץ, וכן התבטאויות נוספות של ראשי מועצת יש"ע וגורמים בימין בנושא זה, הבהיר האוזר בדיון כי חשיבותם של האתרים מוכרת על ידי הממשלה, וכי אתרי המורשת שהופיעו בסדר היום הינם רק אתרים שמתוקצבים במסגרת התקציב המיוחד של תכנית המורשת, וכי בחודשים האחרונים נעשו פעולות פיתוח ושיקום רבות לקבר רחל ומערת המכפלה, שמומנו באמצעות גורמים אחרים. במקביל, נמתחה בישיבה ביקורת על כך ששנתיים מאז הושקה התוכנית אין התקדמות מספקת בפועל מבחינת האתרים שזכו לשיקום.

צבי האוזר. נמרוד סונדרס
"מיקומם, חשיבתם ומרכזיותם של קבר רחל ומערת המכפלה לא נגרע ולא ייגרע". מזכיר הממשלה, צבי האוזר/נמרוד סונדרס

בישיבה הוצגו הנתונים העדכניים לגבי יישום התוכנית, ולפיהם עד כה אושרו במסגרתה כ-65 מיזמים, מתוכם 40 אתרים ו-25 מיזמים בלתי מוחשיים, בעלות כוללת של כ-250 מיליון שקל (131 מיליון במימון התוכנית, ו-118 מיליון שקל במימון חיצוני). על רקע הביקורת שנמתחה בישיבה על התמהמהות התוכנית, הדגיש ראש אגף המורשת במשרד ראש הממשלה, ראובן פינסקי, כי השנה האחרונה הוקדשה לגיבוש התשתית הארגונית והתכנון להעצמת המורשת הלאומית. נתניהו עצמו הורה להאיץ את הביצוע של כלל המיזמים וביקש ממנכ"ל משרדו לשחרר את כלל החסמים הבירוקרטיים לשם כך. "עלינו להאיץ את התוכנית ולקדם את הפרויקטים כך שכולם יוכלו ליהנות מהם בקרוב", אמר נתניהו בישיבה.

התוכנית עוררה ביקורת בינלאומית חריפה

תוכנית אתרי המורשת, שהושקה לפני שנתיים, מהווה את אחת מתוכניות הדגל של ממשלת נתניהו, ובמסגרתה יוקצו בשנים הקרובות מאות מיליוני שקלים מתקציב הממשלה ומכספי תרומות, לשיקום ושחזור אתרים בעלי חשיבות היסטורית, יהודית וציונית בישראל. עם השקתה, פורסם מתווה ראשוני מפורט של כ-150 אתרים שיזכו לתמיכה ושיקום, ונקבע כי ועדת שרים תאשר כל פרויקט ספציפי, אחרי עבודת צוות מקצועית במשרד ראש הממשלה. עם השקתה, הודיע ראש הממשלה כי הכליל גם את קבר רחל ומערת המכפלה בתוכנית, ועורר ביקורת בינלאומית ופוליטית חריפה, על "פעולות פיתוח בשטחי הגדה המערבית שיש בהם משום קביעת עובדות בשטח שישפיעו על המשא ומתן לקראת הסדר קבע".

באגף המורשת במשרד ראש הממשלה מדגישים כל העת כי ההחלטות על אתרי המורשת נבחנות על ידי גורמים מקצועיים וא-פוליטיים, וכי כל אתר נבחן על פי ערך המורשת שלו למדינת ישראל ובלי קשר למיקומו הגיאוגרפי או לנפיצותו הפוליטית. עם זאת, המתנחלים ממשיכים להצהיר כי בכוונתם לפעול להכללת אתרים נוספים ביהודה ושומרון ברשימה, דוגמת קבר יוסף, הר עיבל, שומרון העתיקה ועוד. חבר הכנסת אילן גילאון גינה הבוקר את ההחלטה להכליל את תל שילה בתוכנית אתרי המורשת ואמר כי "בחסות המורשת נתניהו פועל למנוע הסדר עתידי עם הפלסטינים. ממשלת הימין הקיצונית גורמת לבידודה המוחלט של ישראל בזירה הבינלאומית".

לקריאה נוספת על פיתוח אתרי המורשת
עובדות בשטח: תל שילה יוכרז כאתר מורשת לאומית
לפני חודשיים: מיליוני שקלים יוקצו לקידום מורשת בן גוריון
בנובמבר: הממשלה מתכננת פיתוח אתר הקסטל - להנצחת רבין
ראיון עם צבי האוזר: המאבק על שימור אתרי המורשת

(עדכון אחרון: 21:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully