וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל מהערב: ועד העובדים משבית את תנועת הרכבות

אבי בר-אלי

14.2.2012 / 0:10

החל משעה 23:04, אז יצאה לדרכה הרכבת האחרונה, הושבתו תנועת הרכבות בכל הקווים. עובדי הרכבת מסרבים לחבר קטרים חדשים לקרונות, בטענה שאינם בטיחותיים

ועד העובדים ברכבת ישראל השבית, החל מהלילה, את כל תנועת הרכבות ברחבי המדינה. הרכבת האחרונה יצאה לדרכה בשעה 23:04.

במקביל, פנתה הנהלת רכבת ישראל לבית הדין האזורי לעבודה בת"א בבקשה לביזיון בית משפט. זאת לאחר שהוועד שיבש אתמול את תנועת הרכבות בקו ראשון-לציון - הוד השרון, חרף הוראות בית הדין לעבודה לחדול מן העיצומים ובקשות ההסתדרות מהעובדים לכבד את צווי בית המשפט. ועד העובדים מסרב מאז יום שבת בערב לשחרר ארבעה קטרים חדשים (יורו 4000) שרכשה הרכבת בשנה שעברה מחברת ווסלו הספרדית, בטענה כי אינם בטיחותיים. כתוצאה מכך נאלצה רכבת ישראל לצמצם את מספר הרכבות בקו מראשון לציון.

יו"ר ועד העובדים ברכבת, גילה אדרעי, שיגרה למנכ"ל הרכבת בועז צפריר מכתב ובו הודיעה כי העובדים ימנעו את חיבור הקטרים לקרונות, קבלה על כך שהנהלת החברה מינתה מנהל תחנה ביבנה שלא על דעת הוועד, ואיימה כי תפתח בעיצומים בתוך 48 שעות.

רכבת ישראל בשביתה, מאי 2011. שי אוקנין
מחר, שוב, התחנות יוותרו שוממות/שי אוקנין

הנהלת רכבת ישראל פנתה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בבקשה להורות לעובדים לחבר את הקטרים. זאת, בטענה כי מדובר בהתנהגות פרועה אשר תסב לחברה הפסדים במיליוני שקלים. סגנית נשיא בית הדין, השופטת אפרת לקסר, הוציאה עוד בלילה צו ארעי המחייב את העובדים להפסיק את ההשבתה.

למרות הוצאת הצו, התעלמו ברכבת מן ההוראה - והקטרים לא חוברו לרכבות גם בבוקר. בפתח דיון נוסף שקיים בית הדין שלשום הודיעה השופטת לקסר כי לא תחל בדיון עד שהקטרים יחזרו לעבודה. נציג ההסתדרות בדיון, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, הצהיר כי הורה לעובדים למלא אחר הצו. ואולם חרף דבריו, לא נענו העובדים להוראה.

רכבת ישראל בתחנה. שלומי גבאי
הקטרים לא חוברו לרכבות גם הבוקר/שלומי גבאי

במהלך הדיון טענה רכבת ישראל כי הקטרים שנרכשו בשנה שעברה (29 בסך הכל), נמצאים בשירותה מזה חודש וחצי, וכי מדובר ב"דור העתיד" של קטרי הרכבת, העומדים בכל דרישות הבטיחות המחמירות ביותר. ברכבת טענו כי דרישת הוועד הינה התערבות בוטה בחופש הניהול של החברה. עוד הוסיפו כי בכל חטיבה ברכבת קיימת ועדת בטיחות פריטטית המורכבת גם מנציגי העובדים – אך לא הועלתה בפני אלה כל סוגיה בטיחותית.

העובדים מצדם טענו כי "נהגי הקטרים חשים חוסר ביטחון במהלך הנהיגה", אך לא צירפו כל חוות דעת או ראיה שתמוכת בטענתם. בהחלטת השופטת נכתב כי "המשיבים לא ידעו לפרט או להצביע בדיוק מהי הבעיה הבטיחותית המפריעה לנהגים. בתחילה נטען על ידם שהנהג מרגיש חוסר ביטחון, אחר כך נטען כי הייתה דלת מילוט שהוסרה ולבסוף נטען שחלון הקטר אינו נפתח כיאות ליציאת חירום". רכבת ישראל השיבה כי "להנהלה קיימת פררוגטיבה ניהולית להחליט איזה קטרים יפעילו את הרכבות השונות וחברי הועד אינם רשאים באופן חד צדדי להורות על שינוי סדרי העבודה בדרך של חיבור קטרים אחרים".

השופטת הוציאה צו, הוא לא כובד

בתום הדיון הוצאה השופטת צו המורה לעובדים להפסיק את העיצומים – ואולם עד לשעה זו הצו לא כובד. בהנהלת הרכבת דנו אתמול באפשרות להגיש לבית הדין בקשה לביזיון בית משפט. זאת, נוכח סדרת הפרות צווים שבהן נקט ועד העובדים בחברה בשנתיים האחרונות.

לפני כחצי שנה, הגישה רכבת ישראל תביעת נזיקין בסך 1.7 מיליון שקל נגד שלושת חברי ועד העובדים: גלית אדרעי (היו"ר), סגנה ויו"ר ועד צפון שי טל ויו"ר הוועד הדרומי משה אוליאל. זאת, בגין הנזקים שגרמו לרכבת בהשבתה הפראית שעליה הורו לכאורה לפני כשנה במחאה על במחאה על מעצר 10 מעובדי הרכבת בגין ההפגנה הסוערת שקיימו מול ביתו של יו"ר דירקטוריון הרכבת, אורי יוגב. הנתבעים הגישו כתב הגנה שלאחריו המליץ בית המשפט על הליך גישור, שנפתח בשבוע שעבר.

(עדכון אחרון: 18:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully