וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המים בניר גלים מזוהמים: "בגלל המפעל הכימי"

רמי שני

13.2.2012 / 14:30

זיהום חמור התגלה במי השתייה של המושב הסמוך לאשדוד. במועצה האזורית מאשימים את מפעל "אגן כימיקלים" הסמוך בזיהום. תושב ניר גלים: "מישהו מתנכל לנו"

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכה: אמיר קוטיגרו, קריינות: אביב אברמוביץ')

תושבי המושב ניר גלים שליד אשדוד קיבלו ביום חמישי האחרון הודעה מטרידה: מי השתייה במושב מזוהמים, ו"בשל החשש לבריאות הציבור, נאלץ משרד הבריאות לפסול את המים המסופקים מקידוח ניר גלים 3 לשתייה, להכנת מזון ולצחצוח שיניים", כפי שנכתב בהודעה שנמסרה ממשרד הבריאות. "עם זאת, ניתן להמשיך ולהשתמש במים לצרכי גינון, ניקיון ורחצה".

המשרד הסביר בהודעתו כי בקידוח, המספק מי שתייה למושב, התגלתה עליה משמעותית ברמת חומרי ההדברה. בנוסף, התגלה באזור כתם זיהום ששוליו כבר הגיעו לבאר. "ברור שזה משפיע עלינו, אנחנו צריכים להרתיח את המים", אמר אחד התושבים. תושב אחר אף הביע את חשדותיו בנוגע לנסיבות הזיהום: "אני יכול להגיד בוודאות שמישהו מתנכל לניר גלים. זאת ההרגשה שלי".

לדברי גורמים רשמיים במושב, ישנן שלוש בארות המספקות מי שתייה ליישוב, ובחודש אוגוסט האחרון הנהלת המושב התבקשה על ידי משרד הבריאות לבחון את מצב המים בבארות. בבדיקה נמצא שאכן ישנו זיהום במים, אולם ריכוז החומרים המזהמים לא הצביע על חריגה המחייבת את הפסקת השימוש בהם.

עם זאת, במושב הסיקו כי יש למצוא חלופה לבארות והחלו לנסות לאתר מקור מים חלופי. לרוע המזל, עוד בטרם נמצא מקור שכזה, התקבלה בשבוע שעבר הודעת משרד הבריאות. ההודעה הועברה במהירות לכלל התושבים ובמקביל פעלו ראשי הקהילה בשיתוף עם המועצה האזורית חבל יבנה על מנת לספק לתושבים מי שתייה באמצעות מיכליות ובקבוקים.

"מפעל אגן כימיקלים אחראי לזיהום"

ביישוב הביעו תרעומת על כך שמשרד הבריאות טוען כי הודעה על חריגה בזיהום הועברה כבר לאחר ביצוע הבדיקות באוגוסט, בעוד שלטענתם, תוצאות בדיקות המעבדה התקבלו רק עתה והמשרד לא מסר קודם לכן שום הנחייה מסוג זה.

באשר למקור הזיהום, גורמים בכירים באזור מפנים אצבע מאשימה כלפי מפעל "אגן כימיקלים" הממוקם מול המושב. "לדעתי הזיהום מגיע ממפעל 'אגן כימיקלים', שגרם להיווצרות כתם מזהם הפוגע באופן הרסני באזור ובאקוויפר שתחתיו", אמר ראש המועצה האזורית חבל יבנה, אליעזר ביננפלד, והוסיף כי "ישנה זרימה איטית של הכתם הזה, המורכב מחומרים כימיים, לכיוון הבארות שמהן מושב ניר גלים מקבל מים. הכתם עוד לא הגיע לשם, אבל החשש הוא שזה יכול להתרחש בכל יום, כפי שהסבירה לנו מהנדסת המחוז מטעם משרד הבריאות. יש לנו כל הזמן סכסוכים עם המפעל לגבי העניין הזה, על הריחות ועל זיהום האוויר. המושב מנהל איתם התדיינות משפטית על הזיהום כבר מספר שנים".

ממפעל אגן כימיקלים נמסר בתגובה כי "משרד הבריאות והיישוב דנים בנושא זה למעלה משנה ואין לחברה נגיעה בדיונים הללו. תת-האקוויפר באזור התעשייה של העיר אשדוד מנוטר זה תקופה ארוכה על ידי רשות המים ומשרד הבריאות".

עוד בנושא:
עסקי הסביבה הפורחים - מאמר דעה בנושא מפעלים מזהמים
ארדן: "טיהור הזיהום בישראל יעלה 9 מיליארד שקל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully