וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הם יורים גם בלוביסטים

יוסי ביילין

13.2.2012 / 6:14

לפני שאתם יורים בלוביסטים, מונעים מהם מלהיכנס לקודש הקודשים (מזנון הכנסת), תובעים מהם ללבוש תלבושת אחידה ומדירים אותם מפרוזדורי בית המחוקקים, כדאי להבין כי אין מדובר, בהכרח, בחבורת מתווכים חסרי מצפון שכל עניינם לגרוף סכומי עתק על חשבון הציבור לטובת בעלי ההון.

הלוביסטים בכנסת, כמו אלה הפועלים בקונגרס האמריקני, וכמו אלה הפועלים בבתי מחוקקים רבים בעולם הדמוקרטי, עוד הרבה לפני שהגיעו לירושלים, מקדמים נושאים המסייעים לנציגי הציבור לעשות את עבודתם.

מה שעולה מן התחקירים העיתונאיים האחרונים הוא שלכאורה מדובר בלוביסטים מטעם חברות גדולות, הרוצים להבטיח את האינטרסים שלהן מול האינטרס האמיתי של הציבור. זו תופעה שאכן קיימת, וייתכן שהיא מפילה בפח חברי כנסת חסרי ניסיון, אבל מי שמכיר את התופעה מנקודת מבטו של שר או של החבר כנסת ותיק, רואה תמונה אחרת לחלוטין.

בוועדת חוקה חוק ומשפט יושבים נציגי לשכת עורכי הדין. בוועדת הפנים והגנת הסביבה יושבים, כמעט תמיד, נציגי ארגוני הסביבה. בוועדת הכלכלה יושב נציג ההסתדרות. הם כולם לוביסטים. הם כולם מביאים לידי ביטוי עניין מסוים שאותו הם מייצגים. נוכחותם חיונית לחברי הכנסת, לנוכח השטף המטורף של החוקים המועלים בפניהם.

עדר ממושמע לא עולה בקנה אחד עם הדמוקרטיה

שום חבר כנסת אינו יכול להיות בקיא בכל, ולעיתים קרובות די בהערה של נציג אחד הארגונים האלו כדי להבהיר למחוקקים את תועלתו או את נזקו של החוק הרלוונטי.

ביום שבו ייאסר על נציגיהם של ארגוני הסביבה לקחת חלק בדיוני ועדת הפנים, למשל, עלולים חברי הכנסת לעמוד חשופים מול הצעות חוק ממשלתיות דורסניות ומזיקות, המתחפשות לאוסף מילים משעמם ובלתי מטריד, לכאורה.

כאשר מדובר בשתדלנות נקודתית (למשל חברות התרופות המבקשות לקצר את התקופה שבה מותר להן להתחיל בהיערכות לייצור תרופות גנריות), חזקה על חבר הכנסת שייפגש לא רק עם מקדמי הרעיון המסוים, אלא גם עם מתנגדיו.

מי שמאמין בדמוקרטיה אינו יכול להתלהב מן הרעיון שחברי הכנסת יצביעו תמיד כמו עדר ממושמע על פי הנחיות המצליף שלהם. חשוב שחברי הכנסת יהיו פתוחים בפני הלוביסטים, יבינו טוב יותר מה הם הנושאים העומדים להכרעה, לא יצביעו מתוך בורות וישקלו את הצדדים השונים של העניין שבפניהם.

אם נעשים מעשים חמורים, למשל השפעה על עובדי מרכז המחקר של הכנסת, או אם מתברר שהשתדלנים מציגים בפני חברי הכנסת מצג שווא - יש בהחלט מקום לטפל בכך בחומרה הראויה, אבל להיזהר מאוד ממלחמת עולם במי שמציגים בפני חברי הכנסת באופן מקצועי את האינטרסים של הגורמים השונים במערכת ואת הערכים המתחרים בחברה הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully