וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסוף, עובדי הקבלן הם שיפסידו מהשביתה

12.2.2012 / 14:33

נתניהו אמנם ניסה למנוע את השביתה, אך עיני לא התרגש. יהודה גולן סבור שהמרוויח הגדול הוא עיני עצמו שייבחר לקדנציה נוספת. המפסידים: איתן כבל ועובדי הקבלן שחלקם יפוטרו

יממה לפני פרוץ השביתה במשק אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי "שביתה לא תפתור את בעיית עובדי הקבלן". נתניהו ניסה לשכנע את עופר עיני לרדת מהעץ באומרו "ניתן לשפר את תנאי העסקתם של עובדי הקבלן מבלי להשבית את המשק ולשבש את חיי האזרחים".

הוא לא רצה שביתה, במיוחד לא על רקע מה שקרה בקיץ האחרון, ולכן גייס לעזרתו אפילו את המשבר הכלכלי העולמי בתקווה למנוע אותה. "המשק הישראלי נמצא במצב רגיש וזה לא הזמן לסכן את היציבות שהשגנו בעמל רב ובשיתוף פעולה בין הממשלה להסתדרות מול קריסת כלכלות מובילות בעולם", הודיע ראש הממשלה.

עיני היה מספיק חכם לזהות שנתניהו נלחץ ולא נגרר לעימות מילולי מולו, אבל עיני "שכח" לשאול את נתניהו שאם זה כך, מדוע בעיית עובדי הקבלן לא נפתרה במשך 15 שנים, משנת 1996, שבהן לסירוגין כיהן כראש הממשלה.

כך או כך המרוויח הגדול מהשביתה הוא כמובן עופר עיני. השביתה "סידרה" לו למעשה לעופר קדנציה נוספת כיו"ר ההסתדרות. הוא קיבל את החותמת הרשמית של מנהיג פועלים אמיתי, כזה שדואג לחלשים, ומהיום ניתן להגיד בפה מלא - הבחירות הקרובות להסתדרות וההתמודדות של ח"כ איתן כבל מול עיני הם לא רלוונטיים. נראה אפילו שכבל עצמו, שלא פצה את פיו במהלך השביתה, כבר לא מאמין ביכולתו לנצח את עיני.

אבל מה יעשו הרשויות המקומיות?

מה שבאמת ניצח הפעם היה אופי השביתה. זאת לא היתה שביתה מעצבנת שמקוממת ופוגעת ממש באזרחים. עיני הוציא את נתב"ג מהמשחק. יש המראות - אין צעקות בטלוויזיה, זאת המשוואה הפשוטה. גם בעניין התחבורה הציבורית הוא עשה בחוכמה: או רכבות או אוטובוסים, לא גם וגם, משהו יפעל. וזה עבד. אז הייתה אשפה ברחובות, לא היו פקחים או דו"חות חניה, אך בתי הספר פעלו ולילדים היה "סידור". לא נורא בכלל לעומת השביתות הגדולות מלפני שנים שכולנו נתקענו בבית בגינן.

המפסיד הגדול, פרט לאיתן כבל, הן הרשויות המקומיות. כאן הסיפור כבר שונה. תשאלו את יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, מהיכן הוא ועוד 250 ראשי רשויות ייקחו עכשיו כסף לממן את התוספות שעובדי הקבלן יקבלו בהתאם להסכם החדש שהשיג עבורם עיני בשביתה. במשרדי הממשלה אין בעיה. יצטרכו עוד כסף לממן את ההטבות לעובדי הקבלן? – אין בעיה - נערי האוצר יכינו עוד קיצוץ רוחבי קטן והעסק מסודר.

אבל מה יהיה ברשויות המקומיות? שם הגירעונות מעיקים. להגדיל את הארנונה לא יהיה יעיל כי ממילא יש פיגורים בתשלום, בעיקר ברשויות בפריפריה. הגדלת מענקי האיזון ממשרד הפנים לא באים בחשבון אם ייעשה קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, לכן התוצאה הבלתי נמנעת תהיה פגיעה בשירותים העירוניים, מה שיסב נזקים מעשיים ותדמיתיים לראשי הרשויות שהולכים לבחירות מוניציפליות בעוד שנה וקצת, וכמובן לתושבים המסכנים שימשיכו לסבול משירותי חינוך ובריאות ירודים ומשירותי רווחה שכמעט לא קיימים.

אז מה הפתרון? מן הסתם בחלק מהרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה פשוט יקצצו את מספר עובדי הקבלן כדי לממן את התוספות לאחרים, או שיקבלו אותם כעובדים מן המניין. וכך, כפי הנראה, מי שיפסידו מהשביתה הם אותם עובדי קבלן שהשביתה נפתחה לטובתם ולרווחתם. חלקם יזכה אמנם לתוספות, אבל חלק מהם יהפכו למובטלים. וכך עובדי הקבלן שדי מבולבלים גם בלי השביתה וחרדים לעתידם, בטח יבינו שהפכו אותם לכלי שחמט במגרש הפוליטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully